2010-12-25, 18:52
Medlem
Tnkte hra hur ner delar upp all betalning nr det kommer till alla rkningar? Vissa splittar 50/50 p alla rkningar.. Andra vljer att lgga ihop sina inkomster till en stor, och sedan betala ur den sammanlagda kassan.
Man kan ven vlja att rkna ut procentuella beloppet av respektive inkomst och betala drefter.

Hur gr ni? Jag och min sambo har pratat lite om hur vi ska gra, just nu betalar vi procentuellt efter vad vi tjnar (knns mest rttvist. Vi r sambos). Dvs: hyra, mat, bredband, telefon, bilen, frskringar. Egna utgifter s som mobil abb, diverse sm kp, klder osv str vi sjlva fr. Bertta grna hur ni gr - och motivera!
Senast redigerad av slaffe 2010-12-25 kl. 19:07.
Citera
2010-12-25, 18:59
Medlem
_Strebers avatar
Hyra, bredband, el och tv delar vi jmnt. Mat betalar jag nog 60-70% av. Egna utgifter drutver (klder, personliga extravaganser och liknande) str vi fr sjlva. Vi har inget system och ingen "bokfring".
Citera
2010-12-25, 22:01
Medlem
gift

alla rkningar betalar vi tillsammans - frugan verfr sin ln till mig, jag betalar rkningarna frn mitt konto. ska vi kpa klder eller nt annat s r det bara att kpa men sjlvklart s frgar vi varann om det r nt mer n en trja. 99% av gngen nr vi handlar s gr vi tillsammans. har barnvakt d och d passar vi p umgs ocks
Citera
2010-12-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Tnkte hra hur ner delar upp all betalning nr det kommer till alla rkningar? Vissa splittar 50/50 p alla rkningar.. Andra vljer att lgga ihop sina inkomster till en stor, och sedan betala ur den sammanlagda kassan.
Man kan ven vlja att rkna ut procentuella beloppet av respektive inkomst och betala drefter.

Hur gr ni? Jag och min sambo har pratat lite om hur vi ska gra, just nu betalar vi procentuellt efter vad vi tjnar (knns mest rttvist. Vi r sambos). Dvs: hyra, mat, bredband, telefon, bilen, frskringar. Egna utgifter s som mobil abb, diverse sm kp, klder osv str vi sjlva fr. Bertta grna hur ni gr - och motivera!

Gemensam kassa. Allt annat r otnkbart. Lika mycket fickpengar till bda, att anvndas utan ngon som helst redovisningsskyldighet infr den andre. Det blir aldrig ngot tjafs.
Citera
2010-12-26, 10:58
Medlem
Aktieklipparns avatar
Naturligtvis delar vi p bde inkomster och utgifter.
Mer eller mindre "fickpengar" spelar ingen roll fr oss, vi kper det vi behver.

Gifta med 2 barn.

Hade man levt ett sambofrhllande utan barn hade vi kanske gjort annolunda.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-12-26 kl. 11:01.
Citera
2010-12-26, 12:32
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Vi r gifta med ett barn, vi betalar alla rkningar gemensamt, sparar en slant gemensamt, sen delar vi jmnt p det som blir ver. Jag tycker det r den ultimata lsningen d man fr "egna" pengar som man inte behver frga partnern om hur det ska anvndas...

Jag tjnar typ 10000 netto mer n min fru.
Citera
2010-12-26, 17:02
Medlem
Mnga som r gifta som svarat, hur r det med er i sambofrhllanden? Tack till er som svarat!
Citera
2010-12-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Mnga som r gifta som svarat, hur r det med er i sambofrhllanden? Tack till er som svarat!

Sambo sen ngra r tillbaka men vi r bda unga och pluggar s har separerad ekonomi dr vi delar rakt av p alla kostnader mer man behller sina egna pengar utver det. Nr ngon blir frdig lr vi brja kra p allt i samma pott oavsett om en blir klar tidigare.
Citera
2010-12-26, 18:47
Medlem
Separat ekonomi nu och ngot jag kommer fortstta med ven i framtiden. Jag och min sambo har olika perspektiv p pengar, ingen av oss r slsaktig eller potentiellt "farlig" men jag vill undvika alla trkigheter som pengar kan fra med sig. Vi delar p gemensamma kostnader men annars s hller vi vra pengar tskilda.

Mnga har en unik attityd till pengar s kan inte fr mitt liv frst varfr s mnga par automatiskt lgger allt i en hg. Det r ju inte som att det r sllan man hr om par som grlar ver ekonomin.
Citera
2010-12-26, 20:53
Medlem
Jag kommer nog aldrig heller lgga allt p ett konto och sedan anvnda det tillsammans. Jag vill ha mina egna pengar att spendera utan att frga min partner om hon misstycker.

Jag tjnar ca 20.000 i mnaden och min sambo ca 12.000, frut har vi krt rakt av, vi delar 50/50 p det gemensamma utgifterna, men har nu ndrat till att betala i procent. Vi har satt ett belopp som omfattar alla rkningar ca 11.000, s rknar vi ut hur mycket av det hon ska betala av detta med sin ln. Detta knns mest rttvist fr tillfllet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in