Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-28, 16:45
  #1
Medlem
Nickeps avatar
Vid första påseendet kan frågan kanske förefalla meningslös eller ställd av värsta sortens moralist! Alla borde ju förstå varför man använder något som gör att man känner sig mer tillfredsställd och behaglig till mods efter att man tagit sin dos!

Frågeställningen går djupare än så. Många av er som använder droger måste rimligen ha ställt sig frågan: vad det är som skiljer ut droganvändaren från den majoritet av befolkningen som t.o.m. tar avstånd från njutningsupplevelser annat än via mer oskyldiga droger som kaffe, godis etc.

1. Anser du dig tillhöra en kategori livsnjutare som, mer än andra, unnar den egna personen olika sorters mer inteniv njutning?

2. Har du en utpräglat orädd personlighetstyp som gör dig mer okonventionell än folk i allmänhet?

3. Är du innovativ till din läggning* och därför visar upp mer experimentlusta än vanligt?

4. Inledde du ditt drogbruk i tonåren för spänningens skull (förbjuden frukt smakar bäst)?

5. Om du är äldre än trettio; vad anser du du det bero på att du fortsätter med drogbruket medan många andra slutar?

6. Finns andra orsaker till ditt drogbruk?


*Läggning=sinnesriktning, karaktär, håg, fallenhet o. d. huvudsakligen genetiskt betingad
Citera
2004-07-28, 17:12
  #2
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Nummer 1. Varför inte ta vara på det livet erbjuder? Så länge man får ut mer än vad det "kostar" kommer jag fortsätta.
Citera
2004-07-28, 17:25
  #3
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Nummer 1. Varför inte ta vara på det livet erbjuder? Så länge man får ut mer än vad det "kostar" kommer jag fortsätta.
Med "kostar" uppfattar jag att du inte anser dig ha tagit skada! Men kan du ge lite mer kött på benen (2-5)?
Citera
2004-07-28, 17:44
  #4
Medlem
cbwhores avatar
1: Nej. Jag bryr mig bara inte om samhällets moral, i den här frågan.
2: Det låter inte helt otänkbart.
3: Både ja och nej.
4: Ja.
6. Ja. Vissa olagliga droger passar mig mer än samtliga lagliga.
Citera
2004-07-28, 18:15
  #5
Medlem
Nemesis1s avatar
Den största orsaken till att jag använder förbjudna droger är väl att utbudet då det gäller lagliga droger är rätt litet...
Citera
2004-07-28, 20:09
  #6
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Verklighetsflykt.

annars som nemesis1 säger så använder jag olagiga droger då bananskal inte ger så bra effekt, även om jag iofs mest brukar receptbelagda mediciner.
Citera
2004-07-29, 12:56
  #7
Medlem
Balkongståarns avatar
Jag har en diagnostiserad depression sen väldigt länge. Den har sina toppar och dalar. När den är på topp, alltså när jag mår sämst, tar jag inga droger alls, inte alkohol inte cannabis, ingenting. Däremot när jag mår bättre-bra så kan jag gärna förstärka detta, helst då med cannabis (grönt). Jag har valt bort droger som självmedicinering av det enkla skälet att de fungerar för bra.
Citera
2004-07-29, 13:32
  #8
Medlem
Vid första påseendet kan frågan kanske förefalla meningslös eller ställd av värsta sortens moralist! Alla borde ju förstå varför man använder något som gör att man känner sig mer tillfredsställd och behaglig till mods efter att man tagit sin dos!

Frågeställningen går djupare än så. Många av er som använder droger måste rimligen ha ställt sig frågan: vad det är som skiljer ut droganvändaren från den majoritet av befolkningen som t.o.m. tar avstånd från njutningsupplevelser annat än via mer oskyldiga droger som kaffe, godis etc.

1. Anser du dig tillhöra en kategori livsnjutare som, mer än andra, unnar den egna personen olika sorters mer inteniv njutning?
Jag anser mig ha rätt att unna mig intensiv njutning, men inte mer än andra, den möjligheten finns för alla som vill ta den.

2. Har du en utpräglat orädd personlighetstyp som gör dig mer okonventionell än folk i allmänhet?
Nej. Jag är rädd för ormar, hajar, och sociala situationer där jag står i centrum.

3. Är du innovativ till din läggning och därför visar upp mer experimentlusta än vanligt?
Vilken läggning? Exprimentera är kul.

4. Inledde du ditt drogbruk i tonåren för spänningens skull (förbjuden frukt smakar bäst)?
Ja. Trisstess, ångest, dödslängtan, ensamhet, utanförskap och experimentlusta är nog det huvudsakliga faktorerna till mitt drognyttjande. Eller var åtminstone i början. Jag röker cannabis fortfarande men mår i förhållandevis från då relativt bra nu.

5. Om du är äldre än trettio; vad anser du du det bero på att du fortsätter med drogbruket medan många andra slutar?
-

6. Finns andra orsaker till ditt drogbruk?
Det är kul med droger.
Citera
2004-07-29, 15:37
  #9
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Jag har en diagnostiserad depression sen väldigt länge. Den har sina toppar och dalar. När den är på topp, alltså när jag mår sämst, tar jag inga droger alls, inte alkohol inte cannabis, ingenting. Däremot när jag mår bättre-bra så kan jag gärna förstärka detta, helst då med cannabis (grönt). Jag har valt bort droger som självmedicinering av det enkla skälet att de fungerar för bra.
Är du ordinerad medicinering för din depression? Alternerar du den med cannabis? Det är ju i så fall fråga om självmediciering, eller är du av annan åsikt?
Citera
2004-07-29, 16:22
  #10
Medlem
KaZibers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
1. Anser du dig tillhöra en kategori livsnjutare som, mer än andra, unnar den egna personen olika sorters mer inteniv njutning?
Som ovan. Sålänge den intensiva njutningen eller nyfikenheten inte ger mer skada så e det ok.
Tar aldrig något regelbundet och skulle aldrig skapa något beroende, man blev ju inte beroende direkt som sagorna berättat..
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
2. Har du en utpräglat orädd personlighetstyp som gör dig mer okonventionell än folk i allmänhet?
Nej, mest nyfiken och jag upptäckte att något jag trodde på var fel. Det va endast propaganda som inte stämmde. Så startade mitt "intresse".
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
3. Är du innovativ till din läggning och därför visar upp mer experimentlusta än vanligt?
Inget e svart eller vitt. Jag brukar vrida o vända på saker men gör sällan "dumstridiga" saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
4. Inledde du ditt drogbruk i tonåren för spänningens skull (förbjuden frukt smakar bäst)?
Jag e fortfarande "tonåring" och studerar dem av intresse och inte för att göra något "tufft" eller olagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
5. Om du är äldre än trettio; vad anser du du det bero på att du fortsätter med drogbruket medan många andra slutar?
Inte över trettio.
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
6. Finns andra orsaker till ditt drogbruk?
Som ovan, intresset startades först av att de som va emot droger alltid ljugit för mig och jag fick reda på det av "misstag" och skapade intresse för hur dem verkar i kroppen, farmakologi, organisk kemi kring olika preparat och läkemedel.

Inte för att skylla på några men i grund och botten så var det faktiskt den misslyckade antidrog-propagandan som jag kan tacka...
Citera
2004-07-29, 16:36
  #11
Medlem
Snövits avatar
Jag tar droger då och då inte särskilt ofta och ibland med långa uppehåll. Jag började inte i tonåren utan senare och gör det för att det är kul jag mår bra, jag super även till ibland och röker på tok för mycket.

Jag tycker dessutom att staten lägger sig i alldeles för mycket i den enskilda människans fria val. Om jag inte skadar någon annan eller samhället verför ska jag inte då få dra i mig lite kokain en lördagkväll?
Citera
2004-07-29, 18:59
  #12
Medlem
Gruinards avatar
Tilläggsfrågor

7. IQ?
8. Utbildningsnivå?
9. Skilda föräldrar?
10. Socialgruppstillhörighet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback