Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Ja om albanerna kan skapa det själv, och det kan dom. Albaniens respektive Kosovos presidenter behöver endast sätta sig i förhandlingsbordet och reda ut detta i detalj, så är det klart. Och självklart bör detta ske utan utomståendes inblandning. Inklusive Serbien, Grekland, FYROM, Montenegro, Turkiet, USA, Ryssland, EU, Kina.

Riktigt så enkelt är det inte just nu. Men i framtiden, absolut.
Citera
2011-10-02, 20:50
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Riktigt så enkelt är det inte just nu. Men i framtiden, absolut.

Ne så enkelt är det självklart inte. Kreshnik ska först ta över makten i Albanien, sen ska Albin ta över makten i Kosovo. Därefter ska man vänta tills Serbiens befolkning och makt minimerats till 4 miljoner invånare så kan vi rulla in i Presheva som Tyskarna gjorde i Tjeckien 1939. Ulqini, Tuzi och Plava behöver inte ens en planering vid detta laget. Fyromanerna kommer be som att släppa västra FYROM. Hela Greklands befolkning kommer vid detta laget se ut som Malmö och ekonemin är som i Somalia. Befolkningen i Cameria kommer självmant tala albanska som modersmål för att slippa Grekland, en etniskt registrering kommer ske i Grekland och befolkningen i norra delarna kommer säga som är albaner för att få en ekonomiskt fördel och ta del av etniska Albanien.

Ne nu skojar jag mycket!

Men det första steget är helt klart att zoti Kurti tar makten från hajnat.
Citera
2011-10-02, 20:58
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ja om albanerna kan skapa det själv, och det kan dom. Albaniens respektive Kosovos presidenter behöver endast sätta sig i förhandlingsbordet och reda ut detta i detalj, så är det klart. Och självklart bör detta ske utan utomståendes inblandning. Inklusive Serbien, Grekland, FYROM, Montenegro, Turkiet, USA, Ryssland, EU, Kina.
Berörda grannländer skall naturligtvis blanda sig i, däremot skall globala stormakter inte göra det samma.

Av samma anledning är jag exempelvis mot Kosovokriget, det sköttes inte man mot man utan folk från när och fjärran blandade sig i kriget och det fick ett orättvist resultat. Hade albanerna helt själva tagit Kosovo och kastat ut serberna hade det med all rätt varit deras land.
Senast redigerad av Heladageniskogen 2011-10-02 kl. 21:00.
Citera
2011-10-02, 21:09
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Berörda grannländer skall naturligtvis blanda sig i, däremot skall globala stormakter inte göra det samma.

Av samma anledning är jag exempelvis mot Kosovokriget, det sköttes inte man mot man utan folk från när och fjärran blandade sig i kriget och det fick ett orättvist resultat. Hade albanerna helt själva tagit Kosovo och kastat ut serberna hade det med all rätt varit deras land.

Nej grannländer har inget med saken och göra!! Om Kosovo och Albanien väljer att bli ett gemensamt land, varför ska grannländerna lägga sig i, förklara det för mig?!

Intressant synpunkt du har, Serbien fick 50 år på sig att förberedda sig för ett krig, man hade hela Jugoslaviens vapenarsenal, all deras militära utrustning och alla deras militära fordon som man samlat på sig och utvecklat i 50 år. Man hade tränat speciallförband i flera år innan kriget medans man krigade mot bönder från Kosovo, detta tycker du är rättvist?

Skall det vara RÄTTVIST ska båda parter ha tillgång till likadana enheter, fordon, vapen och ekonemi. Men Serbien valde den fega vägen och satte in pansarvagnar mot bönder, sen fick dem smaka på sin egna medicin ala NATO bom bom.
Citera
2011-10-02, 22:18
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Kosovo är en stat utanför FN, vet inte hur insatt du är men läs på lite vad det innebär så ser du fördelarna med att vara med i FN. Kosovo må vara ett fattigt land, men ekonemin förändras hela tiden. Se Europa 1946. Men blodet, rasen och etniciteten finns för alltid, finns ingen anledning till att albanerna som delar samma blod, kultur, språk och historia med varandra skulle vara delade med varandra. Helt ologiskt och jag begriper inte varför det skall vara så.

De flesta serber borde ge fan i Kosovo, vi albaner har våra rötter i landet. Många av oss är födda, uppvuxna, har familj, vänner, minnen, och en historia i Kosovo. De flesta serber har inte ens varit i Kosovo och endå ska dom envisas om att Kosovo är deras. Se kriget 1999, när serber från Karljevo, Uzice, Belgrad, Nis, Novi sad osv åkte ner till Kosovo och krigade medans deras hem, familj vänner var flera 100-tals kilometer bort, till skillnad från albanerna som slogs för att inte få sina fruar våldtagna, inte få sina barn mördade och inte få sina hem nerbrända.

Vad det innebär? Inte ett piss värt att nämna i sammanhanget. Kosovo är inte bara fattigt; Kosovo är en stat som är djupt involverad i den undre världen, minoriteterna tillhör Europas mest utsatta, man är Europas centrum för människohandel och i regel kan man säga att estableringen i sig inte är något mer än just ett "projekt" utfört av utomstående parter, som västmakterna och USA. Kosovarernas ekonomi är dessutom starkt beroende av bland annat nämnda utomstående parter, liksom "vänskapsbidrag" från världens albaner med politiska vänner. Att ekonomin är på "framfart" säger inte mer än att den är rörlig. För du förväntar dig väl inte att Kosovo i världens ekonomiska kristillstånd mot alla odds ska börja blomstra och bli en industriell och ekonomisk högborg?

Vad angår nationalismen har du förstås rätt - Kosovo är mer en emotionell och historisk ägodel än något annat (som så väl en etnisk symbol för det albanska folket). Dock för att Kosovo överhuvudtaget ska ses som ett positivt element i den albanska äganderätten krävs givetvis att staten mer eller mindre helt omstruktureras, förändras och ledningen blir utbytt. I dagsläget finns inget som helst att tycka om vad gäller Kosovo, dess ledning, politik eller annat. Det finns liksom många albaner som inte ens vill veta av Kosovo mer än att det är "albanskt", och inte längre en serbisk angelägenhet (mot serbernas vilja förstås). Jag har dock fått intrycket av att många kosovarer inte alls identifierar sig med Albanien på samma sätt som man ser sig som just "kosovoalbaner". Och på samma vis verkar många albaner inte se Kosovo som en del av deras primära intresse.
Citera
2011-10-03, 00:06
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Nej grannländer har inget med saken och göra!! Om Kosovo och Albanien väljer att bli ett gemensamt land, varför ska grannländerna lägga sig i, förklara det för mig?!
Eftersom ett visst grannland anser att Kosovo är deras territorium så har de ganska mycket med saken att göra, speciellt när det bor en stor minoritet från det landet i området som man gärna vill värna om.

Citat:
Intressant synpunkt du har, Serbien fick 50 år på sig att förberedda sig för ett krig, man hade hela Jugoslaviens vapenarsenal, all deras militära utrustning och alla deras militära fordon som man samlat på sig och utvecklat i 50 år. Man hade tränat speciallförband i flera år innan kriget medans man krigade mot bönder från Kosovo, detta tycker du är rättvist?

Skall det vara RÄTTVIST ska båda parter ha tillgång till likadana enheter, fordon, vapen och ekonemi. Men Serbien valde den fega vägen och satte in pansarvagnar mot bönder, sen fick dem smaka på sin egna medicin ala NATO bom bom.
Nu förväntade jag mig att även egentliga Albanien skulle blanda sig i och de har som den självständiga staten de varit länge, haft samma möjligheter att bygga upp sin militära kapacitet som serberna. Eller består även Albaniens armé bara av bönder?
Citera
2011-10-03, 01:11
Bannlyst
Jag hoppas att förr eller senare Kosovo förenas med sitt moderland och omkringliggande områden med albansk majoritet. Sakta men säkert har albanerna lyckats resa sig från ingenting och idag har man kommit en bra bit.

Citat:
Eftersom ett visst grannland anser att Kosovo är deras territorium så har de ganska mycket med saken att göra, speciellt när det bor en stor minoritet från det landet i området som man gärna vill värna om.

Nu förväntade jag mig att även egentliga Albanien skulle blanda sig i och de har som den självständiga staten de varit länge, haft samma möjligheter att bygga upp sin militära kapacitet som serberna. Eller består även Albaniens armé bara av bönder?

du förstår väl att om en annan stat krigade mot en annan så skulle det bli väldigt invecklat. Speciellt eftersom Turkiet skulle bli inblandat på albanernas sida och Grekland på serbernas. Det skulle bli KAOZ där nere.
Citera
2011-10-03, 11:52
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Vad det innebär? Inte ett piss värt att nämna i sammanhanget. Kosovo är inte bara fattigt; Kosovo är en stat som är djupt involverad i den undre världen, minoriteterna tillhör Europas mest utsatta, man är Europas centrum för människohandel och i regel kan man säga att estableringen i sig inte är något mer än just ett "projekt" utfört av utomstående parter, som västmakterna och USA. Kosovarernas ekonomi är dessutom starkt beroende av bland annat nämnda utomstående parter, liksom "vänskapsbidrag" från världens albaner med politiska vänner. Att ekonomin är på "framfart" säger inte mer än att den är rörlig. För du förväntar dig väl inte att Kosovo i världens ekonomiska kristillstånd mot alla odds ska börja blomstra och bli en industriell och ekonomisk högborg?

Vad angår nationalismen har du förstås rätt - Kosovo är mer en emotionell och historisk ägodel än något annat (som så väl en etnisk symbol för det albanska folket). Dock för att Kosovo överhuvudtaget ska ses som ett positivt element i den albanska äganderätten krävs givetvis att staten mer eller mindre helt omstruktureras, förändras och ledningen blir utbytt. I dagsläget finns inget som helst att tycka om vad gäller Kosovo, dess ledning, politik eller annat. Det finns liksom många albaner som inte ens vill veta av Kosovo mer än att det är "albanskt", och inte längre en serbisk angelägenhet (mot serbernas vilja förstås). Jag har dock fått intrycket av att många kosovarer inte alls identifierar sig med Albanien på samma sätt som man ser sig som just "kosovoalbaner". Och på samma vis verkar många albaner inte se Kosovo som en del av deras primära intresse.

Jag tänker inte ge dig en lektion i vad de innebär att vara med eller utanför FN, du har tillgång till informationen på Internet, är du intresserad av att veta vad det innebär så är det bara att söka och läsa, jag lärde mig själv och jag tycker att du bör göra detsamma. Annars finns det ingen idé för dig att göra egna bedömningar om du inte vet ett smack om saken. Huvudsaken är att det är en av de största faktorerna som bromsar utvecklingen för Kosovo. Europas rövhål må vara Kosovo, men Kosovos rövhål i sig är de norra delarna som styrs och bebotts av etniska serber. Vet ej hur noga du har följt nyheterna det senaste tiden, men där kan du få en bra bild på vilket vakuum norra Kosovo är. Ett kriminellt paradis, där nästan total anarki råder. Googla Mitrovica på google news så får du all den information du behöver. Vapen, droger, horor, kriminalitet ja allt skit är som värst i de norra delarna i Kosovo.
Dessutom har Kosovo under de albanska styret på 11 år utvecklats mer än vad det gjorde under det serbiska styret under 100 år. Kosovo har aldrig mått så bra som det gör idag, visst det är ett rövhål men det förklarar serbernas styre. Hade albanerna fått hålla makten i lika lång period som serberna hade vi fått se ett nytt Slovenien mitt på Balkan. Ett land som var totalt ruinerad för 10 år sedan kan man inte förvänta sig mycket av, se bara på Serbien, landet har inte ens haft ett krig på hemmaplan och ändå är det så fattigt!!

Kosovos ledning idag är demokratiskt valda och ska sitta där dem sitter till nästa val!! Jag förstår att ni serber vill avsätta demokratin, men vi i Kosovo värnar om rättvisa och därför har vi rätt att välja vem vi vill till att styra landet. Kosovos regering har inte gjort några politiska fel (i balkanmått), däremot har den serbiska regeringen som gett politisk och finansiell stöd till kriminella i norra Kosovo begått massvis med misstag och om det är någon som ska avsättas så är det dessa.

Nu kan sen babla hur mycket du vill om att "kosovoalbanerna inte identifierar sig med Albanien", "Albanien vill inte ha något med Kosovo och göra". Min vän statistiken säger helt andra saker, för ett år sedan kom det en statistik på att över 70% av alla albaner i Kosovo, Albanien och Makedonien stödjer en återförening med de albanska landområdet. Greklands utrikesminister har nyligen uttalat sig om att han är orolig över den växande nationalismen bland albanerna och nyligen besökt Tirana för att snacka med den albanska ledningen..

Flaggan är stor som en buss, kolla vad det är för slags flagga som vajar i Kosovos huvudstad:

http://www.youtube.com/watch?v=-xDDA_qW7sQ
Citera
2011-10-03, 12:00
Medlem
kess avatar
Citat:

Det kommer inte bli ett krig, är du så krigskåt så åk till Afganistan. Serbien är ute ur leken, 3/4 av Kosovos grannländer har erkänt Kosovo som en självständig stat. Serbien har ingen talan i frågan då dem inte styr någonting alls i Kosovo. Deras ministrar måste söka tillstånd till att åka till Kosovo vilket säger allt. Albanerna i Kosovo håller just nu på att bygga en mur runt Serbien, och det är därför kosovoserberna har urartat och håller på att krigsförklarar sig mot armérna som finns i Kosovo.
Citera
2011-10-03, 12:29
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Hur länge det höll spelar absolut ingen roll. Det viktigaste är att vi kom på din lögn och att Kosovo styrdrs av albanerna efter turkarna innan ni med järnhand tog över området.
Palestina är erkänt av de flesta länder i världen som en stat, men är det de? Svar nej, Kosovo som har mindre erkänande än vad Palestina räjnas mer som än stat än vad Palestina gör.
Dessutom stöttes Albanien av Österrike-Ungern.

Frågan är ju varför vår albanske trådstartare väljer att formulera sig genom att Kosovo tillhörde något större Albanien innan 1913. Varför inte bara säga att albanerna var enade under någon form av pseudo-stat år 1912? Trådstartens formulering antyder att Kosovo alltid har tillhört någon albansk statsbildning, vilket det genom historien har gjort i hur många år sammanlagt? Fyra, fem år?

Om albanerna har haft Kosovo i ett par år genom historien är det en uppenbar förfalskning att skriva att Kosovo var albanskt innan 1913.

Varför inte bara säga som det är istället? Nej, här skall det ljugas och förvridas tills allt från Alexander den Store till min cykel är albansk.
Citera
2011-10-04, 11:50
Medlem
samoslogas avatar
OnT: Hur mycket bryr sig Albanienalbanerna om Kosovoalbanerna egentligen? Av det man fått höra här på fb från icke-serbiskt håll så skiter dom fullständigt er och blir arga av att förknippas med Kosovo. Ett exempel som jag minns att jag läst var hur "siffermannen" talade om hur hans albanske vän från Albanien ser rött när man förknippar honom med Kosovo. Vet att jag läst mer opartiska "källor" säga det men kommer för tillfället bara på det. Hursom, för att hålla oss till kanske mer konkreta bevis: Hur såg det Albanienalbanska stödet ut för deras bröder i Kosovo under kriget? Mitt intryck var att det var en fis i rymden jämfört med stödet de olika folkslagen i Bosnien fick från sina moderländer (även mindre än det stöd som muslimerna i Bosnien fick från muslimerna i Serbien), men jag kan ha fel? Bosnienserberna fick t ex 70 000(!) helt frivilliga volontärer från västra sidan drina på sin sida, för att inte snacka om att man fick all utrustning man pekade på, mycket finansiell hjälp mm. Gällandes Kroatien så vet jag faktiskt inte hur många Serbienserber som var där och hälsade på, men det var nog en del där med. Har bl a 2 släktmedlemmar från Serbien som gjorde det

Mitt intryck är att det rent generellt inte finns någonsomhelst önskan för ett "Storalbanien" från albaner i Albanien, tvärtom så verkar man fullständigt skita i Kosovo/Makedonienalbanerna. Slagord som "Vi är ett!", "Ett folk, en kultur, en örn" eller va i helvete ni brukar säga kommer bara från ks/mkd-albaner verkar det som. Fast å andra sidan så finns det i princip bara sådana albaner här i Sverige, därav gör jag det hela till en fråga och inte påstående.
Citera
2011-10-04, 12:04
Bannlyst
är ganska säker på att jag läst att 90%+ stödjer storlalbanien i Kosovo, 70%+ i Albanien, 50%+ i Makedonien. kan inte hitta källan atm. 70%+ är en krossande majoritet så att du säger att ingen där bryr sig talar egentligen bara om att det är du som är här och trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in