2017-11-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Aladdin känns överlag inte som något man köper själv. Jag har i princip bara ätit det när jag har fått en ask av någon. Med tanke på att kvaliteten har varit i utförsbacken rätt länge nu så kan jag inte påstå att jag är särskilt sugen heller. Jag tycker att det märks också, det är inte alls lika vanligt att få en Aladdin-ask längre som det var för 15-20 år sen. Då var det en rätt vanlig present.

Med tanke på hur många som köper Aladdin varje år runt jul, så måste man antingen köpa det till sig själv (och familjen/släkten) eller som present till någon. Enligt en artikel från 2014 så köper vi 2,5 miljoner Aladdin-askar varje år. Drygt 2 miljoner av dessa inhandlas under julsäsongen. Antar att den siffran är någorlunda jämn varje år. Alla dessa askar kan knappast bli julpresenter varje år. Borde finnas gott om folk som köper det till sig själva (och familj/släkt) av ren tradition. Eller så är det bara i min släkt som det ska finnas ett par aladdinaskar på julafton. Jag äter det aldrig dock, då det finns godare julgodis.
Citera
2017-11-03, 21:52
Medlem
Sanna.s avatar
Solen, trillingnöten och skölden (gräddnougat?) är inte fy skam inte
Citera
2017-11-03, 22:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Med tanke på hur många som köper Aladdin varje år runt jul, så måste man antingen köpa det till sig själv (och familjen/släkten) eller som present till någon. Enligt en artikel från 2014 så köper vi 2,5 miljoner Aladdin-askar varje år. Drygt 2 miljoner av dessa inhandlas under julsäsongen. Antar att den siffran är någorlunda jämn varje år. Alla dessa askar kan knappast bli julpresenter varje år. Borde finnas gott om folk som köper det till sig själva (och familj/släkt) av ren tradition. Eller så är det bara i min släkt som det ska finnas ett par aladdinaskar på julafton. Jag äter det aldrig dock, då det finns godare julgodis.

Fast frågan är väl om det är lika lättsålt numera, tycker att de brukar gå ned i pris tidigare (ofta före jul) och att de reas bort riktigt billigt efter nyår. Min lokala butik sålde askarna för 29.90 framåt trettonhelgen i år, normalpriset är väl åtminstone 60-70 spänn?
Citera
2017-11-04, 05:01
Medlem
Citat:
Fast frågan är väl om det är lika lättsålt numera, tycker att de brukar gå ned i pris tidigare (ofta före jul) och att de reas bort riktigt billigt efter nyår. Min lokala butik sålde askarna för 29.90 framåt trettonhelgen i år, normalpriset är väl åtminstone 60-70 spänn?

Antagligen för att det är en lockvara, och att man därför kan köpa det billigt. Precis som man kan köpa billigt godis i lösvikt inför påskhelgen, färskpotatis kan ha ett kilopris på 1 öre eller 1 kr under midsommarveckan och så vidare. När det kostar mer i vanliga fall. Julen förknippas rätt mycket med choklad och chokladaskar, vilket kan vara en anledning till att Aladdin får vara lockvara.

Jag vet dock inte om man kan köpa Aladdin billigt fram till trettonhelgen. Men det beror nog på att jag aldrig köper det själv, så kollar aldrig priser. Men mycket annat reas ju ut efter julhelgen, som typ juleskum och chokladtomtar. Så det stämmer säkert att även Aladdin reas ut då.
Citera
2017-11-04, 05:15
Medlem
Citat:

det kanske är så att man har ett tidsfönster då man kan ta ut överpriser precis som jordgubbarna precis innan midsommar. Jag tror att man har kartlagt vad de kan ta för produkterna. Jag skulle kanske sänka priset och hålla det lägre än konkurrenterna för att kunna sälja fler lådor för att kunna locka till mig fler kunder än att tro att man är smart, hålla ett högt pris under en kort tid för att sedan inse att det kanske inte var så smart att ha ett stort antal i lager. För att hålla skiten i lager kostar ju också.
Citera
2017-11-25, 15:01
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Körsbär i likör var min favorit och eftersom 99% av svenska julfirare inte gillar den kunde jag vältra mig i den pralinen under julen. När den försvann sörjde jag tills jag hittade rn tysk chokladask som BARA innehöll körsbär i likör.

För övrigt tycker jag de cirka tio senaste nya pralinerna är vedervärdiga. Lakrits och frukt hör inte hemma i min Alladinmeny. Choklad, sprit, nötter av olika sorter och lagom med socker är min melodi.
Citera
2017-11-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBluesheart
Körsbär i likör var min favorit och eftersom 99% av svenska julfirare inte gillar den kunde jag vältra mig i den pralinen under julen. När den försvann sörjde jag tills jag hittade rn tysk chokladask som BARA innehöll körsbär i likör.

För övrigt tycker jag de cirka tio senaste nya pralinerna är vedervärdiga. Lakrits och frukt hör inte hemma i min Alladinmeny. Choklad, sprit, nötter av olika sorter och lagom med socker är min melodi.

Namn på tyska chokladasken?
Citera
2017-11-25, 16:50
Medlem
Någon här som vet om Aladdin Dark är bättre än den vanliga Aladdin-asken? I så fall, vad finns det för chokladbitar? Vilka är era favoriter?
Citera
2017-11-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Någon här som vet om Aladdin Dark är bättre än den vanliga Aladdin-asken? I så fall, vad finns det för chokladbitar? Vilka är era favoriter?

http://segagubben.se/aladdin-mork Står där vad som ingår, verkar inte va nån höjdare...
Citera
2017-11-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
http://segagubben.se/aladdin-mork Står där vad som ingår, verkar inte va nån höjdare...

Nä, ser inte särskilt spännande ut.
Citera
2017-11-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01

Hade hoppats på att den kanske var bättre än vanliga Aladdin, för den är heller ingen höjdare.
Citera
2017-11-25, 19:49
Bannlyst
Malin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här