2012-01-13, 23:11
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Watain har fått namnet från Von låten Watain. Det betyder ingenting, Von medlemmarna säger att namnet kom till de när de var påtända. Oden på tyska (?) heter Wotan och det är den närmaste liknelsen jag kan komma på. Erik i Watain har gjort en del intressanta tolkningar av vad det kan betyda i efterhand dock. Wat betyder på något språk jag inte kommer ihåg (kan ha varit arabiska) tempel och Ain är Hebreiska for ingenting, tomrummet som existerade innan kosmos uppkomst. Så Watain kan då översättas till "Temple of Nothing" vilket är ganska passande

Som jag skrev tidigare: Det är vad Pelle sa till mig, när jag första gången fick höra talas om bandet nångång 98-99 eller nåt.
Citera
2012-02-14, 06:03
Medlem
d1rtj4ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Det är ju det aningens motsägelsefulla i att tala om sig själv som stålhårda, intelligenta övermänniskor för att sedan göra Immortal-aktiga videor och springa omkring i skogen med sugrörsarmar, tights och toppig trollkarlshatt som gör att folk i gemen garvar åt fenomenet black metal. Självbilden är en helt annan än den utomstående har. Jag känner två killar som varit ganska ledande inom MLO-sfären, de har det gemensamt att de har haft en mindre harmonisk barndom med mobbing och trassliga hemförhållanden. Båda misslyckades totalt i skolan och hamnade sedan i arbetslöshet. Man behöver inte ha något utvecklat sinne för psykologi för att förstå hur det funkar, de har hakat på en rörelse som bekräftar dom och säger att de tillhör en utvald elit. Att det är samhället det är fel på. De finner trygghet och en identitet i gruppen och de gräver ner sig i allt jävla hokuspokus och trams.

Nja, har som många andra rätt svårt att ta dessa organisationer på allvar.

Inte bara att de är klena rent fysiskt, de är också ofta som du nämner, missanpassade från början, inte de populära, utan snarare, de svaga, mobbade och utstötta. Alltså, som du också påpekar, raka motsatsen till övermänniskor.

Flertalet av de så kallade tuffa och hårda BM-killarna som gjort sig stora namn var/är supernördar...
Citera
2012-02-20, 10:30
Medlem
Les Binkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d1rtj4m
Inte bara att de är klena rent fysiskt, de är också ofta som du nämner, missanpassade från början, inte de populära, utan snarare, de svaga, mobbade och utstötta. Alltså, som du också påpekar, raka motsatsen till övermänniskor.

Flertalet av de så kallade tuffa och hårda BM-killarna som gjort sig stora namn var/är supernördar...

Samtidigt var ju Jon Nödtveidt en typisk ledargestalt som beskrivs som driftig och framåt. Läser man Blod Eld Död (och det ska man verkligen göra) framkommer att han kom från en trygg medelklassfamilj där föräldrarna var lärare, och den unge Jon ordnade ju mer mer eller mindre på egen hand minifestivaler på den lokala ungdomsgården i Strömstad.

Men visst. Han hoppade av social linje, var kass på idrott och hamnade i bråk med polisen som 16-åring. Men mobbad var han väl långt ifrån?

Han partner in crime - Vlad - utmålas ju dock som ett tvättäkta mobboffer i en annan tråd här på FB. Ett annat exempel är Pelle Dead.

Vad gäller killarna i Watain känns de inte heller som "nördar" eller "mobboffer" i den meningen. Outsiders, visst, men det är ju inte samma sak.
Citera
2012-02-20, 20:35
Medlem
Dannybois avatar
Snackade med ett par kompisar som gått i samma klass/parallellklass som Erik i mellan/högstadiet.
Enligt dom så var "Lill-Erik" en kaxig jävel som ingen verkade gilla särskilt mycket. Redan då började han tydligen spöka ut sig, kanske inte lika mycket som idag men ändå...

Vad gäller Pelle och Håkan var dom varken särskilt udda eller mobbade när dom var yngre, snarare tvärtom. Så där faller den teorin.
Citera
2012-03-14, 14:07
Medlem
Fick höra nyligen från en polare som pratade med Erik under OZs privatkonsert på Klubben att de har skrivit nytt material "som är bäst." Han uppfattade Erik som extremt självgod och det har man väl förstått att han är vid det här laget..
Citera
2012-04-15, 06:43
Medlem
deadsets avatar
Fel.
Senast redigerad av deadset 2012-04-15 kl. 06:49.
Citera
2012-05-14, 12:04
Medlem
liberames avatar
BUMP:

Metalarchives har fastställt att Erik skulle vara född 1978,Information om de andra medlemmarnas ålder finns inte att tillgå men jag befarar att de skulle vara jämngamla.

Källa http://www.metal-archives.com/artist...anielsson/1053
Citera
2012-05-14, 12:10
Medlem
Les Binkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberame
BUMP:

Metalarchives har fastställt att Erik skulle vara född 1978,Information om de andra medlemmarnas ålder finns inte att tillgå men jag befarar att de skulle vara jämngamla.

Källa http://www.metal-archives.com/artist...anielsson/1053

Han är född 1982, så det där stämmer inte. Framkom i en intervju i någon tidning, samt att han sagt att de var 16 då de bildade bandet 1998.

Någon som sett Opus Diaboli än? Tycker den var fantastisk, oavsett vad man tycker om de religiösa inslagen. Som ren konsertvideo är den bland det bästa jag sett med ett svenskt band.

Hittade den här nu, för den nyfikne:
http://www.121.nu/onetoone/foretag/t...in-ab/personer
Citera
2012-05-19, 11:45
Medlem
Stötte på Watain medlemmarna på sweden rock förra året. Stod bakom dom på morbid angel konserten. Dom verkar inte trevliga direkt. En kille som stod bredvid Pelle fråga om tändare eller något och som svar fick han en jävla knuff haha. Sen några andra som röjde råka hoppa in i Erik (som förövrigt inte kan vara mer än 1.70 lång) och fick sig en hårdblick och nåpgra ord som fick dom att lugna ner sitt röjande. Opus Diaboli fick jag hem i veckan. Limiterade. Den bästa boxen och den bästa musik DVD jag sett!! Watain är helt klart högst upp på black metal tronen!
Citera
2012-12-05, 06:23
Medlem
Braxynglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Les Binks
Samtidigt var ju Jon Nödtveidt en typisk ledargestalt som beskrivs som driftig och framåt. Läser man Blod Eld Död (och det ska man verkligen göra) framkommer att han kom från en trygg medelklassfamilj där föräldrarna var lärare, och den unge Jon ordnade ju mer mer eller mindre på egen hand minifestivaler på den lokala ungdomsgården i Strömstad.

Gejmade med några personer från Strömstad som gått i klassen under Jon i högstadiet, och dom beskrev honom inte direkt som en tönt. De gav dock inte en så varm bild av honom

Citat:
Ursprungligen postat av Realisten666
Stötte på Watain medlemmarna på sweden rock förra året. Stod bakom dom på morbid angel konserten. Dom verkar inte trevliga direkt. En kille som stod bredvid Pelle fråga om tändare eller något och som svar fick han en jävla knuff haha. Sen några andra som röjde råka hoppa in i Erik (som förövrigt inte kan vara mer än 1.70 lång) och fick sig en hårdblick och nåpgra ord som fick dom att lugna ner sitt röjande. Opus Diaboli fick jag hem i veckan. Limiterade. Den bästa boxen och den bästa musik DVD jag sett!! Watain är helt klart högst upp på black metal tronen!

Stötte på E och Erik från Nifelheim på Getaway i år, verkade va riktig trevliga killar trots att jag var packad som ett as och i all dimma kom på den briljanta idén att klappa E på axeln och berömma honom för Opus Diaboli. Sen kanske jag råkade säga något, helt utan mening, som kan föra vibbarna till de beryktade videorna om Nifelheim som "hårdrocksbröderna", men trots detta utan att åka på en känga. Jag tror folk försöker måla upp E till att vara nån sorts våldsam person, men i själva verket är han jävligt PR-medveten och eftertänksam med vad han gör och säger på det privata planet skulle jag tro.
Citera
2012-12-11, 21:32
Medlem
Les Binkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxynglet
Gejmade med några personer från Strömstad som gått i klassen under Jon i högstadiet, och dom beskrev honom inte direkt som en tönt. De gav dock inte en så varm bild av honom

Även om det är fel tråd blir man ju sugen på att veta lite mer om vad de sa?
Citera
2012-12-20, 07:24
Medlem
NewBodhums avatar
Bara jag som får intrycket att han verkar lite schizofren? En liten klen kille som pratar om "seittan" på svengelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in