• 1
  • 2
2004-08-10, 16:33
Medlem
Dr.Dings avatar
Custodia verkar just nu ha den högsta räntan.

http://spar.custodia-credit.com

KontoSpar - Ej bundet (Nyhet från 1/7 2004):
• Statlig insättningsgaranti för sparande utan bindningstid
• 4,25 % ränta vid Kontospar – med fria uttag

PlanSpar - Bundet:
• 5-10% vid bundet sparande upp till 36 månader
• Du väljer själv bindingstid – från 3 till 36 månader
• Du väljer när ränteutbetalning ska ske (1, 3, 6,12 mån)

• Inga avgifter eller dolda kostnader
• Du registrerar själv direkt via Internet
• Du har full kontroll – dygnet runt - året om
Citera
2004-08-10, 16:39
Bannlyst
10-17%
8-10%

w00t !?!?!?

Då får ni åka till någon bananrepublik. Det där funkar inte som ni snackar om. Om det funkat skulle man åkt till Japan, där det är 0% i ränta, sedan stuckit till någon bananrepublik med 30% ränta eller så. Och sedan tjänat pengar.

Men så enkelt är det inte för det justeras via växelkursen. Fischer-effekten heter det på Nationalekonomiskt fikonspråk.
Hur formlen lyder har jag inte i huvudet...men man väger in ränta och inflation i växelkursen. Man kan givetvis ingå långa terminer/kontrakt för detta men det är redan inbakat där.

Du ska vara glad om du får 5% i ränta.

P.S. Det enda som räknas är realränta...allt annat är oviktigt.
Citera
2004-08-10, 16:49
Bannlyst
Tillbaka för detta är ett intressant ämne. Du ska få lite mer tips från mig.

Du kan köpa statsobilgationer. Låt säga 10-åriga Amerikanska. Som anses bland världens säkraste då den amerkanska staten har aldrig "defaultat".

Där får du ganska dåligt. 5-7% tror jag yielden är idag. Finns yieldkurvor du kan kolla upp på nätet.

Sedan finns det andra länder som ger ut obligationer fast i dollar-termer. Detta pga ingen har förtroende för deras egen valuta. Exempelvis Sydamerikanska länder. Där är inflationen skyhög och vid olika tillfällen har man fått handla med smörpaket istället för pengar....LOL!

De kan ge 11-13% tror jag....ränteskillnaden mellan USA och Sydamerikanska obilgationer är risken du tar på dig att investera pengar i Sydamerika.

Nu senast så var det Argentina som defaulta. Har glömt vilket år det var. Det innebär att de inte betalar tillbaka pengarna du lånat staten. De erbjöd för att få tillbaka förtroende att betala tillbaka 41% av nominella värdet. Vilket är löjligt lågt. Ryssland defaulta -98 och köpte tillbaka dom för över 80% av värdet.

Aja...har du fler frågor så fire away.
Citera
2004-08-11, 12:45
Bannlyst
Turbo-Niclas:

Du har inga specifika förslag när det gäller olika sparformer i utlandet? Eller vart man skulle kunna vända sig för mer information?

Som jag tidigare har nämt så har jag en bekant som skulle vilja lägga undan pengar under en 5-10 års period. Möjligheten att undvika svensk skatt (Bör tillägga att pengarna redan ÄR skattade, dvs hon har inte sålt 100 korvar/minuten...) på den ev. vinningen är högst intressant.
Citera
2004-08-11, 23:53
Medlem
Stjärtgossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Turbo-Niclas:

Du har inga specifika förslag när det gäller olika sparformer i utlandet? Eller vart man skulle kunna vända sig för mer information?

Som jag tidigare har nämt så har jag en bekant som skulle vilja lägga undan pengar under en 5-10 års period. Möjligheten att undvika svensk skatt (Bör tillägga att pengarna redan ÄR skattade, dvs hon har inte sålt 100 korvar/minuten...) på den ev. vinningen är högst intressant.

Jag är vissrligen inte Turbo-Niclas. Men den nya boken om skatteapradis som jag nyss läst bjuder på en hel del intressant info. http://www.arenagruppen.org/order/read.asp?ID=1643
Citera
2011-02-16, 22:17
Bannlyst
Väcker tråden!

Finns det någon bankränta som passar bra för 57 miljoner kronor?
Senast redigerad av persson121 2011-02-16 kl. 22:23.
Citera
2011-02-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Väcker tråden!

Finns det någon bankränta som passar bra för 57 miljoner kronor?

Bara att välja...
http://www.compricer.se/sparande/res...orm=simpleform
Citera
2011-02-17, 17:49
Medlem
Blocket.ses avatar
Ska du vara 100% säker så får du välja 57st banker att sprida pengarna på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera