2010-12-20, 20:36
Medlem
Ignatius-J-Reillys avatar
Köpte en ugnsform i stengods från le Creuset. Har använt den ca 5 ggr, och har till min fasa upptäckt fina sprickor som går rakt igenom godset. Den ska ju tåla temperaturer upp till 260, så vad i hela friden kan ha hänt?
Citera
2010-12-20, 20:55
Medlem
Låter som att den har blivit utsatt för en hastig värmeskillnad
Citera
2010-12-20, 21:01
Medlem
xharleyhavocxs avatar
I och med att stengodset har 5-års garanti får du vackert kräva ersättning från företaget.
Citera
2010-12-20, 21:08
Medlem
Sedatives avatar
Är det inte "livstids" garanti på Le Creuset?
Citera
2010-12-20, 21:50
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Är det inte "livstids" garanti på Le Creuset?

http://www.lecreuset.se/Om-Le-Creuset/Vo/
Citera
2010-12-21, 06:56
Medlem
Ignatius-J-Reillys avatar
Ok, tack allihop för att visa mig detta med garantin. Ska se om jag kan hitta igen kvittot bara.

Undrar dock vad som egentligen gått fel, vill inte att en ny som jag förhoppningsvis får också går åt skogen. Har inte använt den på något knepigt sätt. Bara haft i ugnen och sedan tagit ur formen och låtit den svalna på diskbänken. Den typen av temperaturskillnader går ju inte att undvika.
Visserligen maskindiskat sedan, men det ska den ju tåla.
Citera
2010-12-21, 07:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius-J-Reilly
Ok, tack allihop för att visa mig detta med garantin. Ska se om jag kan hitta igen kvittot bara.

Undrar dock vad som egentligen gått fel, vill inte att en ny som jag förhoppningsvis får också går åt skogen. Har inte använt den på något knepigt sätt. Bara haft i ugnen och sedan tagit ur formen och låtit den svalna på diskbänken. Den typen av temperaturskillnader går ju inte att undvika.
Visserligen maskindiskat sedan, men det ska den ju tåla.
Går att sätta den på ett galler så blir det en mindre temp skillnad.
Men en vanlig diskbänk borde inte greja spricker tycker jag.

Kanske ett måndags exemplar.
Citera
2010-12-21, 08:32
Medlem
dePauls avatar
Sprickor i emaljen uppkommer om man tappar grytan, dvs om den får slag på något sätt eller om den blir utsatt för stora temperaturskillnader på kort tid (som det redan har nämnts). Vad man kanske inte tänker på är att man bör undvika fylla grytan med vatten efter att den precis kommit ut ur ugnen.

Att det skulle handla om ett måndagsexemplar tror jag inte på.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in