2010-12-24, 21:15
Medlem
Vad är snittlönen för en arbetare idag?
Hur mycket ska man tjäna för att räknas som höginkomsttagare?
Citera
2010-12-24, 21:21
Medlem
Från http://valfakta.blogspot.com/2010/03...anser-for.html
(Fjärde träffen på googlingen "höginkomsttagare definition".)

Citat:
Hur brukar man då göra? Enligt SCB finns det inga entydiga definitioner men det finns några olika riktlinjer för var gränsen för höginkomsttagare går.

* Alla inkomster som gör att man får betala skatt över högsta brytpunkten. Gränsen skulle då för 2008 hamna vid 507 000 kr/år (42 250 kr/mån) enl Skatteverket (väldigt nära det som Almega framfört)

* Jämför med lönen för ett statsråd (minister). Höginkomstagare skulle då vara alla med en inkomst över 1 260 000 kr/år (105 000/mån)

* Ett tredje sätt sätt att avgränsa höginkomsttagarna kan vara att säga att de är den procent i befolkningen som har högst sammanräknad förvärvsinkomst. Alternativt kan man utöka antalet höginkomsttagare till de 5% som har högst inkomst eller så utökar man antalet ytterligare till de 10% som har högst inkomst. Väljer man 10% (som ger lägst tänkbara gräns av dessa tre alt) skulle gränsen gå vid 451 000 kr/år (37 500/mån)

LO har även i rapporten 'Fördelningen av inkomster och förmögenheter' (sid 15) använt nedan definition:

"På samma sätt som det går att titta på andelen som har en låg inkomst brukar man kalla inkomster som överstiger dubbla medianinkomsten för samtliga för höga"

För 2008 var medianvärdet 252 873 vilket skulle innebära att med LO:s definition går gränsen för höginkomsttagare vid 505 746 kr/år eller 42 154 kr/mån.

För mer specifik/ackurat/uppdaterad info om medellön osv, prova t.ex. www.scb.se
Senast redigerad av suntaro 2010-12-24 kl. 21:25.
Citera
2010-12-25, 18:15
Medlem
toby79s avatar
Jag tror det beror på vem man frågar. Frågar du Sossarna så faller ju en städerska på fulltid in i gruppen höginkomsttagare. Frågar du städerskan så har hon nog en bra bit kvar till de som hon jämför sig med.
Citera
2010-12-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Jag tror det beror på vem man frågar. Frågar du Sossarna så faller ju en städerska på fulltid in i gruppen höginkomsttagare. Frågar du städerskan så har hon nog en bra bit kvar till de som hon jämför sig med.

Jag förstå vad du menar. Enligt statistiken så tillhör jag den där 10% av Sveriges befolkning som är höginkomstagare. Men frågar du mig så tycker jag inte det.
Citera
2010-12-25, 21:07
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pols99
Jag förstå vad du menar. Enligt statistiken så tillhör jag den där 10% av Sveriges befolkning som är höginkomstagare. Men frågar du mig så tycker jag inte det.
Jag var också rik som ett troll enligt dem.
Jag förstår att folk inte längre lockas av deras hyckleri när deras mått på fattigdom börjar redan vid en 18 åring med barnbidrag/studiebidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in