2010-12-20, 22:03
Medlem
Flygtomats avatar
Hade svårt att komma på vart jag skulle lägga denna tråd så om mod vill så får han/hon flytta mig.
Tja nu är det så att jag har en 20 kilos övervikt jag jättegärna blir av med. Det är vinter nu och är det något jag hatar så är det vintersporter det går inte att cykla vilket jag är riktigt duktig på och och alla bandyhallar är alltid upptagna. Så jag tänkte att promenera en eller två ggr per dag skulle hjälpa mig att gå ner i vikt. Då undrar jag

* Om jag stoppar i mig ca 6000-7500 kcal per dag hur långt bör jag vandra per dag för att få effekt.
* Min farsgubbe hävdade att det är en myt att jogga är bättre än att promenera.. Sant?
* Några fler tips?
Citera
2010-12-20, 22:06
Medlem
Fimparens avatar
jogga 1 timme eller promenad 1 timme så är SJÄLVKLART joggning bättre och du bränner mer.. men orkar du inte jogga länge utan bara joggar 10-15 minuter så är det bättre att promenera 1 timme då det tar ett tag innan man börjar bränna fettet.
Citera
2010-12-20, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygtomat
Hade svårt att komma på vart jag skulle lägga denna tråd så om mod vill så får han/hon flytta mig.
Tja nu är det så att jag har en 20 kilos övervikt jag jättegärna blir av med. Det är vinter nu och är det något jag hatar så är det vintersporter det går inte att cykla vilket jag är riktigt duktig på och och alla bandyhallar är alltid upptagna. Så jag tänkte att promenera en eller två ggr per dag skulle hjälpa mig att gå ner i vikt. Då undrar jag

* Om jag stoppar i mig ca 6000-7500 kcal per dag hur långt bör jag vandra per dag för att få effekt.
* Min farsgubbe hävdade att det är en myt att jogga är bättre än att promenera.. Sant?
* Några fler tips?

Vill inte vara negativ eller så men sänk ditt kcal intag till 2000-2500 och gå ut och gå 2 timmar varje dag så lär det nog hända något i alla fall!
Citera
2010-12-20, 22:08
Medlem
6 000 kalorier...? Hur mycket väger du?

Ät mindre, byt ut det mesta av dina kolhydrater (ris, pasta, potatis etc.) mot sallad eller liknande och promenera varje morgon.
Citera
2010-12-20, 22:17
Medlem
AlexOnTops avatar
Är för fan inte 6000-7500 kcal per dag! Ät MAX 2000 kcal/dag.

Och skaffa en stegräknare, 12000 steg tar mindre än 2 timmar. Om du går såpass och äter 2000 kcal/dag lär du se riktigt bra resultat.

Jogging ger resultat snabbare men det gäller ju att orka fortsätta med. Promenader är ett långsiktigt bra val, då det inte är så jobbigt men man tjänar på det i längden. Det är lätt att man lägger av med att springa. Det tar bara lite längre tid att promenera istället (obs. slögå inte, gå fort eller i varierande terräng).

Själv gick jag ner 23 kg på 2,5 månad tack vare denna metod.
Citera
2010-12-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Är för fan inte 6000-7500 kcal per dag! Ät MAX 2000 kcal/dag.
Själv gick jag ner 23 kg på 2,5 månad tack vare denna metod.

23 kg på 2.5 månad?! haha kan du dra den om rödluvan också!!
Citera
2010-12-20, 22:34
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabolka
2000kcal i underskott per dag. Det går.
Citera
2010-12-20, 22:35
Medlem
NegerHasses avatar
Skaffa dig lite självdisciplin om du ska orka. Ät mindre portioner och småät inte, men se till att få i dig näringsrik mat. Stick ut och jogga/spring och fortsätt så regelbundet så ser du resultat ganska snabbt.
Citera
2010-12-20, 22:41
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:

Ja, fast jag åt lite väl snålt. Jag levde på 1100 kcal/dag.
Man ska inte gå ner så snabbt egentligen, därför man helst ska äta mer, typ 2000 kcal/dag. Dels så mår man itne bra av att gå ner så snabbt och dels så hänger inte huden med. Och risken att gå upp i vikt igen när man försöker behålla sin vikt utan att gå ner ännu mer är stor.

Så TS, sikta på 2000-2200 kcal/dag och ta två långpromenader per dag, helst med stegräknare som ska stå på 12000 steg i slutet på varje dag
Ät mindre portioner, och mindre av pasta, ris, potatis, vitt bröd. Mycket fibrer. Inga energidrickor, inget kaffe, ingen tobak. Så ska det gå bra

Stark mat förbättrar även förbränningen. Mycket vitlök, ingefära och chili!
Citera
2010-12-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Ja, fast jag åt lite väl snålt. Jag levde på 1100 kcal/dag.
Man ska inte gå ner så snabbt egentligen, därför man helst ska äta mer, typ 2000 kcal/dag. Dels så mår man itne bra av att gå ner så snabbt och dels så hänger inte huden med. Och risken att gå upp i vikt igen när man försöker behålla sin vikt utan att gå ner ännu mer är stor.

Så TS, sikta på 2000-2200 kcal/dag och ta två långpromenader per dag, helst med stegräknare som ska stå på 12000 steg i slutet på varje dag
Ät mindre portioner, och mindre av pasta, ris, potatis, vitt bröd. Mycket fibrer. Inga energidrickor, inget kaffe, ingen tobak. Så ska det gå bra

Stark mat förbättrar även förbränningen. Mycket vitlök, ingefära och chili!

vad hände med huden? och starkt jobbat.(om det stämmer)
Citera
2010-12-20, 22:53
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
vad hände med huden? och starkt jobbat.(om det stämmer)

Den blev lite slapp, men den återhämtar sig. Det ser bara fult ut i någon vecka innan den hinner ikapp. Samma som att man får bristningar om man går upp i vikt för snabbt, för att huden är för tight för det som plötsligt tar plats där under :P
Tack. Nu har jag dock gått upp hälften igen pga heltidsjobb stillasittande ... Inte så skoj. Har inte tid med mina promenader.
Citera
2010-12-20, 23:01
Medlem
Wuuut? 6000? Kan du inte bara beskriva hur i hela friden du kan trycka i dig så mkt? Detta är en seriös fråga då jag tränar fem dagar i veckan och trycker i mig extrema mängder mat (speciellt nu under bulken). Jag äter dock inte godis eller dricker läsk men... ändå. :O

Edit: Jag kollade näringsvärde på cola, det sämsta i matväg jag kunde komma på. lite drygt 40 kcal/100ml... det blir nästan 18 liter räknat i cola om man ska upp i 7500kcal.
Senast redigerad av Schagerstrom 2010-12-20 kl. 23:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in