2010-12-23, 18:02
Medlem
Seanbanan2s avatar
Hejsan alla glada nära och kära!

Nu är det så att min dator började krasha då jag lirade HoN med hög upplösning, datorn i sig är bra och bara ett år gammal så detta borde inte hända. När datorn crasha så blev skärmen svart och ljudet gick monotont typ "brrrrrrrr". Då öppnade jag datorn och så damsög jag skiten, speciellt grafikkortets fläkt som var nästintill igendammad. Sedan fungerade den bra ett par dagar och nu krashar den igen, men denna gången så fryser bara bilden, d.v.s. att grafikkortet inte krashar(?) utan något annat. Ljudet funkar ibland vid krasharna, t.ex. så går en låt i en loop på 5 sekunder.

Jag öppnade datorn igen och kollade allt, jag har inte så mycket program och skit och jag kör CCleaner och DeFraggler. Virusskydd har jag, det är då jag kör med hög prestanda som detta händer, jag kollade ifall RAM - minnena var dammiga men det var de inte.

Vad kan vara fel och framförallt, finns det några "tips" eller någon bra software att ladda ner som gör att man kan kolla att datorn mår bra?

PS. det är ingen bluescreen utan datorn "fryser" snarare. Vissa gånger då den krashar nu fortsätter den att fungera senare efter kanske 20 sekunder - 5 sekunder.
Citera
2010-12-23, 18:07
Medlem
Nights avatar
Kolla så att ramminnen sitter som dom skall. Kan hända att något av dom sitter löst då kan man få roliga problem. Installera coretemp eller något annat program så du kan se om datorn gå varm.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Citera
2010-12-23, 18:46
Medlem
Seanbanan2s avatar
Jag tankade coretemp, tack för tipset!

Ramminnena sitter bra, och datorn kommer upp som högst till 50 grader då jag lirar, det står Tj. Max 70 grader så...

Sen har jag en processor med tre kärnor, Frekvens #0 är alltid högst, den varierar från allt till 50 - 100 % då jag spelar, men freq #1 och freq #2 är typ på 20% resp. 10%. Fattar inte, nu fungerade det dock att spela:/ jävla mysko haha, tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in