2010-12-25, 23:17
Medlem
Provoceros avatar
Vi människor och de flesta andra djur får kväljningar av stark liklukt men flugor lockas istället av den och tar sig gärna ett skrovmål. Kan någon förklara vad det är som gör deras lukt- och smaksinne så fullständigt annorlunda än vårat?
Citera
2010-12-25, 23:20
Bannlyst
Man dras väl helt enkelt till det du äter, de käkar skit, du äter julskinka. Det är väl den korta versionen antar jag.
Citera
2010-12-25, 23:31
Medlem
ljummen_biras avatar
För att det är på sådana ställen de lãgger Sina ägg. Har du någon gång sparkat hål i en uppsvälld grävling i dikeskanten?
Citera
2010-12-25, 23:37
Medlem
SoaGs avatar
Genom evolutionen har de utvecklats till parasiter och blivit resistanta mot alla dåliga bakterier som kan finnas i skit eller dött kött och därmed har de utvecklat ett sinne för kött och avföring. I kött finns det protein och som ljummen bira sa så lägger de sina ägg i köttet eftersom det finns närorik protein åt sina kommande larver.
Citera
2010-12-25, 23:53
Medlem
Provoceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoaG
Genom evolutionen har de utvecklats till parasiter och blivit resistanta mot alla dåliga bakterier som kan finnas i skit eller dött kött och därmed har de utvecklat ett sinne för kött och avföring. I kött finns det protein och som ljummen bira sa så lägger de sina ägg i köttet eftersom det finns närorik protein åt sina kommande larver.
Innebär resistensen mot dåliga bakterier att de inte heller känner avsmak för vedervärdiga lukter? Som människa är det ju helt ofattbart
Citera
2010-12-26, 00:35
Medlem
SoaGs avatar
De måste ju dricka lite svett med vettu De är ju bara flugor så vitt jag vet så är de inte speciellt smarta. Någon måste ju ta hand om liken i skogen
Senast redigerad av SoaG 2010-12-26 kl. 00:38.
Citera
2010-12-27, 15:28
Medlem
Provoceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoaG
De måste ju dricka lite svett med vettu De är ju bara flugor så vitt jag vet så är de inte speciellt smarta. Någon måste ju ta hand om liken i skogen
Jag antar att de saknar både smaklökar och ett vettigt luktorgan.
Citera
2010-12-27, 15:56
Medlem
brevutkasts avatar
Evolutionen har lärt dig att lik luktar äckligt för att du kan bli sjuk om du handskas med det.
Flugorna känner exakt samma lukt och dras till den för att lägga sina ägg.
Hade människor varit beroende av att våra unga göddes med hjälp av våra döda, så hade liken luktat underbart.
Det sitter i din hjärna vad du tycker att det luktar, inte vad det faktiskt luktar.
Citera
2010-12-27, 17:10
Medlem
Provoceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevutkast
Evolutionen har lärt dig att lik luktar äckligt för att du kan bli sjuk om du handskas med det.
Flugorna känner exakt samma lukt och dras till den för att lägga sina ägg.
Hade människor varit beroende av att våra unga göddes med hjälp av våra döda, så hade liken luktat underbart.
Det sitter i din hjärna vad du tycker att det luktar, inte vad det faktiskt luktar.
Nja, jag har svårt att tro på den simpla förklaringen även om om det säkert ligger mycket i det du säger. En lukt skapas ju genom vissa ämnen som helt enkelt avger specifika dofter oavsett hur nyttiga de är. För en jämförelse med färger så ser blått inte blått ut bara för att hjärnan betraktar den färgen som fin.
Citera
2011-01-05, 19:56
Medlem
Sunghirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocero
Nja, jag har svårt att tro på den simpla förklaringen även om om det säkert ligger mycket i det du säger. En lukt skapas ju genom vissa ämnen som helt enkelt avger specifika dofter oavsett hur nyttiga de är. För en jämförelse med färger så ser blått inte blått ut bara för att hjärnan betraktar den färgen som fin.

Ja, rent konkret är det väl typ nån svavelförening som orsakar lukten. Jag vet dock inte exakt.
Citera
2011-01-05, 22:41
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocero
Det var en konstig jämförelse. Om de flugor som är beroende av lik för att lägga sina ägg skulle känna avsmak vid lukten av liket skulle de ju ha dött ut. Rimligen känner de inga lukter alls, eller så uppfattar de inte lukten som något dåligt. Det är ju tvärtom jackpott för dem eftersom de kan lägga sina ägg där. Lukten lär således vara alldeles ljuvlig!

Om någon undrar: ja, insekter har luktsinne: http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Lukt.html#Luktsmak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in