2010-12-25, 21:53
Medlem
Som rubriken säger. Vad tror ni att det är för fel? Datorn är bara 2 år gammal och det här problemet kom plötsligt för ca 3 veckor sedan.

Har formaterat om datorn 3 ggr, tagit ut grafikkortet och stoppat in det igen, dammsugit m.m.

Tips, råd, trix, teorier?
Citera
2010-12-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Som rubriken säger. Vad tror ni att det är för fel? Datorn är bara 2 år gammal och det här problemet kom plötsligt för ca 3 veckor sedan.

Har formaterat om datorn 3 ggr, tagit ut grafikkortet och stoppat in det igen, dammsugit m.m.

Tips, råd, trix, teorier?

Testa Ccleaner (piriform), kör powersuite och combofix
Citera
2010-12-28, 10:31
Medlem
Sådant händer ju enligt min erfarenhet vid fel drivrutiner eller total avsaknad av drivrutiner. Hade kontrollerat att det verkligen är de rätta drivrutinerna. Det var nämligen mitt problem när det hände mig.
Citera
2010-12-28, 18:03
Medlem
Har både installerat nya drivrutiner (för just mina kort), formaterat om 3 ggr och prövat äldre drivrutiner men jag börjar misstänka hårdvaru fel (läs grafikkortet). Senasta dagarna har det kommit upp massa streck (vissa så tjocka som 5 cm) som ser ut som ett färggrant myrornas krig. Tycker dock det är märkligt, för grafikkortet har funkat helt otroligt bra på allt jag testat det på, men att läsa mailen var tydligen för mycket efter 2 år

Prövat en annan skärm, som gav samma problem. Min gamla skärm funkade också utmärkt på en annan dator. Har dock ingen tillgång till ett annat grafikkort att testa.
Citera
2010-12-28, 18:22
Medlem
nelly2s avatar
använde du samma kabel när du testade den andra skärmen? känner igen det där med "sträcken" hade lika dant dock på min bärbara, vilket visade sig vara skadade skärmkablar som hamnat i kläm
Citera
2010-12-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nelly2
använde du samma kabel när du testade den andra skärmen? känner igen det där med "sträcken" hade lika dant dock på min bärbara, vilket visade sig vara skadade skärmkablar som hamnat i kläm

Jag håller med Nelly2 testa en annan kabel och säkra att kablen sitter ordentligt fastskruvad i grafikkortet och kontrollera eventuella glapp.

Sedan kan man alltid ladda ner speedfan för att kolla om grafikkortet är överhettat.
Om du finner att den har en hög temperatur skulle jag testa att ta bort eventuellt damm eller köpa en ny fläkt.

Om du har testat allt kan man ju som sista steget testa:
http://www.youtube.com/results?searc...phic+card&aq=0

Metoden med att värma grafikkortet i ugnen fungerar enligt vissa bra. Dock så skulle jag ENDAST testa det som sista steget istället för att bara slänga grafikkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in