Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-22, 23:57
  #1
Medlem
bleach88s avatar
Hej.

Jag har då och då handlat lite valuta som jag sedan sålt vid ett senare tillfälle. Detta har jag tjänat några tusenlappar på.

Nu undrar jag:

Bör jag börja med aktiehandel? Allt verkar väldigt invecklat och det verkar som om man kan förlora en väldigt stor del av sina pengar snabbt. Vad tycker ni?

Jag bör kanske läsa om det ordentligt innan jag ger mig in i det och experimenterar?
Citera
2010-12-23, 00:01
  #2
Medlem
DukesOfSlucas avatar
Kräver lite kunskap ja, men du kan ju alltid eliminera lite risk genom att sprida ut ditt innehav i flera, olika typer av bolag.

Lång/kortsiktigt?
Citera
2010-12-23, 00:06
  #3
Medlem
skogspromenads avatar
Ja du bör kunna grunderna innan du ger dig in i det. Beror ju på om du ska ha långsiktigt/kortsiktigt investerande. Men det finns en del "guider" i hur man ska placera osv. Sprida ut dina pengar i olika typer av företag, IT/Medicin/whatever. Kan tipsa om att läsa på dagens industri där dem skriver mycket om aktier och förväntade prognoser osv.


Lycka till!
Citera
2010-12-23, 00:07
  #4
Medlem
bleach88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukesOfSluca
Kräver lite kunskap ja, men du kan ju alltid eliminera lite risk genom att sprida ut ditt innehav i flera, olika typer av bolag.

Lång/kortsiktigt?

Vill börja med mindre vinster kortsiktigt.
Citera
2010-12-23, 00:07
  #5
Medlem
bleach88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Ja du bör kunna grunderna innan du ger dig in i det. Beror ju på om du ska ha långsiktigt/kortsiktigt investerande. Men det finns en del "guider" i hur man ska placera osv. Sprida ut dina pengar i olika typer av företag, IT/Medicin/whatever. Kan tipsa om att läsa på dagens industri där dem skriver mycket om aktier och förväntade prognoser osv.


Lycka till!

Ska börja läsa Dagens industri från och med nu!
Citera
2010-12-23, 00:16
  #6
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleach88
Vill börja med mindre vinster kortsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av bleach88
Ska börja läsa Dagens industri från och med nu!

Du kan ju försöka dig på day-trading, ganska kul, om du har tiden. Sitta på DI och andra sidor och leta efter aktier som går bra, köpa in dig, vänta någon/några timmar /någon dag för att sedan sälja och förhoppingsvis gjort en vinst. Det kräver lite analytiskt tänkade osv, men det ska inte vara svårt att fixxa om du är normalbegåvad och klarar av att googla lite

Lycka till!
Citera
2010-12-26, 09:32
  #7
Medlem
MidasMulligans avatar
Beroende lite på hur du handlat valutor kan övergången ske ganska smärtfritt. Min erfarenhet är att valutahandlare väldigt fort blir bra kortsiktiga aktiehandlare för de har ingen bias för upp eller nergång, de låter prica action komma först och de förstår att fundamenta inte styr på kort sikt.

Hur fattade du beslut i din valutahandel?
Citera
2010-12-26, 12:36
  #8
Medlem
Kurt1s avatar
Absolut borde du börja handla i aktier istället. Jag rekommenderar inte någon att handla i valutor, vilket är betydligt svårare och mer riskfyllt än aktier. Dessutom är väl valutahandel knappast mer lönsamt?
Citera
2010-12-26, 12:53
  #9
Medlem
Vet inte hur man tjänar pengar på valutahandel.
Den enda valutan man kan få ränta på pengarna i idag är ju SEK.
Citera
2010-12-26, 12:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vet inte hur man tjänar pengar på valutahandel.
Den enda valutan man kan få ränta på pengarna i idag är ju SEK.

Valutor stiger och sjunker i pris precis som aktier och på dessa rörelser vinner/förlorar du pengar. Dock är det en stor skillnad mot aktier och det är att det är ett nollsummespel. Du kan få ränta i vilken valuta som helst där det finns ränta, räntepapper finns för i stort sett alla valutor.
Citera
2010-12-26, 13:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Valutor stiger och sjunker i pris precis som aktier och på dessa rörelser vinner/förlorar du pengar. Dock är det en stor skillnad mot aktier och det är att det är ett nollsummespel. Du kan få ränta i vilken valuta som helst där det finns ränta, räntepapper finns för i stort sett alla valutor.

Sant, men om du läser vad TS skriver så får man snarare intrycket av att TS handlat antingen med fysisk valuta eller elektronisk via banker eller växlingssidor och inte värdepapper utgivna i andra valutor.
Det sättet att försöka tjäna pengar på är ganska dödfött såvida man inte har möjlighet att handla privat utan växlingsavgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av bleach88
Jag har då och då handlat lite valuta som jag sedan sålt vid ett senare tillfälle.

Nu undrar jag:
Bör jag börja med aktiehandel?
Citera
2010-12-26, 19:57
  #12
Medlem
Valuta ser jag inte utföra någon slags arbete/generera vinst i sig själv. Så jag tycker aktier verkar mycket vettigare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback