2010-12-26, 17:56
Medlem
jumpcuts avatar
Jag har borjat irritera mig lite pa den inbyggda blixten nar man ar inomhus, eller snarare de skuggor som uppstar nar nagon star i narheten av en vagg och man anvander blixten. Ni vet vilka jag menar, de som liksom blir som en tjock konturlinje. Darfor tankte jag att man skulle skaffa en blixt.

Jag har inte sadar overdrivet mycket pengar, sa jag kikar pa budgetalternativ. Da har jag hittat Canon Speedlite 270EX och Sigma EF-610 DG ST. Den forsta ar billigare och mindre, men den andra har IR-sensorer vilket jag fatt for mig borde fa batterierna att racka langre och gora att blixten inte blir overhettad alternativt aterhamtar sig snabbare. Ar det nagon som testat nagon av dem?

Eller finns det ingen anledning att lagga pengar pa en billigare blixt an typ Speedlite 430EX? Kanske har nagon nagot annat alternativ?
Citera
2010-12-26, 18:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har borjat irritera mig lite pa den inbyggda blixten nar man ar inomhus, eller snarare de skuggor som uppstar nar nagon star i narheten av en vagg och man anvander blixten. Ni vet vilka jag menar, de som liksom blir som en tjock konturlinje. Darfor tankte jag att man skulle skaffa en blixt.

Jag har inte sadar overdrivet mycket pengar, sa jag kikar pa budgetalternativ. Da har jag hittat Canon Speedlite 270EX och Sigma EF-610 DG ST. Den forsta ar billigare och mindre, men den andra har IR-sensorer vilket jag fatt for mig borde fa batterierna att racka langre och gora att blixten inte blir overhettad alternativt aterhamtar sig snabbare. Ar det nagon som testat nagon av dem?

Eller finns det ingen anledning att lagga pengar pa en billigare blixt an typ Speedlite 430EX? Kanske har nagon nagot annat alternativ?
Jag har testat Sigma-blistens föregångare, EF-550 DG ST. Det är en blixt med en helt annan kapacitet än den lilla piriga Speedlite 270EX. I princip så är det en blixt som har lika bra funktionalitet som Canons stora Speedlite 580 EX, fast med sämre byggkvalitet och mindre väl garanterad kompatibilitet. Om du vet att du ska ha samma Canon-kamera i fem år till och Sigma-blixten funkar till den, så köp den för allt i världen! Men om vill skaffa dig en ny kameramodell som inte fanns när blixten gjordes, så kan du ge dig fan på att din Sigma-blixt inte funkar på avsett sätt med den. Been there, done that...
Citera
2010-12-27, 11:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har testat Sigma-blistens föregångare, EF-550 DG ST. Det är en blixt med en helt annan kapacitet än den lilla piriga Speedlite 270EX. I princip så är det en blixt som har lika bra funktionalitet som Canons stora Speedlite 580 EX, fast med sämre byggkvalitet och mindre väl garanterad kompatibilitet. Om du vet att du ska ha samma Canon-kamera i fem år till och Sigma-blixten funkar till den, så köp den för allt i världen! Men om vill skaffa dig en ny kameramodell som inte fanns när blixten gjordes, så kan du ge dig fan på att din Sigma-blixt inte funkar på avsett sätt med den. Been there, done that...
Tack för input!
Citera
2010-12-27, 11:46
Medlem
Draedons avatar
Jag skulle valt sigman direkt. Har själv en Sigma EF-500 DG Super II som köptes beg. för 800,- och den är värd varenda krona. Bara en sån sak som att huvudet på 270EX inte går att rotera (om du tex. vill slå blixten i taket när du fotar "vertikalt" eller vad man säger) gör att den går helt bort för mig. Visst den är liten och smidig, men den saknar mycket...
Citera
2012-04-16, 02:49
Medlem
Nån som testat denna ? Sigma Blixt EF-610 DG Super till Canon.
Citera
2012-04-22, 14:21
Medlem
det inns på tradera en butik som säljer nya blixtar för ca 600kr och det är exakt samma blixt som speedlight 560
Citera
2012-04-26, 19:34
Medlem
Ellingtons avatar
Hade jag varit du så hade jag kollat på begagnade 430/430ex2'or på ex. Fotosidans begagnatmarknad.

/E
Citera
2012-04-28, 12:35
Medlem
Elephnts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Jag har själv en Nissin speedlite Di466 som jag använde till min 1000D och som jag tänker sälja då jag köpt en nyare blixt.
Den har funkat bra, det enda problemet är att batteriluckan är lite glapp, men den är riktigt värd pengarna och håller bra! Kolla in den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in