• 1
  • 2
2004-07-28, 20:11
Medlem
bjures avatar
Goddagens.

Jag funderar på att skapa ett nytt wiki-uppslagsverk. De befintliga är rena skämten. Har dock inte de tekniska kunskaperna till att göra en. Jag söker folk som är intresserade av detta projekt

bjure@error.se
Citera
2004-07-28, 21:13
Medlem
DrLoves avatar
Vad är det som är "rena skämtet" med t.ex. susning.nu?

Lycka till med projektet!

/DrLove
Citera
2004-07-28, 21:21
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLove
Vad är det som är "rena skämtet" med t.ex. susning.nu?

Lycka till med projektet!

/DrLove

Hahaha, precis!!

Vad är det för fel på susning.nu? Och eftersom du säger att dom är rena skämtet, fast egentligen är dom ganska bra, och så säger du aven att du inte själv kan, utan söker folk som kan, vem är det då som är ett "riktigt skämt???
Citera
2004-07-28, 22:27
Bannlyst
Är det inte bättre att fylla på de befintliga med kunskap?
Citera
2004-07-29, 11:57
Medlem
safts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Är det inte bättre att fylla på de befintliga med kunskap?

Exakt, tycker du att nåt som inte stämer så gör om texten, det är vad wiki går ut på.

//Saft
Citera
2004-07-29, 13:13
Medlem
bjures avatar
Men herregud, vilka påhopp.

Anledningen till att de är skämt är inte att de har felaktig information utan att de har för lite information, det är fortfarande bättre att använda Nationalencyklopedien.

Anledningen till att jag inte fortsätter att fylla på exempelvis sv.wikipedia.org är att de inte har något intresse att tjäna pengar.

Mitt projekt består i att göra en wikisite där man kan hitta allt, allt och allt, och dessutom tjäna pengar på den
Citera
2004-07-29, 15:11
Medlem
anteDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjure
Men herregud, vilka påhopp.

Anledningen till att de är skämt är inte att de har felaktig information utan att de har för lite information, det är fortfarande bättre att använda Nationalencyklopedien.

Anledningen till att jag inte fortsätter att fylla på exempelvis sv.wikipedia.org är att de inte har något intresse att tjäna pengar.

Mitt projekt består i att göra en wikisite där man kan hitta allt, allt och allt, och dessutom tjäna pengar på den

Öhm, beskriv din affärsidé lite tydligare. Hur skall man tjäna pengar? Vem skall betala?

Hur skall du få in information om allt, allt och allt?
Citera
2004-07-29, 15:18
Medlem
finns nog ingen mening med att skapa en ny wiki enligt mig i alla fall. Susning.nu fungerar utmärkt och poängen med den är ju just att den är gratis, skulle aldrig betala för information på nätet. Men visst vill du fortsätta och tror att du kan tjäna pengar på den så är jag med. Jag har kunnandet inom programmeringen i alla fall vågar jag nog säga.
Citera
2004-07-29, 15:54
Medlem
Johnny Walkers avatar
Om du skall kunna konkurrera med de befintliga siterna måste du antagligen rikta in dig på något speciellt ämne. Och sedan kanske utöka med fler ämnen om det nu skulle lyckas. Till exempel rikta in sidan på Data & IT och skaffa några skribenter som verkligen vet vad de skriver om (till skillnad från susning.nu och se.wikipedia). Och att göra det till en pengaverksamhet kan vara ett smart drag. Betalda skribenter tenderar att vara både bättre och mer kunniga.
Citera
2004-07-29, 17:31
Medlem
bjures avatar
Men jösses vilka fria tolkningar.

Jag har aldrig sagt att någon ska betala för att söka efter information, däremot kanske erbjuda företag/hemsidor och annat att redigera sina egna sidor + andra lukrativa reklamavtal.

För de som tycker att susning.nu duger så är det väl bara att inse att ni kanske inte gräver så djupt i kunskapsdjungeln heller.

Att skaffa information är inte alls svårt, det tar möjligtvis lite tid, men då får man ju utnyttja sitt kontaktnät med pålitliga människor och ta hjälp av dessa.

Se exempelvis www.fodelsedagar.se. Där har du vissa exempel på att information finns att få tag på om man vill. Skulle vilja se något större arkiv.
Citera
2004-07-30, 13:08
Medlem
Baskis avatar
När du säger kunnigt folk menar du då att man är kunnig att göra hemsidan eller bara allmänt allmänbildad så man kan proppa sidan full me data?
Citera
2004-07-30, 13:21
Bannlyst
tycker susning.nu censureras rätt hårt.
Det springer runt ett gäng stammisar där och rättar allt folk skriver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in