Citat:
Ursprungligen postat av
storkvitter
Dyrt och försenat blir det, men det är ett stort projekt för tåg som rymmer 3-4 gånger fler passagerare än spårvagnar. De kommer gå i tunneln var femte minut i vardera riktningen.
Kapacitet är ointressant om ingen vill åka. Få som ska från Centralen till Korsvägen kommer att ta sig längst bort i Nils Ericsonsterminalen och trava runt i rulltrappor och tunnlar, när det redan går två (ibland tre) spårvagnslinjer var 5:e minut. Istället kunde det gått spårvagnar genom tunneln varannan minut, och avlastat Drottningtorget och Brunnsparken samtidigt som det skapades nya förbindelser för göteborgarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
storkvitter
Det hade varit billigare med en ren spårvagnstunnel, men det kan inte gå några tåg i en sådan tunnel.
Nu säger ju jag att Västlänken borde bli en stadsbanetunnel istället. Om man även kan köra tåg är det en bonus, men behovet är för göteborgare att ta sig snabbt genom centrum, inte för Lerumsbor att ta sig till Hagakyrkan. Rent tekniskt ser jag inte varför man inte skulle kunna köra tåg och snabbspårväg i samma tunnel.
Duospårvagnar utreddes som en del av
Koll2035.
Citat:
Ursprungligen postat av
storkvitter
Centralen hade inte räckt till i framtiden, så man hade behövt bygga ut eller flytta den.
Och jag förespråkar Olskroken som ny central station. Garanterat billigare och mindre störande att bygga på redan avskild mark än att gräva upp hela centrum och skapa kaos i åratal.