Citat:
Ursprungligen postat av Svartros
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd så den får flyttas hur mod vill.
Varje år får jag hem en massa papper där det står hur mycket jag har i "Intjänad pension" vilket alltså är en summa som jag betalat i skatt under året om jag förstår det rätt. Jag vet ju inte om jag kommer dö när jag är 30 så varför skulle jag vilja ge staten en massa pengar som jag kanske inte ens får ta del av samt när jag väl dör så försvinner pengarna in i systemet till ingen nytta för mina barn eller barnbarn. Finns det någon möjlighet att kring gå detta? Tex skriva ett kontrakt om självmord vid 65 års ålder för att slippa betala denna avgift varje år? Skulle ju tjäna massa pengar som jag behöver i dagsläget då jag är fattiglapp. Diskussionen ska väl mest handla om ifall man kan få använda dessa pengar istället för att bli pensionerad senare och de moraliska grunderna angående detta.
För folk som inte gjort ett aktivt val fungerar det såhär när du dör:
Dina pensionspengar läggs i den stora pensionspotten vilket innebär att de andra som är födda ditt år får en något högre pension. När andra dör får du en högre pension.
Men man kan välja bort detta. Då ärver dina barn din pension men du får heller ingen högre pension när andra dör.
Förbehåller mig rätten till att mitt minne kan ha lite fel om detta eftersom jag inte var särskilt intresserad när jag lyssnade på försäljaren som ville att jag skulle lägga min pension i deras företag.