2010-12-25, 18:52
Medlem
Tänkte höra hur ner delar upp all betalning när det kommer till alla räkningar? Vissa splittar 50/50 på alla räkningar.. Andra väljer att lägga ihop sina inkomster till en stor, och sedan betala ur den sammanlagda kassan.
Man kan även välja att räkna ut procentuella beloppet av respektive inkomst och betala därefter.

Hur gör ni? Jag och min sambo har pratat lite om hur vi ska göra, just nu betalar vi procentuellt efter vad vi tjänar (känns mest rättvist. Vi är sambos). Dvs: hyra, mat, bredband, telefon, bilen, försäkringar. Egna utgifter så som mobil abb, diverse små köp, kläder osv står vi själva för. Berätta gärna hur ni gör - och motivera!
Senast redigerad av slaffe 2010-12-25 kl. 19:07.
Citera
2010-12-25, 18:59
Medlem
_Strebers avatar
Hyra, bredband, el och tv delar vi jämnt. Mat betalar jag nog 60-70% av. Egna utgifter därutöver (kläder, personliga extravaganser och liknande) står vi för själva. Vi har inget system och ingen "bokföring".
Citera
2010-12-25, 22:01
Medlem
gift

alla räkningar betalar vi tillsammans - frugan överför sin lön till mig, jag betalar räkningarna från mitt konto. ska vi köpa kläder eller nåt annat så är det bara att köpa men självklart så frågar vi varann om det är nåt mer än en tröja. 99% av gången när vi handlar så går vi tillsammans. har barnvakt då och då passar vi på å umgås också
Citera
2010-12-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Tänkte höra hur ner delar upp all betalning när det kommer till alla räkningar? Vissa splittar 50/50 på alla räkningar.. Andra väljer att lägga ihop sina inkomster till en stor, och sedan betala ur den sammanlagda kassan.
Man kan även välja att räkna ut procentuella beloppet av respektive inkomst och betala därefter.

Hur gör ni? Jag och min sambo har pratat lite om hur vi ska göra, just nu betalar vi procentuellt efter vad vi tjänar (känns mest rättvist. Vi är sambos). Dvs: hyra, mat, bredband, telefon, bilen, försäkringar. Egna utgifter så som mobil abb, diverse små köp, kläder osv står vi själva för. Berätta gärna hur ni gör - och motivera!

Gemensam kassa. Allt annat är otänkbart. Lika mycket fickpengar till båda, att användas utan någon som helst redovisningsskyldighet inför den andre. Det blir aldrig något tjafs.
Citera
2010-12-26, 10:58
Medlem
Aktieklipparns avatar
Naturligtvis delar vi på både inkomster och utgifter.
Mer eller mindre "fickpengar" spelar ingen roll för oss, vi köper det vi behöver.

Gifta med 2 barn.

Hade man levt ett samboförhållande utan barn hade vi kanske gjort annolunda.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-12-26 kl. 11:01.
Citera
2010-12-26, 12:32
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Vi är gifta med ett barn, vi betalar alla räkningar gemensamt, sparar en slant gemensamt, sen delar vi jämnt på det som blir över. Jag tycker det är den ultimata lösningen då man får "egna" pengar som man inte behöver fråga partnern om hur det ska användas...

Jag tjänar typ 10000 netto mer än min fru.
Citera
2010-12-26, 17:02
Medlem
Många som är gifta som svarat, hur är det med er i samboförhållanden? Tack till er som svarat!
Citera
2010-12-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Många som är gifta som svarat, hur är det med er i samboförhållanden? Tack till er som svarat!

Sambo sen några år tillbaka men vi är båda unga och pluggar så har separerad ekonomi där vi delar rakt av på alla kostnader mer man behåller sina egna pengar utöver det. När någon blir färdig lär vi börja köra på allt i samma pott oavsett om en blir klar tidigare.
Citera
2010-12-26, 18:47
Medlem
Separat ekonomi nu och något jag kommer fortsätta med även i framtiden. Jag och min sambo har olika perspektiv på pengar, ingen av oss är slösaktig eller potentiellt "farlig" men jag vill undvika alla tråkigheter som pengar kan föra med sig. Vi delar på gemensamma kostnader men annars så håller vi våra pengar åtskilda.

Många har en unik attityd till pengar så kan inte för mitt liv förstå varför så många par automatiskt lägger allt i en hög. Det är ju inte som att det är sällan man hör om par som grälar över ekonomin.
Citera
2010-12-26, 20:53
Medlem
Jag kommer nog aldrig heller lägga allt på ett konto och sedan använda det tillsammans. Jag vill ha mina egna pengar att spendera utan att fråga min partner om hon misstycker.

Jag tjänar ca 20.000 i månaden och min sambo ca 12.000, förut har vi kört rakt av, vi delar 50/50 på det gemensamma utgifterna, men har nu ändrat till att betala i procent. Vi har satt ett belopp som omfattar alla räkningar ca 11.000, så räknar vi ut hur mycket av det hon ska betala av detta med sin lön. Detta känns mest rättvist för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in