Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-22, 21:07
  #1
Medlem
Tjena

Installerat det via AUR. På 64-bit Arch Linux. När jag startar det så kommer jag till terminalen som ber om lösenord. Sedan händer ingenting. Någon som vet hur man får igång det?

Tack på förhand.
Citera
2010-12-22, 21:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tamburinescientist
Tjena

Installerat det via AUR. På 64-bit Arch Linux. När jag startar det så kommer jag till terminalen som ber om lösenord. Sedan händer ingenting. Någon som vet hur man får igång det?

Tack på förhand.
ingenting alls? inget felmeddelande? du har inte råkat skriva fel lösenord? kolla på paketets tråd i aur om det är nån mer som upplevt samma problem.
Citera
2010-12-22, 23:02
  #3
Medlem
Testa att starta från terminalen.
Citera
2010-12-22, 23:11
  #4
Medlem
antezzzs avatar
Brukar väl vara username root med tomt lösenord? Eller det kanske du visste men inget händer efter du skrivit in det?
Citera
2010-12-22, 23:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevortrevor
Testa att starta från terminalen.
yes.
Citera
2010-12-24, 02:32
  #6
Medlem
Fungerade att starta från terminalen. Att jag inte tänkte på det
Startar man via terminalen lär man ju åtminstone få ett felmeddelande att gå på. Eller i detta fallet fungerade det tom.

Dock är en sak skum.
Anger lösenord. Sedan kan jag starta UNetbootin hur många gånger jag vill som superuser dock med en varning om att lösenordet kan ha sparats i cachen och att programmet startades utan lösenordsautentisering.
Antar att det sparas i cachen. Sparas det isåfall i klartext någonstans?
Kan detta vara ett säkerhetsproblem?
Citera
2010-12-24, 18:40
  #7
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tamburinescientist
Antar att det sparas i cachen. Sparas det isåfall i klartext någonstans?
Kan detta vara ett säkerhetsproblem?
Om det var via gksu eller gksudo så sparades det inte i cachen, men det sparades för sessionen. Såvitt jag förstått det så sparar den inte lösenordet nånstans, men den håller autensieringen öppen tills dess att du loggar ut.

(använder dock inte gnome själv så jag kan vara helt ute och cyklar här).
Citera
2010-12-24, 23:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tamburinescientist
Fungerade att starta från terminalen. Att jag inte tänkte på det
Startar man via terminalen lär man ju åtminstone få ett felmeddelande att gå på. Eller i detta fallet fungerade det tom.

Dock är en sak skum.
Anger lösenord. Sedan kan jag starta UNetbootin hur många gånger jag vill som superuser dock med en varning om att lösenordet kan ha sparats i cachen och att programmet startades utan lösenordsautentisering.
Antar att det sparas i cachen. Sparas det isåfall i klartext någonstans?
Kan detta vara ett säkerhetsproblem?
nej. kryptering används.
Citera
2010-12-25, 18:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serein
nej. kryptering används.

Ok. Tack, då vet jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback