• 1
  • 2
2010-12-23, 12:42
Medlem
Jag har en HP dator!

Igår natt så gick jag in på datorn och när den startades stog det att man kan trycka på CTRL-I (Configuration Utility) , så jag gjorde det och då kom det upp Intel(R) Matrix Storage Manager option ROM v7.5.0.1017 osv och 4 alternativ den första 1. Create RAID Volume 2. Delete RAID Volume 3. Reset Disks to Non-Raid 4. Exit jag vet inte vad jag tänkte på men jag gick in på alternativ 3 och resetta allting.

Jag starta datorn igen och då kommer detta upp : Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

Tyvärr har jag inte kvar cd skivan man fick. När jag ska trycka på F11 från början när datorn startas så händer inget, men jag kan fortfarande gå in på setup (F10) eller Boot Menu (Esc)

HJÄLP!
Senast redigerad av alanios 2010-12-23 kl. 12:44.
Citera
2010-12-23, 12:44
Bannlyst
Gå in i BIOS och sätt din HD som nr 1 på bootlistan, ska finnas där ngn stans.
Citera
2010-12-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanios
Jag har en HP dator!

Igår natt så gick jag in på datorn och när den startades stog det att man kan trycka på CTRL-I (Configuration Utility) , så jag gjorde det och då kom det upp Intel(R) Matrix Storage Manager option ROM v7.5.0.1017 osv och 4 alternativ den första 1. Create RAID Volume 2. Delete RAID Volume 3. Reset Disks to Non-Raid 4. Exit jag vet inte vad jag tänkte på men jag gick in på alternativ 3 och resetta allting.

Jag starta datorn igen och då kommer detta upp : Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

Tyvärr har jag inte kvar cd skivan man fick. När jag ska trycka på F11 från början när datorn startas så händer inget, men jag kan fortfarande gå in på setup (F10) eller Boot Menu (Esc)

HJÄLP!

Tyckte det stod så där på min gamla dator när hårddisken pajja totalt. hoppas bara inte att de har hänt dig!
Citera
2010-12-23, 12:47
Medlem
Afros avatar
Varför ska du in och pilla på sånt du inte har en aning om? Du har plockat bort RAID och har således troligtvis förstört all din data.

Felmeddelandet du får betyder att BIOS inte hittar ett operativsystem.
Citera
2010-12-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Varför ska du in och pilla på sånt du inte har en aning om? Du har plockat bort RAID och har således troligtvis förstört all din data.

Felmeddelandet du får betyder att BIOS inte hittar ett operativsystem.

Jag är antagligen dum i huvudet! Men jag la hårddisken som etta men det fungerar ändå inte.

Afro, hur ska jag få BIOS att hitta operativsystemet?
Citera
2010-12-23, 12:59
Medlem
HAHAHA, gör om gör rätt!

I med nytt OS
Citera
2010-12-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil1
HAHAHA, gör om gör rätt!

I med nytt OS
Är det enda alternativet att köpa ett nytt OS, står os för operativsystem?
Citera
2010-12-23, 13:04
Medlem
Afros avatar
Du får läsa på lite om raid, http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Förenklat kan man säga att din dator har två fysiska hårddiskar men slår ihop dem till en. Så när data skrivs hamnar det på båda hårddiskarna vilket gör att de kan jobba snabbare. I och med att du har HP antar jag att du körde RAID -0, körde du RAID -1 borde operativsytemet startat. Så när du tryckte på "Reset Disks to Non-Raid" återställde du hårddiskarna till vanliga diskar, vilket betyder att det ligger lite av operativsystemet på hårddisk 1 och lite på hårddisk 2.
Citera
2010-12-23, 13:05
Medlem
Citat:

Förenklat kan man säga att din dator har två fysiska hårddiskar men slår ihop dem till en. Så när data skrivs hamnar det på båda hårddiskarna vilket gör att de kan jobba snabbare. I och med att du har HP antar jag att du körde RAID -0, körde du RAID -1 borde operativsytemet startat. Så när du tryckte på "Reset Disks to Non-Raid" återställde du hårddiskarna till vanliga diskar, vilket betyder att det ligger lite av operativsystemet på hårddisk 1 och lite på hårddisk 2.
Alltså går det inte att fixa?
Citera
2010-12-23, 13:09
Medlem
Citat:

Går det inte att Creata ny RAID?
Citera
2010-12-23, 13:10
Medlem
Afros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanios
Alltså går det inte att fixa?
I och med att båda hårddiskarna fortfarande fungerar borde det gå på något sätt, hittade lite om det här

http://spench.net/drupal/resources/raid0

Citat:
To recover a RAID 0 array (and therefore the lost data), the following steps must be taken:

1) Determine the order of the physical disks in the array
2) Determine the stripe size
3) Back up relevant data in track 0 from all drives (such as the MBR, partition information, etc)
4) Re-create the RAID 0 array with the correct settings
5) Restore the MBR and partition information, therefore restoring the file system
Det kanske är bäst du lämnar in den? Har du garanti kvar?
Citera
2010-12-23, 13:11
Medlem
cannaBes avatar
Hahahaha vafan ska du in och pilla på saker du inte förstår dig på för?

In i Ctrl + I igen och skapa en ny Raid som du sen installerar Windows på. Ja du behöver helst hitta Windows-skivan. Men om du inte gör det så kan du tanka en ifrån valfri tracker och antingen bränna på dvd eller lägga på ett bootbart USB-minne.

Googla på "install vista from usb" så får upp flera guider som behandlar ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in