2010-12-26, 09:56
Medlem
kesostampes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Skaffa en drulleförsäkring istället så täcker den även om du slänger datorn i golvet
Precis, apple care räckte inte långt när min Macbook fick dryck över sig.
Citera
2010-12-26, 13:35
Medlem
Ellingtons avatar
Jag fick mailet från Apple själva, såklart.

Drulleförsäkring är inte av intresse. Finns inte så mycket att täcka när den bara står och susar i sitt hörn. Lutar åt att jag köper protection planen btw.
Citera
2010-12-26, 14:03
Medlem
Deliras avatar
Personligen anser jag att det är värt det, men så är mina Macar köpta inom mitt företag och då är inte 1700:- några pengar alls i sammanhanget. Men jag kan förstå att det är en ganska ansenlig summa att hysta upp när man köper en ny dator, speciellt en skapligt dyr Mac (eller liknande).

En tanke bara: Jag läste för några år sedan en artikel om detta med tilläggsförsäkringar som företagen försöker sälja på en på alltifrån näshårstrimmers till datorer och ännu dyrare hemelektronik/vitvaror. Om man skiter i att köpa alla dessa försäkringar och istället lägger undan pengarna så kommer man att märka att man snart har en sjuhelvetes massa pengar så att man istället faktiskt kan reparera det som går sönder och betala för det (eller köpa nytt i vissa fall), men ändå ha pengar över med råge.

Så jävla ofta går inte saker sönder att det verkligen är värt de pengar som det faktiskt handlar om sammantaget.
Citera
2010-12-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellington
Jag fick mailet från Apple själva, såklart.

Drulleförsäkring är inte av intresse. Finns inte så mycket att täcka när den bara står och susar i sitt hörn. Lutar åt att jag köper protection planen btw.
ja kom mailet från apple själva vet jag inte varför du tvekar. Bara att slå till. Som du säger är drulleförsäkring inget att ha, det kommer ju inte från apple.
Citera
2010-12-26, 15:40
Medlem
Ellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykes90
ja kom mailet från apple själva vet jag inte varför du tvekar. Bara att slå till. Som du säger är drulleförsäkring inget att ha, det kommer ju inte från apple.

Det som får mig att tveka är att punga ut 1700 spänn för en extra liten trygghet att ifall någonting händer med min stationära dator så kommer jag förhoppningsvis komma undan billigare..
Citera
2010-12-26, 16:36
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Värt.

Nu vet jag inte varför jag citerar dig, men du får leva med det

Vill påstå motsatsen. Har du köpt burken i Europa så har du lika så två års reklamationsrätt. Oavsett vad Apple själva påstår. Det är enligt mig ripp-off, och priset är skit högt.

Jag köpte extra försäkring från mitt försäkringsbolag istället, 20 € i året och täcker alla elektroniska apparater jag har. Om något plötsligt skulle gå sönder.

Skiten täcker inte något, om du skulle spilla vatten på datorn eller liknande. Det är bara ett sätt för dem att ta betalt för att förlänga din fabriksgaranti till tre år.

Som jag sade, så har du redan två års reklamationsrätt inom EU. Om varan är köpt i Sverige och det är ett fabrikationsfel så har du tre års reklamationsrätt: http://www.konsumentverket.se/Tema_e...nFel-pa-varan/

Så denna "protection-plan" är bara ett sätt för dem att ta betalt för en rättighet du redan har.

Köper du en fristående drulleförsäkring från ditt försäkringsbolag så kan du, beroende på hur många andra försäkringar du har, komma ner till bara en 100-200 kr om året.

I mitt fall 20 € per år. Tre år = 60 € ca. 600 kr, och det täcker allt från mina väggar, till dator, TV ja fan allt. Även det att jag skulle råka pissa på polarns dator.

Så köp inte detta crap är mitt budskap.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2010-12-26 kl. 16:44.
Citera
2010-12-26, 21:34
Medlem
Lyssna inte på vad han ovan mig säger, Applecare är värt pengarna. För det första förlänger du även Supporten i två år, en support som kostar ca 450 :- per samtal om du inte har täckning för det. Du får även budning när det är en stationär dator, dvs att dom kommer och hämtar samt lämnar datorn om den går sönder.

Hålla på och krångla med reklamationsrätt är inte kul, och kan ta sin lilla tid. Plus att Applecare är en världsgaranti. Kanske är så mkt till nytta för en iMac, men ändå.

Sexmånadersregeln, konsumentköplagen:

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
Senast redigerad av Jayboy 2010-12-26 kl. 21:38.
Citera
2010-12-26, 21:46
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Lyssna inte på vad han ovan mig säger, Applecare är värt pengarna. För det första förlänger du även Supporten i två år, en support som kostar ca 450 :- per samtal om du inte har täckning för det. Du får även budning när det är en stationär dator, dvs att dom kommer och hämtar samt lämnar datorn om den går sönder.

Hålla på och krångla med reklamationsrätt är inte kul, och kan ta sin lilla tid. Plus att Applecare är en världsgaranti. Kanske är så mkt till nytta för en iMac, men ändå.

Sexmånadersregeln, konsumentköplagen:

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Vaddå lyssna inte. Jag köpte min Mac i USA och lämnade in den i Tyskland sist. Det är världsgaranti hur som på din Mac.

Hur ofta använder du dig av telefon support?

Sedan så är det inte alls krångligt att reklamera. Det är bara gå in och säga att nu skall ni fixa detta. Och det har jag gjort med en Mac där garantin var slut.
Citera
2010-12-28, 16:27
Medlem
Myx0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerbollar
Jaha Imac är en stationär ( hatar apple så jag har inte lärt mig alla namn på deras datorer ) Laddar du ner mycket? utsätter du datorn för risk för virus? finns det ofta väska som kan spillas när den?

Om du inte kan nått om Mac varför ger du då råd?

Mac är inte direkt som PC..

Tkr det är värt, helt klart om du använder din iMac mycket..

Måndags x existerar även hos Apple tyvärr...
Citera
2010-12-28, 16:32
Medlem
Att ens överväga detta är för mig ren idioti.
Citera
2010-12-28, 19:05
Medlem
Roadblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Vaddå lyssna inte. Jag köpte min Mac i USA och lämnade in den i Tyskland sist. Det är världsgaranti hur som på din Mac.

Hur ofta använder du dig av telefon support?

Sedan så är det inte alls krångligt att reklamera. Det är bara gå in och säga att nu skall ni fixa detta. Och det har jag gjort med en Mac där garantin var slut.

Det är korrekt som denna skriver, det är världsgaranti på apple liksom hos andra företag såsom Nokia och HP. Det är inget man behöver köpa till för att få.
Citera
2010-12-28, 20:27
Medlem
Varulvs avatar
Som tidigare talare så är det bättre att läsa på lite vad du faktiskt har för rätt som konsument inom EU samt skaffa dig ordentlig drulleförsäkring istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in