2010-12-21, 17:57
Medlem
lithionits avatar
Blev inspirerad till att försöka diagnostisera fler kändisar efter min analys av Agnes-Nicole Winter, dock orkar jag inte skriva så långdragen analys den här gången.

(för alla diagnostiska kriterier se wikipedia)

Lady Gaga
Histrionisk personlighetsstörning och bipolär 1, som alla vet har hon ett extremt behov av att vara en centrum och märkas, klär sig i de mest sjuka grejer för att ta uppmärksamheten från alla andra. Såg nyligen på Ellen när hon berättade om att hon var på nån gala där hon inte fick nåt pris, och att det kändes jobbigt för henne att inte få stå i centrum (som vanligt). Anspelar mycket på sex och verkar ha väldigt överdriva känslouttryck i intervjuer osv.
Förmodligen också bipolär, förra året när hon verkade va inne i en mani avlöste den ena videon efter den andra, hon uppträdde överallt runt hela världen läste hon hon tom. kollapsade på scenen under en konsert av utmattning, var extremt kreativ och målmedveten. När hon var yngre så hade hon även ett drogmissbruk vilket hon säkert har nu med. Läste att hon i en intervju nyligen sa att hon lever i celibat för hon tror att de ska ta hennes kreativitet ur hennes livmoder om hon har sex. Vilket låter aningen psykotiskt :P Nu verkar hon vara inne i depression, orkar inte medverka i tv-program, medverkar över telefon, har inte gjort nån ny video på jättelänge.

några av kriterierna på histrionisk ps

*Orimligt dramatiskt beteende med uppskruvad visning av känslor
*Orimlig känslighet för kritik eller ogillande
* Olämpligt förföriskt framträdande eller beteende
* Orimlig angelägenhet om kroppsligt framträdande
* Ett behov av att vara centrum för uppmärksamhet

Charlie Sheen
Tvättäkta psykopat! sexmissbrukade och drogmissbrukare. Verkar sakna samvete, har flera gånger om misshandlat sina flickvänner, förgripit sig på hans döttrar, verkar ha helt egocentrerad och narcisistisk. Är beroende av att ha sex med prosituerade mm. verkar sakna samvete och inte bry sig nåt om andra än han själv

Lindsay Lohan
Borderline personlighetsstörning och ADHD.
Har stormiga relationer till hennes partners, är bisexuell och verkar inte veta vad hon föredrar. När hon gjorde slut med hennes flickvän hotade hon ta livet av sig.
Självskadebeteende, missbrukar alkohol och droger (hon ser ut som 45) fast hon är i 20-års åldern, festar upp alla hennes pengar, är shoppingberoende har stora skulder, misslyckas med att fullföjda filmprojekt, skär sig själv, verkar uppvisa svängande och aggresivt humör.

Madonna
Narcisistisk, histrionisk personlighetsstörning och möjligtvis även schizotyp personlighetsstörning. Verkar tro att världen finns till för henne, storhetsvansinne, upptagen av udda föreställningar och fenom utanför hennes kultur. Växlar stil och identitet konstant, verkar kontrollera hennes barn på gränsen till misshandel. Älskar att provocera och vara kontroversiell för att få uppmärksamhet

Naomi Campell
Borderline personlighetsstörning. Täta återkommande utbrott misshandlar allt i från hennes hembiträden, assistenter, journalister. Hade svartmålningskampanj mot Tyra Banks på 90-talet. Hamnar alltid i konflikter, drogmissbruk, intensiva och kortvariga relationer. I en intervju jag såg pratade hon om att hon känner inre tomhet, inte kan kontrollera hennes vrede även om hon ångrar det hon gjort efteråt.

Har fler på g, men orkar inte skriva mer nu. Har ni andra förslag på mera kändisar och deras diagnoser ?
Citera
2010-12-21, 18:05
Medlem
Sparv88s avatar
Britney Spears misstänker jag kan lida av Borderline PS. Till och från är hon allvarligt deprimerad och verkar lida av andra psykiska problem som posttraumatisk stresstörning, social fobi, ätstörningar, tvångssyndrom och panikångest. Hennes liv präglas av desperation, missbruk och verkar lätt bli missförstådd.
Citera
2010-12-21, 18:25
Medlem
-Jamaica-s avatar
Ted Gärdestad tror jag hade någon form av autism, men väldigt högfungerande. Han snöade in på musik väldigt tidigt, som ett specialintresse. Han var en väldigt känslig människa vilket märkes när han väl började bli känd och inte riktigt klarade av det i längden. Jag uppfattar honom som naiv och godtrogen och som om han hade svårt att se att allt inte var "oskyldigt blått", och sen när han började upptäcka det så gick allt fel.

Einstein hade väl troligtvis också någon form av autism. Han kunde lösa de svåraste formlerna, men behövde hjälp av sin fru att kamma håret och plocka fram kläder, bland annat.

Marilyn Monroe hade nog någon form av störning hon också, dock är det lite svårt att veta exakt vilken.

Johnny Cash hade nog någon form av personlighetsstörning, även om det är gulligt nu efteråt så var det nog inte en sund besatthet han hade av June Carter.
Citera
2010-12-21, 19:17
Medlem
TheYearWas1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Ted Gärdestad tror jag hade någon form av autism, men väldigt högfungerande. Han snöade in på musik väldigt tidigt, som ett specialintresse. Han var en väldigt känslig människa vilket märkes när han väl började bli känd och inte riktigt klarade av det i längden. Jag uppfattar honom som naiv och godtrogen och som om han hade svårt att se att allt inte var "oskyldigt blått", och sen när han började upptäcka det så gick allt fel.
Han led av schizofreni.

Hade inte Cornelis rätt så schizoida drag han med? Kände sig avlyssnad osv. Möjligtvis BL pga. av sina stormiga förhållanden, alkoholmissbruk och enorma skulder hos kronofogden.
Senast redigerad av TheYearWas1987 2010-12-21 kl. 19:28.
Citera
2010-12-21, 19:19
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheYearWas1987
Han led av schizofreni.

Han utvecklade schizofreni, ja. Jag spekulerar i vad han kunde ha förutom det, som kanske bidrog till att sjukdomen utvecklades.
Citera
2010-12-21, 19:30
Medlem
Psykiska "sjukdomar", kolla på det här vettja: http://www.youtube.com/watch?v=CQEo8dOfeG0
Citera
2010-12-21, 19:31
Medlem
TheYearWas1987s avatar
Citat:
Han utvecklade schizofreni, ja. Jag spekulerar i vad han kunde ha förutom det, som kanske bidrog till att sjukdomen utvecklades.
Spekulera och spekulera, finns väl egentligen inte så mycket mer att säga att han led av svår depression som förmodligen senare blev till psykoser och schizofreni. Vad grundar du autism på?

Mvh,
Citera
2010-12-21, 19:43
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheYearWas1987
Spekulera och spekulera, finns väl egentligen inte så mycket mer att säga att han led av svår depression som förmodligen senare blev till psykoser och schizofreni. Vad grundar du autism på?

Mvh,

Det jag skrev ovan? Eftersom man inte kan ställa diagnoser efter att folk gått bort så är det givetvis bara spekulationer, men jag tror faktiskt att det kan ligga någon grund till det. Jag har sett en del videor från när han var yngre och jag tycker mig se sådana drag.
Depressioner och schizofreni har ofta en utlösande faktor. Troligtvis var det psykosen efter lite kemikalier som kickade igång Teds schizofreni, men som sagt. Spekulera kan man alltid.
Citera
2010-12-21, 20:14
Medlem
-Jamaica-s avatar
Och Ted Gärdestad var noggrann, han sjöng aldrig en stavelse som inte låg rätt i hans mun eller en rad som inte överensstämde med hans inre.

-(http://www.unt.com/leva/skammen-dodar-1040459.aspx )

En annan kanske kan förstå en uppsättning regler i detalj men vara oklar över hur eller var de är tillämpliga. Frith och Happe utforskar möjligheten att uppmärksamhet på detaljer kan vara en avvikelse snarare än en brist. Det tycks sannerligen finnas många fördelar med att vara detaljinriktad, särskilt i aktiviteter och yrken som kräver en hög nivå av noggrannhet

-(http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom)

http://www.youtube.com/watch?v=CZiQUcFhD2o&feature=related

(Kolla kroppspråket och lyssna på det ungen säger! Helt otrolig! )

Lite av det jag bygger mina spekulationer på. Det är inte alla ungar som skriver låtar som sexåring och önskar sig dragspel i samma veva i julklapp. Jag tycker att Ted är rätt fascinerande och gillar att spekulera i hans liv.
Jag ska beställa boken hans bror skrev, och därefter ska jag ge mitt slutgiltiga utlåtande.
Citera
2010-12-21, 21:50
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Marilyn Monroe hade nog någon form av störning hon också, dock är det lite svårt att veta exakt vilken.

Har läst att Marilyn Monroe förmodligen hade borderline ps, hon var ökänd för att alltid komma försent till filminspelningar, hade ett kaotiskt liv och missbrukade barbiturater. Såg nåt program om hennes död och dom sa att hon älskade känslan av att vara så nerdrogad så det kändes som "att hon låg i livmodern :P".
Hennes död var ju också väldigt suspekt, finns de som tror att hon vart mördad. Men kanske var det frågan om ett självmordsförsök eller oavsiktlig överdoser.

Prinsessan Diana hade också borderline ps och ätstörning, finns en del att läsa om det om du googlar princess diana och borderline personality disorder.
Citera
2010-12-21, 21:53
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ted Gärdestad tror jag hade någon form av autism, men väldigt högfungerande. Han snöade in på musik väldigt tidigt, som ett specialintresse. Han var en väldigt känslig människa vilket märkes när han väl började bli känd och inte riktigt klarade av det i längden. Jag uppfattar honom som naiv och godtrogen och som om han hade svårt att se att allt inte var "oskyldigt blått", och sen när han började upptäcka det så gick allt fel....

Ja, tycker också att det låter som asperger. Det är ganska vanligt att man har nån form av autismstörning i kombination med schizofreni.
Citera
2010-12-21, 21:54
Medlem
lithionits avatar
En intressant artikel om Hitler som högst sannolikt led av asperger.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11854
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in