2007-11-26, 18:03
Medlem
operation

opereras på onsdag, längtar !
Citera
2008-03-30, 01:01
Medlem
SvaMp_s avatar
Tja jag har en fråga ang ämnet

Jo det är såhär, i en stor del av mitt liv har förkylningar varit ett problem, när jag var 14-15 tränade jag väldigt mkt men hade ofta ont i halsen. Gick till min husläkare upprepade gånger och hon förklade det med åldern, nämnde aldrig mandlarna.

Nu igen har jag fan vart krasslig från och till jag vet inte hur länge, flera månader. Frisk i några veckor sen krasslig igen. Ofta ont i halsen med gult slem man hostar upp på morgnarna, ibland när det är illa i halsen får jag upp hårda gula klumpar också.

Har fan gjort mkt för att undvika mina förkylningar, tvättat händerna som en galning, tänkt på kosten, missbrukat espirotox, försökt meditera för att få bort stress etc. Men antingen har jag gjort det för dåligt eller så behöver jag göra nått mer drastiskt.

Har läst runt lite och många opererar bort dessa halsmandlar. Har fått feber nu så har inge ont i halsen och ser knappt mina mandlar, de är iaf inte förstorade. Ska kolla nästa gång när jag är sjuk om de är större.

Min fråga är när det är aktuellt att operera bort dem? Har vart hos vanliga husläkare några gånger men de har aldrig nämnt det alternativet, fick reda på det ikväll när jag började söka runt om förkylningar.

Så min fråga, när är det aktuellt? Måste halsmandlarna vara konstant förstorade eller är att man ofta får infektioner en tillräcklig orsak?

Läst runt lite trådar om ämnet och folk verkar ha fått delade resultat, en del har det hjälpt jätte mkt en del mindre. Är lite kluven där.
Citera
2008-03-30, 14:16
Bannlyst
det kan vara så att du har kronisk halsfluss. Om du får halsfluss eller svulnad väldigt ofta. Kronisk halsfluss menas att det är bakterier i mandlarna som inte ger sig av. Dom opererar bort dem och öppnar sedan mandlarna för att se vad det är för bakterie m.m. Mer kan jag inte =) Jag vill ha bort mina men dom är så jävla veliga på sjukhuset. Överdriv som fan det är enda lösningen.
Citera
2008-03-30, 14:33
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maiken
det kan vara så att du har kronisk halsfluss. Om du får halsfluss eller svulnad väldigt ofta. Kronisk halsfluss menas att det är bakterier i mandlarna som inte ger sig av. Dom opererar bort dem och öppnar sedan mandlarna för att se vad det är för bakterie m.m. Mer kan jag inte =) Jag vill ha bort mina men dom är så jävla veliga på sjukhuset. Överdriv som fan det är enda lösningen.

Ok, men vad är halsfluss för något egentligen? För det jag brukar ha är "ont i halsen", dvs att halsen gör ont och att jag får upp gult slem, detta brukar sen gå över till en regelrätt förkylning, ev så håller det kvar sig.
Citera
2008-03-30, 15:47
Bannlyst
är inte så bra på att beskriva, men halsfluss är när du har väldigt ont i halsen, svullna mandlar, kanske vita blåsor på dem. Halfluss är bakterier och går att bota med pencilin. Om du har ofta ont i halsen eller väldigt långa utdragna ont i halsen symptomer, även fall du har levt sunt, så bör du ta bort helvetet. Mandlarna används knappt då man är 20+ utan mest när man är barn. Men be en läkare undersöka dig och ta prover m.m. Halsproblem kan läka med tiden också
Citera
2008-03-31, 18:19
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dysset
opereras på onsdag, längtar !

Jag också!
börjar bli lite spännd såhär inpå nu...

Till er övriga:
mina halsmandlar har varit svullna och stora som plommon nästan nu i snart 7 månader. dvs att svullnaden aldrig går ner igen. genom munnen andas jag genom ett fingers tjocklek ungefär och har vant mig vid detta nu.

följderna utav detta är att man är mycket mera mottaglig för infektioner och jag har feber och halsont varannan vecka ungefär. jag vaknar flera gånger per natt för att dricka vatten då halsen är torr som sandpapper. snarkar är också följder utav detta. klarar inte av att prestera 100% och blir anfådd bara utav att gå i en trappa. ständigt trött, fick sluta med samtliga sporter och aktiviteter jag höll på med innan och matlusten försvann.
varit hos ett 20 -tal olika läkare som har tagit halsprover på mig och endast skrivit ut pencilin till mig, då tills jag slut tröttnade och tvingade en läkare att skriva en remiss. det första doktorn sa på remissen då jag kom in var att dem bör tas bort snarast!
Doktorn tog även ett blodprov som vidade att jag hade 32% i imunförsvar.
på remissen så skickar dem hem än och ber att komma tillbaka om 3-4 månader om problemet kvarstår, vissa går svullnaden tillbaka på och på vissa inte...

Har man halsfluss eller svullna halsmandlar mer än fyra gånger per år så BÖR man operera bort dem (doktorns egna ord till mig). under tiden man är sjuk så är man mottaglig för massa andra sjukdommar och det bör såklart undvikas!

För er som skall opereras så kräv tabletter istället för stolpiller, det var det första jag frågade doktorn om då det är enkellriktat därbak!
Desto äldre man är desto ondare gör det, men smärtstillande hjälper bra för den som behöver. idag så sövs samtliga och man ligger oftast över natten. rummet man ligger på är ett uppvak där det finns sjuksköterskor hela tiden som tittar till än, därefter så flyttas man till ett annat rum där man kvicknar till och kan skickas hem sen. i början skall man undvika stora folksamlingar eller liknande då man lätt kan få en infektion i halsen.

Nöjet:
känner flera som har tagit halsmandlarna och alla har sagt att det var en befrielse efterråt. matlusten kommer tillbaka och det går lättare att halsa öl.

Längtar till operation nu, även fast man är lite orolig!

återkommer på torsdag med en mera exakt utförlig dokumentation om hur det gick...
Citera
2008-04-03, 13:30
Medlem
nazipoliss avatar
Tillbaka efter operation!

finns inte så mycket att säga faktiskt...
gjorde fruktansvärt ont första natten på sjukhuset, gick knappt att dricka!
inte ätit sedan i förrgår och hungern börjar komma. det smärtstillande som man fick var alvedon, så det blir att ta sig till husläkaren så fort man vaknar imån om andra recept. operationen tog 29 minuter och allt gick bra!
Citera
2008-04-07, 18:33
Medlem
varmkorvens avatar
Bra skrivet nazipolis, har haft liknande problem. Sunkig vårdcentral som har gett mig pencilin 4 gånger, många blodprover, halsprover, näsprover etc. Näsproverna är fan inte roliga, tops inkörda HYFSAT långt in i näsan. Tack för tipset på stopiller, enkelriktat i tvåan.

Har haft "kronisk halsfluss" som någon tidigare i tråden skrev från Januari förra året. Det som har varit jobbigt är att jag bara har fått ordenklig halsfluss efter träning, skolidrotten har varit nog. Får 39 gradig feber och halsmandlarna svullnar, får en vit beläggning och gör extremt ont.

Men nu på onsdag, 9/3, så ska dom bort! Kommer bli sjukt skönt att bli av med dom. Det värsta med det hela är att jag har varit tvungen att sluta snusa innan nu
Återkommer efter operationen
Citera
2008-04-08, 19:41
Medlem
Jag opererade bort dom igår. Det känns väl helt okej i halsen ändå, smärtan går att leva med. Dom senaste månaderna har jag haft halsböld på halsböld så jag är ganska van med att det ska göra ont när man sväljer.

Jag märkte skillnad direkt efter operationen på att mer kommer ner i halsen när man sväljer, förut har jag haft problem med att få ner en alvedon. Nu gled dom ner direkt. Jag är däremot riktigt öm i tungan.

Men det jag tycker är jobbigast är smaken, det smakar riktigt illa i munnen och jag antar att min andedräkt inte är den bästa. Tur att man bara ska sitta inne i två veckor. Ni som har erfarenhet, blir smärtan värre med tiden eller är det värst nu i början? Läste nått om att det kunde bli värre. Men jag får hoppas på att det blir bättre.
Citera
2008-04-10, 15:44
Medlem
varmkorvens avatar
Så, andra dagen nu. Opirerade bort dom på morgonen. Opirationen tog ca 30 minuter, vaknar helt stukad och ligger o garvar åt ett skynke :P fick inte i mig något vatten på hela den dagen, spottade lite blod och sov mest

Idag är tungan fortfarande lite svullen men jag kan nu dricka vatten
Citera
2008-04-17, 00:05
Medlem
jag tog bort mina halsmandlar för 6 dagar sen 2008-04-10 Operationen var inget speciellt tog ca 45 min. Hade inge ont alls efter operationen , inge ont alls den dagen faktiskt. Men smärtan kom sen dagen efter när man hade sovit hemma. Jag är på dag 6 nu o det gör fortfarande ont! Vaknar 4-5 på mornarna med otrevliga smärtor. Men som tur är har jag stolpiller & citodon som lindrar jäkligt bra!
Citera
2008-04-17, 12:46
Medlem
inavawetrusts avatar
Tog bort mina i förrgår (tisdag, torsdag idag), och jag är positivt överraskad över att det inte gör så ont. Precis som ni andra skriver så gör det inte ont alls den första dagen, och idag gör det inte heller särskilt ont. Det gjorde lite ont på uppvaket när man spottade blod, och precis som Varmkorven garvar jag åt ett jävla skynke... Tydligen är det verkligen jättekul att skynket har två olika färger istället för ett enligt Inavawetrust, och det är värt att skrattas åt.

I alla fall, jag har inga problem alls, förutom att jag kräktes igår pga av mediciner (jag tar penicillin också), och jag hatar verkligen att dricka vattnet med bruscitadonen Inte för att det är äckligt, men det är konstig och man blir konstig av det dessutom Men men, jag hoppas kunna överleva detta utan några större smärtor, och det kan jag tacka den lilla Voltarentabletten för<3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in