2008-04-17, 17:06
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Hur snabbt går ingreppet? Får man åka hem samma dag? Är det svårt att få tid för ingreppet (bor i Stockholm)? Hur lång tid tar läkningen?Är det smärtsamt?
Trots att du redan opererat dig tänkte jag besvara dina frågor så eventuellt övriga intressenter kan ta del utav det.
Hur snabbt går ingreppet?
- Cirka 30 minuter
Får man åka hem samma dag?
- Nej, med undantag på Danderyds Sjukhus där man vanligast åker hem samma dag beroende på hur patienten mår.
Är det svårt att få fram en tid för ingreppet?
- http://www.vardguiden.se/WaitingTime...2573&atgard=68
Länken ovan ser ni väntetider för Stor-Stockholm.
Hur långt tid tar länkningen?
- Läkningen är högst individuell men uppskattas att ta cirka 3 veckor innan allt det onda försvunnit helt. För många avtar det redan efter 2 veckor, vissa har heller inte speciellt ont, men som jag tidigare sa, högst individuellt.
Är det smärtsamt?
- Nu förstår jag inte din fråga. Under ingreppet är du sövd, och efter ingreppet är du bedövad. När bedövningen släppt kan du känna obehag i form utav blodsmak i munnen alternativt kräkas upp gammalt blod (inget farligt, magens reaktion)
Om du menade ifall det är smärtsamt efter ingreppet är även det högst individuellt. Vissa har mer ont än andra helt enkelt.
Tips efter operation;
Ät mycket isglass. Knapra citodon om voltaren inte hjälper. Blanda inte alvedon och voltaren, utan håll dig till en (tabletterna måste innehålla paracetamål)
Fick penicilin och det gick över på några dagar. Månaden efter åkte jag på feber och hosta, tillslut höll jag på att hosta "sönder" lungorna, så jag gick upp till husläkaren och fick en massa medicin. En vecka efter det fick jag halsfluss, ny penicilin på 10 dagars kur. Käkade hela kuren och det gick över.. i tre dagar. Sen svullnade halsmandlarna upp igen och jag gick upp till husläkaren. Nya prover, inga bakterier. "Du får vänta på att det går över" sade hon till mig. Nu, lite mer än en månad efter så är den högra lite större än den vänstra. Jag har kollat mig själv i halsen varje dag för att se ändringar. Den högra växer sakta men säkert och ett litet hål har börjat visa sig. Ser ut som om någon har använt en skalpell och snittat upp ett hål på halsmandeln. Imårse kollade jag igen och hålet har också växt. Borde jag gå upp till husläkaren igen och kolla detta tro? Tacksam för svar /FiskeN^