2010-12-22, 20:38
Medlem
Tiwazs avatar
Hej!

Min familj har tagit massa videofilmer nr vi var sm i Video 8-format. Vi skulle vilja digitalisera dessa fr att rdda dem och kunna se p dem smidigt. Skulle vilja ha lite tips p hur jag br gra fr att utfra detta. Ska jag kpa ngon srskild adaptor? Vad behver jag? Kameran r en Blaupunkt CR-8010 och spelar in analogt p vad som ser ut att vara jttesm vhs-band.
Citera
2010-12-22, 20:42
Medlem
Vill du gra det sjlv (fr ett rimligt pris) s blir det att spela upp med projektor och filma av med en digital filmkamera.
Annars s fr du skicka filmerna till ngot fretag som digitaliserar (med bra mycket bttre kvalite) filmerna t dig.
Min bror filmar fortfarande i Super8 till diverse projekt, vill minnas att han skickar de till tyskland eller tjeckien

Edit: Glm det, lste video-8 som super 8

Edit2: Har du video-out p kameran s borde det bara vara att kpa ett capturekort till datorn
Citera
2010-12-22, 20:57
Medlem
Tiwazs avatar
Kamerans ut-signal gr genom en rund ca 8 mm bred kontakt med flera stickor i. Jag har sett sna innan men kan inget om sn hr teknik s vet inte vad den heter. Dock verkar det som att jag har en adaptor till den ocks som ger en ljudsignal och en videosignal ut p andra sidan. Vet inte heller vad dessa kontakter heter, men ljudet kommer ur en vanlig vit utgng som man anvnder till stereon. Bilden kommer ur ngon annan slags metallkontakt med tv sm metallpluggar p sidorna.

Synd att jag inte kan ngot om vad olika kontakter heter, men ngon kanske frstr det hr nd?

edit.

Hittade den hr konverteraren: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=612235
Den ska ju klara Video 8 enligt beskrivningen s jag funderar p att bestlla den snart.

Ni som har erfarenhet av att konvertera sna hr analoga band till digitalt, hur gr det till nr jag vl har en sn hr adaptor t.ex.?
Senast redigerad av Tiwaz 2010-12-22 kl. 21:08.
Citera
2010-12-23, 07:44
Medlem
Nochillss avatar
Det r relativt ltt och billigt idag att konvertera ner filmer frn analog VHS ner till datorns hrddisk, vad du behver r en sdan frn tex komplett.se
Jag kpte min fr 250:- frn tradera fr ngra r sedan men de kan finnas ute p blocket.se ocks.
Du skulle kunna f PM:a mig och kpa min men jag har inte koll p var jag har den... och licensen p videoredigeringsprogrammet r slut.

8 mm bred kontakten du skriver om heter Super-video och mjliggr bild strmmen frn den analoga enheten, medan de bda smala AUX-kablarna mjliggr ljudstrmmen.

Rkna med att du behver en s bra dator som mjligt fr processen om du inte vill vnta hur lnge som helst fr att bli frdig med jobbet. Minst en dubbelkrning dataprocessor med 3gb RAM krvs, grna sedan mycket hrddiskplats; 1 timmes speltid krver i regel 30-40 gb i hrddiskutrymme.
Jag har krt med Ulead videostudio men det finns frstss ocks andra program man kan anvnda sig av.
Citera
2010-12-24, 19:22
Medlem
Tiwazs avatar
Ok tack s mkt fr informationen! Jag har en Macbook pro som br klara det rtt smidigt, nda problemet r vl att utrymmet lr ta slut men jag fr fra ver p extern disk allt eftersom d.

Tack igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in