2010-12-24, 18:29
Medlem
Barnflods avatar
Jag är så mycket nybörjare man kan bli, ungefär - jag kan några kända intron på gitarren men vet inget om musikteori och har aldrig skapat något själv. När jag försöker komma igång med spelandet stoppas jag för det mesta av prestationsångest. För några år sedan försökte jag läsa lite musikteori men gav snabbt upp eftersom jag inte förstod något. Ibland laddar jag ned något musikprogram bara för att dra slutsatsen att det finns för mycket att lära sig - med andra ord: jag vill verkligen "hålla på med musik" men lyckas aldrig bemästra det steg som krävs för att beträda den mentala spärr som håller mig tillbaka.

Hur kom ni förbi nybörjarstadiet? Hur relevant är musikteorin i början? Måste man kunna massa teori för att hålla på med FL Studio och liknande (jag fick det intrycket när jag testade programmet)?

Är tacksam för svar.
Citera
2010-12-24, 18:44
Medlem
Slappna av!
Citera
2010-12-24, 18:57
Medlem
bondenisses avatar
Som ovan, slappna av när du spelar. Har du ett intresse så kommer din spärr gå sönder förr eller senare.
Håll dig till den nivån du känner att du klarar av gå inte på något svårt. Om du märker av något som du inte förstår, googla det eller fråga nån som du känner.

Lycka till!
Citera
2010-12-24, 20:25
Medlem
Sweederlanders avatar
Musikteorin kommer med tiden.

Börja med att köra låtar ifrån tabs och lyssna aktivt på musik (lyssna och härma typ). Känn ingen press så kommer du bli en bra musiker i sin om tid.

Börja med att endast jämföra dig själv med dig själv.
Citera
2010-12-24, 22:14
Medlem
Zakyaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Jag är så mycket nybörjare man kan bli, ungefär - jag kan några kända intron på gitarren men vet inget om musikteori och har aldrig skapat något själv. När jag försöker komma igång med spelandet stoppas jag för det mesta av prestationsångest. För några år sedan försökte jag läsa lite musikteori men gav snabbt upp eftersom jag inte förstod något. Ibland laddar jag ned något musikprogram bara för att dra slutsatsen att det finns för mycket att lära sig - med andra ord: jag vill verkligen "hålla på med musik" men lyckas aldrig bemästra det steg som krävs för att beträda den mentala spärr som håller mig tillbaka.

Hur kom ni förbi nybörjarstadiet? Hur relevant är musikteorin i början? Måste man kunna massa teori för att hålla på med FL Studio och liknande (jag fick det intrycket när jag testade programmet)?

Är tacksam för svar.

Spela de låtar som du tycker är kul, sen kommer nog allt annat av sig självt. Öva gärna till metronom. Vill du lära dig någon teori kan du se till att lära dig några enkla skalor som moll och durskalor!
Citera
2010-12-24, 22:20
Medlem
pajkastarns avatar
Jag brukar släppa ALLT när jag sätter igång med en ny låt. Ju mindre regler destå bättre. Dom bra riffen kommer av sig själva efter lite spelande och sen är det bara att fila vidare på det så blir det en färdig låt till slut.
Citera
2010-12-25, 12:19
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod

Är tacksam för svar.

Jag började med FL studio för några år sedan, helt utan förkunskaper. Har lärt mig väldigt mycket även om jag inte gjort några mästerverk. Låt din egen nyfikenhet och skaparvilja driva dig och var nöjd med det du producerar. Nästa projekt lär du dig nåt nytt osv tills du kan "allt".
Citera
2010-12-25, 12:31
Medlem
Drunkpunks avatar
Oavsett om du ska syssla med gitarrspel eller göra musik i FL studio, handlar det alltid om att ha roligt. Du måste trivas och få nån typ av stimulans av det.

Eftersom jag själv är gitarrist så har jag främst tips på den fronten. För det första tycker jag att det är viktigt att du inte binder upp dig till tabs! Försök hellre att komma på själv vilka ackord de spelar. Detta gör att du övar ditt gehör vilket kommer att hjälpa dig senare på din musikresa.

En annan jätteviktig sak är att du övar på rätt saker! Många "upcoming" gitarrister sitter och övar skalor upp och ner och försöker spela diverse riff absolut snabbast, även fast de bara kan tre ackord. I många fall är det viktigt att förstå instrumentet i helhet.

Sen vet ju jag inte var du har för mål i ditt spelade. Du kanske bara vill bli blixtsnabb i fingrarna och "shredda" sönder din gitarr, eller så kanske du vill bli professor i musikteori?

Det är viktigt att man sätter upp sitt mål, för utifrån det kan du senare få reda på vad du behöver öva på för att nå ditt mål på snabbaste sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in