2010-12-24, 13:02
Medlem
stettler...s avatar
förlåt om tråden hamnat fel, hittar inte ämnet någon annanstans så jag frågar här.
om man har tre ögon, våra vanliga ögon och sen ett extra som man sätter back på huvudet, hur skulle man då se bilden i hjärnan, skulle det vara två bilder på varandra eller skulle hjärnan del upp bilderna på två?
Citera
2010-12-24, 13:08
Medlem
Zöls avatar
Hahah, det är nog svårt att svara på. Ett öga gör inte så mycket, det handlar ju om hur det är ihopsatt i huvet... Svårt att "se" hur det skulle bli framför sig
Tror man får bäst svar om man studerar djur som har liknande ögonuppsättning, om det finns.
Citera
2010-12-24, 13:19
Medlem
Streckkodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zöl
Hahah, det är nog svårt att svara på. Ett öga gör inte så mycket, det handlar ju om hur det är ihopsatt i huvet... Svårt att "se" hur det skulle bli framför sig
Tror man får bäst svar om man studerar djur som har liknande ögonuppsättning, om det finns.
på film (tecknad mest kanske) när man ser ur en insekts perspektiv är synfältet uppdelat i tusen rutor för att dom har så många ögon, men skulle det verkligen bli så för en fluga t. ex.? Vi har ju 2 ögon men en bild
Citera
2010-12-24, 13:21
Medlem
happysticks avatar
Min gissning är att hjärnan skulle behöva vara utvecklad som så att den behandlade och betraktade de två olika bilderna separat. De två ögon man har är ändå samma syn fält ur lite olika perspektiv, som tillsammans skapar djup och en möjlighet att se i 3 dimensioner. Ett tredje öga som fokuserar åt ett annat håll skulle givetvis inte klumpas in i samma process. I och med att man bara har ett skulle man också bara se i 2 dimensioner, skulle kunna tänka mig att man snabbt kunde "blicka" bakåt med sitt lite mindre utvecklade seende där bak. Märka av hastiga rörelser eller andra händelser osv.

Men orka se alla som mobbar en för sitt tredje öga bakom ryggen på en
Citera
2010-12-24, 13:21
Medlem
Krankenkoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkoden
på film (tecknad mest kanske) när man ser ur en insekts perspektiv är synfältet uppdelat i tusen rutor för att dom har så många ögon, men skulle det verkligen bli så för en fluga t. ex.? Vi har ju 2 ögon men en bild

Det skulle nog bli att man ser en bild, men man har ett jättestort synfält. För oss människor börjar vårat synfält ta slut snett bakom huvudet, skulle vi ha fler ögon skulle vi nog kunna se runt hela huvudet
Citera
2010-12-24, 13:23
Medlem
Man kanske bara har ett sorts medvetande om vad som händer bakom sig utan att ständigt se en bild.
Citera
2010-12-24, 13:24
Medlem
stettler...s avatar
tack så mycket för alla snabba svar
Citera
2010-12-26, 20:52
Bannlyst
Jävla spekulationer.
Jag ska ge dig fakta.

Hjärnor kan sättas ihop hur som helst och "uppleva" saker hur som helst. Ljud kan smaka, och smak kan ses osv.

Min poäng är bara att resultatet kan vara hur fan som helst. Exempelvis att du inte ser med ögat, utan istället hör ett "pling" ljud i huvudet varje gång det ögat ser en ny gul bil. Ja, vad fan som helst kan vara resultatet. Du kan t ex ha två bilder bredvid varandra, eller låta dem smälta ihop på något supermagiskt sätt.

Vad evolutionen hade kommit fram till, dvs, själva svaret du söker, kan jag inte svara på då det vore att spekulera kring hur elefanten som art ser ut om 500.000 år - svårt! Men det (upplevelsen) kan som sagt se ut precis hur som helst och inga givna svar ger.

Vill du ha ett svar som representerar verkligheten så tar du till dig mitt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in