Citat:
Ursprungligen postat av dysset
opereras på onsdag, längtar !
Jag också!
börjar bli lite spännd såhär inpå nu...
Till er övriga:
mina halsmandlar har varit svullna och stora som plommon nästan nu i snart 7 månader. dvs att svullnaden aldrig går ner igen. genom munnen andas jag genom ett fingers tjocklek ungefär och har vant mig vid detta nu.
följderna utav detta är att man är mycket mera mottaglig för infektioner och jag har feber och halsont varannan vecka ungefär. jag vaknar flera gånger per natt för att dricka vatten då halsen är torr som sandpapper. snarkar är också följder utav detta. klarar inte av att prestera 100% och blir anfådd bara utav att gå i en trappa. ständigt trött, fick sluta med samtliga sporter och aktiviteter jag höll på med innan och matlusten försvann.
varit hos ett 20 -tal olika läkare som har tagit halsprover på mig och endast skrivit ut pencilin till mig, då tills jag slut tröttnade och tvingade en läkare att skriva en remiss. det första doktorn sa på remissen då jag kom in var att dem bör tas bort snarast!
Doktorn tog även ett blodprov som vidade att jag hade 32% i imunförsvar.
på remissen så skickar dem hem än och ber att komma tillbaka om 3-4 månader om problemet kvarstår, vissa går svullnaden tillbaka på och på vissa inte...
Har man halsfluss eller svullna halsmandlar mer än fyra gånger per år så BÖR man operera bort dem (doktorns egna ord till mig). under tiden man är sjuk så är man mottaglig för massa andra sjukdommar och det bör såklart undvikas!
För er som skall opereras så kräv tabletter istället för stolpiller, det var det första jag frågade doktorn om då det är enkellriktat därbak!
Desto äldre man är desto ondare gör det, men smärtstillande hjälper bra för den som behöver. idag så sövs samtliga och man ligger oftast över natten. rummet man ligger på är ett uppvak där det finns sjuksköterskor hela tiden som tittar till än, därefter så flyttas man till ett annat rum där man kvicknar till och kan skickas hem sen. i början skall man undvika stora folksamlingar eller liknande då man lätt kan få en infektion i halsen.
Nöjet:
känner flera som har tagit halsmandlarna och alla har sagt att det var en befrielse efterråt. matlusten kommer tillbaka och det går lättare att halsa öl.
Längtar till operation nu, även fast man är lite orolig!
återkommer på torsdag med en mera exakt utförlig dokumentation om hur det gick...