• 2
  • 3
2010-12-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deejam
Att ens överväga detta är för mig ren idioti.
du vet uppenbarligen ingenting om varken mac eller några av apples andra produkter
Citera
2010-12-28, 20:57
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
du vet uppenbarligen ingenting om varken mac eller några av apples andra produkter

Nu kanske han menade till Apples fördel, men ändå..

Saken är ändå den att han fortfarande har bättre skydd av en försäkring.
Citera
2010-12-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
Vi disskuterar inte produkter, utan värdet av en "försäkring".

Om du tycker att min kunskap inom Apples produkter är relevant för diskussionen så kan jag meddela att jag har kört med Mac sedan 1995.
Citera
2010-12-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Saken är ändå den att han fortfarande har bättre skydd av en försäkring.
Frågeställningen från TS var huruvida kostnaden uppväger nyttan. Frågan man ska ställa sig är hur stor är chansen att ett garantifel uppstår mellan år 3-4 som i dåtidens penningvärde överstiger 1700 kr att åtgärda. Min åsikt är att den är skrattretande liten, därav min kommentar.
Citera
2010-12-28, 21:58
Medlem
Alla som säger att reklamationsrätten alltid gäller har fel. Däremot är Apple ofta schysta och fixar det på konsumentköpslagen inom 2 år utan att kunden behöver lägga fram en jävla massa bevis för att felet fanns från början (så som lagen faktiskt säger och som redan nämnts i tråden). Det kan dock komma att ändras och inget som man ska förlita sig på om man har en dyr pryl. Apple care och/eller drulleförsäkring är ett måste enligt mig på de dyrare Appleprylarna som används dagligen.

Att tänka på är att drulleförsärkingen kostar dels en högre premie oftast och om olyckan är framme så blir det 1500kr + momsen av vad servicen kostar försäkringsbolaget (sammanlagt någonstans mellan 2500 till 4000kr). Så om du vill ta ett garantiärende på drulle så kostar det betydligt mer än de där 1700kr.
Senast redigerad av Pulzer 2010-12-28 kl. 22:00.
Citera
2010-12-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deejam
Frågeställningen från TS var huruvida kostnaden uppväger nyttan. Frågan man ska ställa sig är hur stor är chansen att ett garantifel uppstår mellan år 3-4 som i dåtidens penningvärde överstiger 1700 kr att åtgärda. Min åsikt är att den är skrattretande liten, därav min kommentar.

Även småsaker kostar, lägger laddaren av = 800kr, fläkt (städar du inte ofta, ganska troligt inom 3 år) = 700. Sakerna i sig är oftast inte så dyra men arbetet på service är vad som kostar.
Citera
2011-01-02, 18:36
Medlem
Så hur blev det, köpte du garantin eller?
Citera
2011-01-02, 22:27
Medlem
Ellingtons avatar
Jag köpte garantin. Det kostade mig 1400kr. Bestämde mig för att det är värt det.
Citera
2011-01-03, 10:56
Citat:
Ursprungligen postat av Ellington
Jag köpte garantin. Det kostade mig 1400kr. Bestämde mig för att det är värt det.

Väldigt smart gjort Support ingår i AppleCare Protection plan också, ett samtal till telefonsupporten kostar flera hundra kronor annars nämligen (Apple tar lite betalt för sin support annars). Plus att om du har någon Apple Premium Reseller butik i närheten så ingår på platsen service, dvs de kommer och hämtar din dator hemma hos dig om det är ett garantifel. Du slipper packa ner den

Du får också förlängd garanti på dina Apple tillbehör, så har du en airport express, extreme eller en time capsule så täcker AppleCare dessa också.

Och som folk tidigare sagt, det kvittar vad som än går sönder i Macen, det kostar alltid mer än 1700kr. Det går sällan sönder men skönt att ha säkerheten.
Citera
2011-01-03, 11:09
Medlem
en kopp kaffes avatar
Är det problemfritt eller ej att köpa Applecare från utlandet då? Är det någon som gjort det och sedan utnyttjat Applecaren? För det verkar som att det inte gäller riktigt samma regler i USA som i Sverige.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in