2010-12-24, 20:02
Medlem
expeans avatar
Ja, som ni kan förstå av rubriken är jag rätt ung och har först nu blivit invigd i de fantastiska LP-skivornas värld! Köpte precis min första LP skiva som jag spelar i en LP spelare. Sedan satt jag och kikade på andra skivor på internet och hittade då olika kategorier: LP, Vinyl 7" och Vinyl 15". Kanske för vissa är en dum fråga men vad är skillnaden mellan dessa(förutom storleken på vinylskivorna...) och vilka kan jag spela i min LP spelare??

Tack för svar

/expean
Citera
2010-12-24, 20:05
Medlem
Tihihis avatar
LP står för Long Play (upp till 45 minuter tror jag bestämt). Vinyl säger man för att det är materialet dom är tillverkade av.
Citera
2010-12-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expean
Ja, som ni kan förstå av rubriken är jag rätt ung och har först nu blivit invigd i de fantastiska LP-skivornas värld! Köpte precis min första LP skiva som jag spelar i en LP spelare. Sedan satt jag och kikade på andra skivor på internet och hittade då olika kategorier: LP, Vinyl 7" och Vinyl 15". Kanske för vissa är en dum fråga men vad är skillnaden mellan dessa(förutom storleken på vinylskivorna...) och vilka kan jag spela i min LP spelare??

Tack för svar

/expean
LP betyder Long play. Det fanns ju flera varianter. EP och single. Dvs LP hade ca 6 låtar per sida och varvtalet var 33 rpm. En ep innehöll 2 låtar per sida och en single en låt per sida. Varvtalet var då 45rpm. Dvs de hade lite bättre ljud ( upplösning)
Vinyl är matrielet skivorna är gjorda så jag kan inte säga att det nån skillnad. bara modernare att säga Vinylspelare. Är skivorna 7 eller 15 är det säkert antal låtar och varvtalet som de spelas på.
Troligen har du 33 och 45. Det fanns 78 också men det var sk stenkakor
MVH
Citera
2010-12-24, 20:13
Medlem
7"
10"
12"

Läses sju-tummare, tio-tummare och tolv-tummare. Är storleken på vinylen. Ju större, desto längre speltid. Kort och gott. Standardvinylen är 12", om jag inte är helt fel ute. Gamla singlar släpptes på 7", och är mitt favoritformat.
Citera
2010-12-24, 21:05
Medlem
expeans avatar
Tack för alla svar! Hänger med lite mer nu! Så jag kan alltså spela samtliga storlekar på en gammal hederlig LP spelare?
Citera
2010-12-24, 21:08
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Tack för alla svar! Hänger med lite mer nu! Så jag kan alltså spela samtliga storlekar på en gammal hederlig LP spelare?

Ja, om du kan ställa in om det ska vara 45 eller 78 varv (per sekund). Det brukar vara en pinne eller knapp man ändrar på bara.

Vissa singlar så är det ett större hål i mitten på så du behöver en plastgrej till bara.
Citera
2010-12-24, 21:30
Medlem
expeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Ja, om du kan ställa in om det ska vara 45 eller 78 varv (per sekund). Det brukar vara en pinne eller knapp man ändrar på bara.

Vissa singlar så är det ett större hål i mitten på så du behöver en plastgrej till bara.

Det jag kan ställa in är speed där jag kan välja 33 eller 45 och size där jag kan välja 30 eller 17. vad innebär detta då?
Citera
2010-12-25, 01:15
Medlem
Citat:
Det jag kan ställa in är speed där jag kan välja 33 eller 45 och size där jag kan välja 30 eller 17. vad innebär detta då?
33 eller 45 är hur många varv per minut. Detta skiljer sig från skiva till skiva. 45 varv är lite bättre kvalité då alltså. Hur som helst så märker du rätt snabbt vad som är rätt och fel. Låter det snabbt så har du 45-varv på en 33-varvsskiva. Låter det långsamt så har du ställt in 33 på en 45a. Grindcore-killar brukade ju speeda upp Slayer och försökte spela så fort

Size innebär helt enkelt storleken på vinylen. Du ställer in den för att nålen ska lägga sig i det yttersta fältet på vinylen. Från början alltså. Står det på 17, och du spelar en 30 sizad kaka, då kommer nålen lägga sig i mitten ungefär istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in