• 1
  • 2
2010-12-25, 12:15
Medlem
Hejsan, jag har läst runt lite här på FB i trådar om dubbla skärmar, men inte hittat några svar riktigt...

Vad är det som krävs för att man ska kunna ha dubbla skärmar - behöver datorn ha två anslutningar för skärmar, eller löser man det på något annat sätt? Har sett att folk pratat om grafikkort också, jag har en HP Pavilion P6560SC (köpt på Elgiganten) med ett ATI Radeon HD5450 grafikkort. Går det att ha dubbla skärmar med det?

Den skärm jag har nu är en gammal mosad Dell-skärm på 17". Tänkte först bara byta ut den, men kom på att jag kanske ska ha den kvar, och helt enkelt skaffa mig en till skärm istället. Går det att ha en widescreen-skärm och en "icke"?

Tack på förhand!
Citera
2010-12-25, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffeldjuret
Hejsan, jag har läst runt lite här på FB i trådar om dubbla skärmar, men inte hittat några svar riktigt...

Vad är det som krävs för att man ska kunna ha dubbla skärmar - behöver datorn ha två anslutningar för skärmar, eller löser man det på något annat sätt? Har sett att folk pratat om grafikkort också, jag har en HP Pavilion P6560SC (köpt på Elgiganten) med ett ATI Radeon HD5450 grafikkort. Går det att ha dubbla skärmar med det?

Den skärm jag har nu är en gammal mosad Dell-skärm på 17". Tänkte först bara byta ut den, men kom på att jag kanske ska ha den kvar, och helt enkelt skaffa mig en till skärm istället. Går det att ha en widescreen-skärm och en "icke"?

Tack på förhand!

vilka adaptrar har du?
Citera
2010-12-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTjur
vilka adaptrar har du?

Förlåt, men den frågan förstod jag inte?
Citera
2010-12-25, 12:22
Medlem
Tbbass avatar
har du två utgångar på grafikkortet så går det
Citera
2010-12-25, 12:39
Medlem
ImmerOnes avatar
Finns någon adapter du kan köpa som löser det problemet... såg i Moore för något år sedan, så allt för dyrt läre inte vara.
Citera
2010-12-25, 12:39
Medlem
vaxduks avatar
Citat:

Tack på förhand!

så länge du har 2 utgångar i ditt grafikkort till skärmar så går det. jag kör själv med 2 skärmar en acer x243H 24" och en lite äldre 19" platt.. kör med ett Nvidia geforce 9800GT kort. behöver dock en speciell addapter (vet inte vad den heter) till min äldre skärm för grafikkortet har dom "Nya utlångarna" och min äldre skärm har den "gamla utgången"
lycka till med ditt dual-screen projekt
Citera
2010-12-25, 13:11
Medlem
Vilka svåra frågor ni ställer

Såhär ser det ut i alla fall...
Bild 1
Bild 2

Som ni ser så har jag en sån... adapter (?) för sladden till skärmen. Den passar i anslutningen under också, men då fungerar inte skärmen av någon anledning? Googlade och såg att det stod såhär på HP's sida:

(porttyp och antal)
VGA En (inaktiverad pga. installerat grafikkort)

Jag antar att det är anledningen till att den inte funkar helt enkelt, den är inaktiverad... Och jag antar att det är för att den är gammal eller något? Att bildskärmar nu för tiden har en nyare typ av anslutning?

Frågan är då om det går att aktivera den för att ha den gamla skärmen där, och ha den nyare (ej ännu inköpta) skärmen i den andra porten?
Citera
2010-12-25, 13:57
Medlem
Citat:
Vilka svåra frågor ni ställer

Såhär ser det ut i alla fall...
Bild 1
Bild 2

Som ni ser så har jag en sån... adapter (?) för sladden till skärmen. Den passar i anslutningen under också, men då fungerar inte skärmen av någon anledning? Googlade och såg att det stod såhär på HP's sida:

(porttyp och antal)
VGA En (inaktiverad pga. installerat grafikkort)

Jag antar att det är anledningen till att den inte funkar helt enkelt, den är inaktiverad... Och jag antar att det är för att den är gammal eller något? Att bildskärmar nu för tiden har en nyare typ av anslutning?

Frågan är då om det går att aktivera den för att ha den gamla skärmen där, och ha den nyare (ej ännu inköpta) skärmen i den andra porten?

Du har bara ett DVI och ett HDMI, därför kan du inte ha två skärmar, om du inte kör en skärm med hdmi uttag.
Därför måste du köpa en skärm med hdmi, och en hdmi kabel eller http://www.belkin.com/images/product...N1_AV54008.jpg .
Senast redigerad av Joakim107 2010-12-25 kl. 14:06.
Citera
2010-12-25, 14:06
Medlem
Toffeldjuret:
Låter som om du blandat ihop portarna i bild 1 och bild 2. Strunta i det HP skriver eftersom de vill att du tar bort ATI Radeon hd 5450 som man skymtar i bild 2. Ditt grafikkort lär vara bättre.

Koppla båda till grafikkortet i bild 2 så blir det lättare. ATI Radeon hd 5450 grafikkortet har ju en VGA port också så använd den.

Installera senaste ATI drivrutinerna med ATI kontrollpanel.
Sedan högerklickar du på skrivbordet / Catalyst Controll Center / Välj Basic läge och följ guiden.
Klart.

Joakim107:
Söker man med google så ser man att den finns en VGA port. 1 av portarna är utanför bilden i bild 2.
Senast redigerad av panpo98 2010-12-25 kl. 14:08.
Citera
2010-12-25, 14:06
Medlem
Om jag har förstått det rätt så är det en DVI-I (den som skärmen sitter i för närvarande) och en DVI-D. Vad är det för skillnad på dessa förresten? Inte "utseendemässigt" alltså, utan vad de används till.

Den nuvarande skärmen är en VGA och det verkar ju finnas en inaktiverad sån port. Tror du att man kan aktivera den och ha gamla skärmen där, med den nyare skärmen i en av DVI-portarna?
Citera
2010-12-25, 14:07
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

datorn behöver ha två anslutningar för skärmar

Allt som behöves sedan går du bara in på inställningar och bestämmer bilden/färg m,m
Citera
2010-12-25, 14:11
Medlem
Toffeldjuret har troligen missförstått det han hittade från HP om VGA porten som jag skrev ovan.

http://www.sweclockers.com/recension...570/3#pagehead
Här ser ni att hans grafikkort en egen VGA port. Det är den han ska använda för gamla skärmen.
Senast redigerad av panpo98 2010-12-25 kl. 14:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in