2017-08-10, 18:16
Medlem
Trillingnöten
Citera
2017-08-10, 18:57
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Har Marabou sötat till chokladen i Aladdin eller är det jag som blivit mer sensiterad för socker....(?) Fick en ask i veckan, och oaktat de nya konstiga barnsmakerna så var varenda pralin oätlig ur söthetsaspekten, även de ljusa. Det var en flashback till vidriga amerikanska sliskgodisar. Förväntar mig nu inside info från självaste Marabou

Håller helt med! Brukade älska Aladdin men nu känner jag enbart avsmak av nästan alla bitar. Smakar billigt, barnsligt och kemiskt.
Citera
2017-08-16, 02:34
Medlem
record-collectors avatar
Mörk Aladdin brukar jag köpa till extrapris för 30 kronor asken och den tycker jag är helt ok.
Citera
2017-08-17, 18:02
Medlem
megareds avatar
Den med nöt i.
Citera
2017-09-01, 11:44
Medlem
apelsingrejen, och den med nougat. mumma
Citera
2017-09-25, 23:16
Medlem
Readyfreddies avatar
Trillingnöten såklart. Det behövs lite olika typer av praliner för att bryta av lite, nu är det bara sockerslaskigt och ingen idé att köpa Aladdin längre.

Äter just nu en billig chokladkaka från Netto. 100 gram fullproppad med hela välsmakande hasselnötter till en kostnad av 6 kr, ordinarie pris.
Hur i hela friden kan då Marabou inte anse sig ha råd med tre ynkliga nötter i en ask som kostar +60 kr?

Tre-fyra sorter per ask borde innehålla nötter/mandel för att få till lite variation.
Citera
2017-09-25, 23:35
Medlem
AndersM79s avatar
Aladdin är förstörd.
Marabou tog bort allt som gjorde den speciell och ersatte med billig smet och socker.
Mandelnougat - borta. Trillingnöt - borta. Körsbär i likör - borta. Marabou påstår att detta var resultatet av 'kundundersökningar' men det är lögn: Sanningen är att dessa bitar innehöll hel råvara, och detta är för dyrt att köpa in om man samtidigt ska kunna sälja möget med vinst. Man kan göra 10 bitar med nötsockergegga av samma mängd nötter som 1 trillingnöt, därför tog man bort den, osv. That's the bitter truth.
Förr var Aladdin en 'exklusiv' pralinblandning som hörde hemma på julens gottebord, och som man kunde ge som gåbortpresent, men idag är det en 'köp 3 paket kaffe och få en Aladdin på köpet' -produkt.
Citera
2017-11-01, 18:19
Medlem
Trillingnöten
Citera
2017-11-01, 18:21
Medlem
Har inte köpt Aladdin på många år. Köper annan choklad som jag gillar bättre.
Citera
2017-11-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Äter just nu en billig chokladkaka från Netto. 100 gram fullproppad med hela välsmakande hasselnötter till en kostnad av 6 kr, ordinarie pris. Hur i hela friden kan då Marabou inte anse sig ha råd med tre ynkliga nötter i en ask som kostar +60 kr?

Det var den enda godbit i Aladdin-asken som lades ned för hand. Den hade också ett helt eget produktionsband. Då trillingnöten skrotades, så hade världsmarknadspriset på hasselnötter ökat med 60% (och det var ju 3 nötter i trillingnöten). Även om priset på hasselnötter kan variera från år till år (vilket bland annat beror på tillgången av råvaran), så var trillingnöten fortfarande dyr att tillverka, i jämförelse med de andra chokladbitarna som var lättare och billigare att massproducera. Kan dock inte förklara varför chokladkakan på Netto är så billig.

Själv gillade jag bara trillingnöten och gräddnougaten. Men de var så populära i familjen/släkten, så de försvann direkt. Numera köper jag Marabous Gräddnougat i form av 100 g chokladkaka istället.
Citera
2017-11-03, 15:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Har inte köpt Aladdin på många år. Köper annan choklad som jag gillar bättre.

Aladdin känns överlag inte som något man köper själv. Jag har i princip bara ätit det när jag har fått en ask av någon. Med tanke på att kvaliteten har varit i utförsbacken rätt länge nu så kan jag inte påstå att jag är särskilt sugen heller. Jag tycker att det märks också, det är inte alls lika vanligt att få en Aladdin-ask längre som det var för 15-20 år sen. Då var det en rätt vanlig present.
Citera
2017-11-03, 17:08
Medlem
Daviddinkelsson85s avatar
Guidetti eller som den heter i folkmun 'den vita' brukar jag roffa åt mig direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in