Det finns ett fint gammalt ordspråk som heter: Genom svårigheter, mot stjärnorna...
Det skall nog gå bra.. ta det lugnt bara. Visst, du kan själv gå till socialen och prata med dem. Jag vet själv att du kan få en lägenhet och bo själv.. men då är det viktigt att du sköter skolan riktigt och går gymnasiet. Utan gymnasium i dagens samhälle så kommer du bli olycklig... jag har varit i en liknande situation som dig fast värre dock.. inget jag skall prata om här, men jag klarade mig fint. Mitt råd är att satsa på skolan.. gå ett gymnasium eller linje som du trivs med, så att du kan läsa vidare sedan om du vill.. det är din biljett mot stjärnorna! Det kan jag lova dig! Om du inte trivs där du går nu eller din linje så gå om ett år... spelar ju ingen roll.
Viktigt att du går gymnasiet och sen kanske du vill läsa vidare eller utbilda dig inom något.. du kanske vill jobba inom vården, kommunen, polisen, psykologin eller vad som helst... dina erfarenheter du får nu kommer vara dig tillgodo framöver. Allting är som en ryggsäck som fylls på....
Jag vet att du kan få pengar av socialen om du går gymnasiet...min tjejkompis fick det och flera andra jag känner. Kanske vill du söka ett annat gymnasium som inte är din hemstad eller nåt.. om du vill komma ifrån och starta på nytt.. eller så går du kvar i samma stad. Jag tror att din mormor eller liknande älskar dig även om hon tjatar på dig.. men dom vill nog bara ge dig råd osv.. det är ju den gamla generationen vi pratar om som tror att dom vet allt.. bara ta det för vad det är