• 1
  • 2
2010-12-21, 12:54
Medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd så den får flyttas hur mod vill.

Varje år får jag hem en massa papper där det står hur mycket jag har i "Intjänad pension" vilket alltså är en summa som jag betalat i skatt under året om jag förstår det rätt. Jag vet ju inte om jag kommer dö när jag är 30 så varför skulle jag vilja ge staten en massa pengar som jag kanske inte ens får ta del av samt när jag väl dör så försvinner pengarna in i systemet till ingen nytta för mina barn eller barnbarn. Finns det någon möjlighet att kring gå detta? Tex skriva ett kontrakt om självmord vid 65 års ålder för att slippa betala denna avgift varje år? Skulle ju tjäna massa pengar som jag behöver i dagsläget då jag är fattiglapp. Diskussionen ska väl mest handla om ifall man kan få använda dessa pengar istället för att bli pensionerad senare och de moraliska grunderna angående detta.
Citera
2010-12-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartros
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd så den får flyttas hur mod vill.

Varje år får jag hem en massa papper där det står hur mycket jag har i "Intjänad pension" vilket alltså är en summa som jag betalat i skatt under året om jag förstår det rätt. Jag vet ju inte om jag kommer dö när jag är 30 så varför skulle jag vilja ge staten en massa pengar som jag kanske inte ens får ta del av samt när jag väl dör så försvinner pengarna in i systemet till ingen nytta för mina barn eller barnbarn. Finns det någon möjlighet att kring gå detta? Tex skriva ett kontrakt om självmord vid 65 års ålder för att slippa betala denna avgift varje år? Skulle ju tjäna massa pengar som jag behöver i dagsläget då jag är fattiglapp. Diskussionen ska väl mest handla om ifall man kan få använda dessa pengar istället för att bli pensionerad senare och de moraliska grunderna angående detta.

Det hade ju vart ganska trevligt, tyvärr tror jag dock inte att det är möjligt. Risken vore väl om du bangade ur att du sedan skulle behöva leva på socialen när pensionsåldern väl har inträffat.

Men jag förstår dig resonemang. Det hade varit göddigt!
Citera
2010-12-21, 13:12
Medlem
simonpimonpoos avatar
Lite surt att behöva ta livet av sig vid 65års ålder? Pensionen är ju det man ser fram emot!
Citera
2010-12-21, 13:40
Medlem
Nu är mitt minne lite grumligt. Men gör man inte ett skatteavdrag som är lika stort som pensionsavgiften? Den allmänna alltså, inte om du har något privat pensionssparande, fast detta kan du ju såklart avbryta när du vill. =) Alltså skulle du inte få några mer slantar oavsett.

Men för att svara på din fråga. Självklart inte. Huvudregeln är såklart att man kan avtala om vad som helst. Däremot får oskäliga avtalsvillkor jämkas. Att tvingas ta livet av sig är naturligtvis ett fullständigt oskäligt avtalsvillkor. Ett sådant avtal vore då helt utan verkan.
Citera
2010-12-21, 15:05
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Jag vet ju inte om jag kommer dö när jag är 30 så varför skulle jag vilja ge staten en massa pengar som jag kanske inte ens får ta del av

Läs gärna på hur ekonomin funkar i samhället.
Citera
2010-12-21, 15:39
Medlem
Affelindos avatar
Att jobba svart är det klassiska sättet att undvika att betala in pengar till sin kommande pension.
Citera
2010-12-21, 18:40
Medlem
Ska försöka hitta mer information om detta som smurfen påpekade kunde vara bra Skatteavdrag på pension o grejer verkar ju nice om det sker automatiskt annars har man deklarerat ett par gånger utan att dra nytta av det ju fast det vore ju bara mitt fel Självmord är väl att ta i kanske och det vore ju något man enkelt skulle kunna bryta kontrakt på för att sedan försöka leva av andra istället, vilket inte heller vore bra. En pacemaker med ett tidslås som stänger av den vid 65 års ålder vore kanske det bästa för att inte ett kontrakt ska kunna brytas men som sagt så ska jag försöka läsa lite mer om just pension innan jag spånar på sätt att dryga ut plånboken lite.
Citera
2010-12-21, 18:51
Medlem
Aktieklipparns avatar
En sak jag tycker är lite märkligt är, att pensionspengarna som egentligen är ens egna inte ens går att ärva om man skulle gå i graven, så därför hade jag gärna förvaltat dom själv.

Men detta är ju en omöjlig tanke att få ut i förskott eftersom det hade bidragit till ännu mera försörjningstöd åt många pensionärer.
Citera
2010-12-22, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Lite surt att behöva ta livet av sig vid 65års ålder? Pensionen är ju det man ser fram emot!
Ingen på min fäderslinje har blivit äldre än 67 år om man inte går tillbaka till nån enstaka under 1600-talet, lev nu istället säger jag
Citera
2010-12-22, 04:15
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:

För folk som inte gjort ett aktivt val fungerar det såhär när du dör:
Dina pensionspengar läggs i den stora pensionspotten vilket innebär att de andra som är födda ditt år får en något högre pension. När andra dör får du en högre pension.

Men man kan välja bort detta. Då ärver dina barn din pension men du får heller ingen högre pension när andra dör.

Förbehåller mig rätten till att mitt minne kan ha lite fel om detta eftersom jag inte var särskilt intresserad när jag lyssnade på försäljaren som ville att jag skulle lägga min pension i deras företag.
Citera
2010-12-23, 02:15
Medlem
Överlåtelserätten på PPM-delen har tagits bort och skall isf aktivt väljas in igen om man vill ha det, givetvis till en kostnad.
Citera
2010-12-23, 03:27
Medlem
Hela vitsen med pensionssystemet är ju att nåra inte kommer leva till dom blir 65 och endel kankse bara utnyttjar det 5 år, dvs. dör när dom är 70. Tack vare att systemet är uppbyggt såhär kan faktiskt dom som blir 90 år gamla få en hyffsat bra pension fram till dess. Det är inte meningen att alla ska ha pensionen i slutändan, det är ett slags lotteri kan man säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in