2010-12-25, 22:49
Medlem
Följande axelövningar kör jag i 3 rep samt 10set/reps
Vet tyvärr inte vad de heter så jag försöker förklara övningarna.

Är de för mycket? Fyller nån av övningarna samma funktion?

1. Smith maskin framför axel
2. Smith Maskin bakom axel
3. Med Z-stången där jag har Z-stången vid knän och sedan drar upp den till hakan och neråt igen.
4. Med vanliga hantlar som jag handviss lyfter framåt för framsida axlar.
5. Shrugs med Z-Stången.
6. Peckdeck fast för back axlar.
7. Handtar där jag böjer mig med ansiktet neråt och lyfter hantlarna i sidled för bak axlar.
Citera
2010-12-25, 22:58
Medlem
Tycker att det blir lite mycket övningar att ha med på samma pass ja. Du är ingen proffsbyggare, 3 övningar för framsida axel tycker jag är lite väl overkill. Särskilt när man får med framsida axel av alla pressövningar för bröst också.

Tycker att du ska skippa 'drag till hakan', det är en ypperlig övning men för tyvärr med sig en hög skaderisk. Jag hade satsat på variationer av sidolyft. Testa sidolyft i cablecross t.ex. Inget för den viktkåte, men du kommer nog inte att komma i närheten av den kontakten med någon annan övning för utsida axel.
Citera
2010-12-25, 23:08
Medlem
Alldeles för mycket! Även för en proffsbyggare enligt mig. Håll dig till basövningar, gäller för alla muskelgrupper. Om jag var du skulle jag köra kanske 3 set på sittande hantelpress, sök på utförande på internet. Alternativt militärpress. Det är en bra övning som i princip tränar hela axlarna. Sen skulle jag köra kanske 2 set på hantellyft, där du helt enkelt lyfter upp hantlarna rakt framåt/åt sidan, se utförande på internet. Och avsluta med någon till övning på 2-3 set kanske. Tro mig, det räcker. Axlar är något du tränar i många andra fall, t.ex. bröst, rygg och även biceps. Lägg inte fokus på axlar, dom tränas så mycket ändå. Så som sagt 6-9 set TOTALT för axlar
Citera
2010-12-26, 04:45
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Hiiish

Tvåan, trean och fyran kan du helt undvika.
Femman tar inte på deltamuskeln

Sexan och sjuan är hyfsat likvärdiga, beroende på såklart hur du utför övningen, så där kan du välja en. Om du ska köra sexan för bakre delta måste armbågen peka bakåt i rörelseriktningen.

Det du då kan köra är ettan på axeldagen och sexan på ryggdagen. Lyft åt sidan med hantel eller CC kan du lägga in på valfri dag.
Citera
2010-12-26, 10:27
Medlem
Om du är envis kan du ju köra 1-2 sets per övning så kan du ju behålla största delen.

Varför så lite sets? Du får större variation på träningen helt enkelt och du tränar deltamusklerna på flera olika sätt. Men jag måste nog erkänna att 7 övningar är lite overkill själv brukar jag hålla mig runt 5 övningar. Kör tills du känner att du har fått tillräckligt helt enkelt, lyssna på din kropp!
Citera
2010-12-26, 10:33
Medlem
freyas avatar
Jag tycker det är schysst att köra högvolym (många set) lite då och då, men som tidigare påpekats finns det bättre övningar än merparten av de där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in