Citat:
Ursprungligen postat av musarn
Tjena!
Jag håller just nu på och kollar efter delar till en stationär dator som jag tänkt bygga ihop

Problemet är dock just nu att jag står o velar mellan vilken socket jag ska välja

Man vill ju ha en dator som håller så länge som möjligt framåt. Därför undrar jag nu om det finns någon person här på Flashback som har bra koll på datorbranschen som teoretiskt sett kan se hur det kommer expandera och vilken socket som är att föredra. Har även hört att det ska komma en ny socket från intel men även där står man o tvekar över om man ska köpa nu eller att vänta *sigh*
MVH
Musarn
Ingen kan se in i framtid. Det enda som är framtidssäkert är PSU (Om du köper en fet jävel 1000w+), HDD, SSD, DVD-R/Blue-Ray & Chassi. Dessa kommer alltid att passa vilket moderkort du än väljer de nästa 10 åren (troligtvis).
Moderkort för Intel blir utdaterat så fort Intel utvecklar en ny arkitektur, detta händer innan CPU'n blir utdaterad (i3/i5i/i7, innan dess core2quad/dou) då slutar de utveckla CPU's för den arkitekturen. Tex nu om en månad, Sandy Bridge (socket 1155).
Så att framtidssäkra Moderkort/CPU, nope det kan du glömma, speciellt Intel. Köp det du behöver nu helt enkelt, vilket troligtvis blir billigare än att du drar på FETA processorn då priserna kommer sjunka i framtiden.
Vill du försöka få så framtidssäkert som möjligt så ska du ta AMD's Fusion-moderkort (På gång), de har bra track-record på att göra sina CPU's bakåt-kompatibla, du kan tex köra AM3-processorer på am2+-kort då de stödjer DDR2 minnen, se
Phenom II x6 tex
Så satsa på Fusion-moderkort och hoppas på det bästa, om du orkar vänta på att de släpps alltså.