Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Vad det innebär? Inte ett piss värt att nämna i sammanhanget. Kosovo är inte bara fattigt; Kosovo är en stat som är djupt involverad i den undre världen, minoriteterna tillhör Europas mest utsatta, man är Europas centrum för människohandel och i regel kan man säga att estableringen i sig inte är något mer än just ett "projekt" utfört av utomstående parter, som västmakterna och USA. Kosovarernas ekonomi är dessutom starkt beroende av bland annat nämnda utomstående parter, liksom "vänskapsbidrag" från världens albaner med politiska vänner. Att ekonomin är på "framfart" säger inte mer än att den är rörlig. För du förväntar dig väl inte att Kosovo i världens ekonomiska kristillstånd mot alla odds ska börja blomstra och bli en industriell och ekonomisk högborg?
Vad angår nationalismen har du förstås rätt - Kosovo är mer en emotionell och historisk ägodel än något annat (som så väl en etnisk symbol för det albanska folket). Dock för att Kosovo överhuvudtaget ska ses som ett positivt element i den albanska äganderätten krävs givetvis att staten mer eller mindre helt omstruktureras, förändras och ledningen blir utbytt. I dagsläget finns inget som helst att tycka om vad gäller Kosovo, dess ledning, politik eller annat. Det finns liksom många albaner som inte ens vill veta av Kosovo mer än att det är "albanskt", och inte längre en serbisk angelägenhet (mot serbernas vilja förstås). Jag har dock fått intrycket av att många kosovarer inte alls identifierar sig med Albanien på samma sätt som man ser sig som just "kosovoalbaner". Och på samma vis verkar många albaner inte se Kosovo som en del av deras primära intresse.
Jag tänker inte ge dig en lektion i vad de innebär att vara med eller utanför FN, du har tillgång till informationen på Internet, är du intresserad av att veta vad det innebär så är det bara att söka och läsa, jag lärde mig själv och jag tycker att du bör göra detsamma. Annars finns det ingen idé för dig att göra egna bedömningar om du inte vet ett smack om saken. Huvudsaken är att det är en av de största faktorerna som bromsar utvecklingen för Kosovo. Europas rövhål må vara Kosovo, men Kosovos rövhål i sig är de norra delarna som styrs och bebotts av etniska serber. Vet ej hur noga du har följt nyheterna det senaste tiden, men där kan du få en bra bild på vilket vakuum norra Kosovo är. Ett kriminellt paradis, där nästan total anarki råder. Googla Mitrovica på google news så får du all den information du behöver. Vapen, droger, horor, kriminalitet ja allt skit är som värst i de norra delarna i Kosovo.
Dessutom har Kosovo under de albanska styret på 11 år utvecklats mer än vad det gjorde under det serbiska styret under 100 år. Kosovo har aldrig mått så bra som det gör idag, visst det är ett rövhål men det förklarar serbernas styre. Hade albanerna fått hålla makten i lika lång period som serberna hade vi fått se ett nytt Slovenien mitt på Balkan. Ett land som var totalt ruinerad för 10 år sedan kan man inte förvänta sig mycket av, se bara på Serbien, landet har inte ens haft ett krig på hemmaplan och ändå är det så fattigt!!
Kosovos ledning idag är demokratiskt valda och ska sitta där dem sitter till nästa val!! Jag förstår att ni serber vill avsätta demokratin, men vi i Kosovo värnar om rättvisa och därför har vi rätt att välja vem vi vill till att styra landet. Kosovos regering har inte gjort några politiska fel (i balkanmått), däremot har den serbiska regeringen som gett politisk och finansiell stöd till kriminella i norra Kosovo begått massvis med misstag och om det är någon som ska avsättas så är det dessa.
Nu kan sen babla hur mycket du vill om att "kosovoalbanerna inte identifierar sig med Albanien", "Albanien vill inte ha något med Kosovo och göra". Min vän statistiken säger helt andra saker, för ett år sedan kom det en statistik på att över 70% av alla albaner i Kosovo, Albanien och Makedonien stödjer en återförening med de albanska landområdet. Greklands utrikesminister har nyligen uttalat sig om att han är orolig över den växande nationalismen bland albanerna och nyligen besökt Tirana för att snacka med den albanska ledningen..
Flaggan är stor som en buss, kolla vad det är för slags flagga som vajar i Kosovos huvudstad:
http://www.youtube.com/watch?v=-xDDA_qW7sQ