2010-12-22, 11:51
Medlem
orkarNs avatar
Right, så jag trodde att fläkten på min laptop hade fuckat ur och gått sönder, mer eller mindre. Öppnade upp datorn och pillade bort så mycket damm och skit jag kunde, pressade ned lite kablar och trodde att jag hade förbättrat situationen lite - men bara tills jag bootade Arch. Varje gång fläkten går i linuxoperativet låter den som en jävla hackspett, medan den rullar på extremt mycket bättre när jag bootar till winxp. Varför? Vad är skillnaden? Vad letar jag efter?
Citera
2010-12-22, 11:57
Medlem
Här finns massa nyttigheter och att kolla in cpufrequtils är ett hett tips

https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop
Senast redigerad av acc3pt 2010-12-22 kl. 12:03.
Citera
2010-12-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acc3pt
Här finns massa nyttigheter och att kolla in cpufrequtils är ett hett tips

https://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop

tror dock inte cpufrequtils är de han behöver.

svårt att tro de skulle ha med frekvensen på cpun att göra, eftersom de sker precis när han bootar.
Citera
2010-12-23, 12:53
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullvante
tror dock inte cpufrequtils är de han behöver.

svårt att tro de skulle ha med frekvensen på cpun att göra, eftersom de sker precis när han bootar.
Det sker mest hela tiden i Arch, men bara ibland i XP. När fläkten snurrar i Arch så låter den förjävligt, medan den gör samma ljud, men svagare, enbart ibland i XP och ibland låter den bara som fläktjäveln ska låta. Det verkar som att fläkten i Arch går på full blås när den väl är på - jag har tidigare funderat över om den inte är på lite väl ofta eftersom jag använder linux till vardagliga grejer (irssi, namoroka/ff, pidgin etc) och XP till spel vilket rimligen borde generera mer värme.
Citera
2010-12-23, 12:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vet inte hur det är i linux nu för tiden, men för några år sen var det vanligt att stödet för ACPI var bristande.

Inte till så mkt hjälp kanske...men kan vara nåt att googla vidare på.
Citera
2010-12-23, 16:21
Medlem
Hemlys avatar
Lösningen.
Citera
2010-12-24, 03:01
Medlem
Jo. Folk och även jag själv undrade varför min dator verkade jobba så hårt på Arch. Till jag fixade Cpufrequtils. Nu anpassas det efter hur mkt jag behöver.
Aktivera governor on demand kanske. Lär väl bli lagom.
Citera
2010-12-24, 03:31
Medlem
spermaoffrets avatar
Vet inte om jag har nåt klockrent svar. Men hade liknande probs. Iofs kör jag Ubuntu.

Fläkten gick som en tröska, men i XP va det lugnt. Hade iallafall haft Fan control tidigare install av ubuntu men denna gång gjorde den nada.

Slet mitt hår till jag hittade i bios att den var aktiverad där på nån slags smart fan control. Tydligen krockade detta på nåt sätt. Men vettifan om det är det. Kolla runt lite där också kanske?
Citera
2010-12-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tamburinescientist
Jo. Folk och även jag själv undrade varför min dator verkade jobba så hårt på Arch. Till jag fixade Cpufrequtils. Nu anpassas det efter hur mkt jag behöver.
Aktivera governor on demand kanske. Lär väl bli lagom.

jobbade datorn hårdare för du hade högre freq mer värme och energi kan jag gå med på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in