2010-12-24, 02:04
Medlem
Vad är syftet med tanken om livet?

Det jag menar är om det är värt att tänka kring livet? Utvecklar det verkligen oss?

Så jag undrar mer om det är ett syfte eller ett behov ifrån oss?
Citera
2010-12-24, 02:10
Medlem
Bean-Doodles avatar
Pragmatism = den enda doktrinen värd en enda sekund av hjärntid
Citera
2010-12-24, 02:13
Medlem
Pissmadames avatar
Syftet med livet är att gå under.. Döden borde vara ett klimax.
Citera
2010-12-24, 02:24
Medlem
mr.rand00ms avatar
Ta in så mycket erfarenhet som möjligt från alla håll. Du kommer att behöva det i nästa liv.
Citera
2010-12-24, 02:47
Medlem
Jag undrar mest varför vi spenderar så mycket tid med att tänka över livet. Vi borde leva, ha kul. Alla vi har suttit i vissa tankar, så vad är syftet med dem?
Citera
2010-12-24, 03:17
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImLiving
Vad är syftet med tanken om livet?

Det jag menar är om det är värt att tänka kring livet? Utvecklar det verkligen oss?

Så jag undrar mer om det är ett syfte eller ett behov ifrån oss?

syftet med livet är att vi föds för att dö, punkt slut!
Citera
2010-12-24, 13:18
Medlem
Det är en del av 'människans' vara, den existentiella situationen att fundera över den existentiala konstitutionen. Människan är ju det vara för vilken varat begrundas. Skulle du förneka den situationen hade den ändå styrt dig, och också blivit uppenbar därför att den är inneboende.
Citera
2010-12-24, 14:03
Medlem
user_21s avatar
Det är oklart vad ImLiving menar i anslutning till att tänka över livet. Här finns det en ganska skenbar distinktion mellan vad existentiell filosofi står för och mycket av det som man stöter på annars. I det förra fallet tar man ståndpunkt för vad man egentligen står för när det gäller människans beskaffenhet. Det är ett rationellt sätt att hitta mening och vara engagerad i livet. Jag ser en markant kontrast mellan de olika fokus som dessa filosofier har. Man kan under inga grunder avfärda tänkandet som sådan alltså leder det en till att bära på det upplysande korset (no pun intended).
Citera
2010-12-26, 10:23
Medlem
nikkokikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImLiving
Jag undrar mest varför vi spenderar så mycket tid med att tänka över livet. Vi borde leva, ha kul. Alla vi har suttit i vissa tankar, så vad är syftet med dem?

du generaliserar rätt kraftigt nu
när du skriver "vi" så antar jag att du räknar med hela mänskligheten i det ordet?
nu är det ju inte så att existensiella funderingar behöver utesluta ett liv fyllt av lek och glädje, tvärtom skulle jag nog snarare påstå! mina livsfunderingar har lett fram till en stor tacksamhet till livet och alla gåvor jag har fått för att kunna ha ett trevligt liv. syftet kan vara att bekräfta sina självmordstankar eller att istället tänka positivt, det beror ju helt på vad man färgar sina tankar med för sinnestämning?
min mening i livet ser jag som väldigt enkel. det finns inget DÅ, det finns inget SEN, det finns bara ett evigt föränderligt NU, så meningen just nu i mitt liv är att uttrycka mig tydligt när jag rör mina fingrar över tangentbordet. snart bli min den primära meningen i mitt liv att sträcka på min arm, greppa en vattenflaska med min hand och sen föra den till munnen för att dricka.
Citera
2010-12-29, 08:56
Medlem
Syftet med tanken är väl att försöka hitta meningen med livet.

Utvecklar det oss? definiera utvecklar, syftet är som sagt att du ska hitta meningen med livet och sedan följa den meningen för att få ett "bättre" liv.

Har du redan kommit på vad meningen med DITT liv är så tillför ju tanken inte speciellt mycket om du inte kommer på att livet har en annan mening av vad du först tyckte. Det är väl ungefär som att sitta och göra samma matte tal upprepade gånger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in