2004-07-28, 23:06
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Är lite sugen på att strarta en VPN server. Har en burk med Windows 2003 Server och microsoft ISS Server, men kan ju själklart tänka mig att slänga upp det på min slackwareburk också. Är helt newbie när det gäller VPN och skulle verkligen behöva lite dokumentation och konkreta tips. Om det är någon här som skulle kunna ge mig lite bra längar till howto sidor och likanande skulle jag bli nöjd, självklart har jag även googlat lite själv och hittat en del info.

Har kikat lite på min routers inställningar för VPN och det verkar vara en hel del som behöver ställas in, rotern är av märket NETGEAR ProSafe VPN Firewall (FVS328).

All hjälp är välkommen.
Citera
2004-07-29, 09:02
Medlem
Frågan är om du vet vad meningen med en VPN server är...
Som då leder till andra frågan, har du behov av en?

Lättast är att testa med Windows inbyggda IPsec funktioner.

Du kan som lättast skapa en ny anslutning (under nätverk) där du accepterar inkommand uppkopplingar och tilldela IP och användare.

Sen är det bara att släppa igenom PPTP trafik i din router och ge konton till de som skall koppla upp sig mot dig.

Kanske kan vara en start och sedan övergå till lite tyngre VPN tjänster vid behov. Eller konfigurera VPN tjänsten in din router för samma ändamål, står nog i din manual hur du gör för just din router.
Citera
2004-07-29, 17:16
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ad4
Frågan är om du vet vad meningen med en VPN server är...
Som då leder till andra frågan, har du behov av en?

Lättast är att testa med Windows inbyggda IPsec funktioner.

Du kan som lättast skapa en ny anslutning (under nätverk) där du accepterar inkommand uppkopplingar och tilldela IP och användare.

Sen är det bara att släppa igenom PPTP trafik i din router och ge konton till de som skall koppla upp sig mot dig.

Kanske kan vara en start och sedan övergå till lite tyngre VPN tjänster vid behov. Eller konfigurera VPN tjänsten in din router för samma ändamål, står nog i din manual hur du gör för just din router.

Okej. Nu vet jag att det är lite mer komicerat än så, anledningen till att jag vill ha VPN, är bara för att lära mig lite om det. Så finns det någon som har någon guide så är det välkommet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in