Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Fel!
Det är du som kommer med JV-snack!
Dessutom verkar du själv ganska insnöad på just JV.

Vilken tro jag bekänner mig till har väl inte i en tråd om JV att göra?
Det räcker att säga att jag är Bibeltroende och Kristen!

Så började det eviga rundsnacket från er JV eller fd JV.

Leder alla till bekännande Kristna till godkännande, vilka är de som godkänns, du är skyldig mig det svaret om du är Kristen.

1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”
Citera
2011-03-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Leder alla till bekännande Kristna till godkännande, vilka är de som godkänns, du är skyldig mig det svaret om du är Kristen.

” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”
Hur mycket gräs har du rökt egentligen?????
Citera
2011-03-17, 14:01
Medlem
Citat:

Nej, eftersom du själv aldrig svarar på frågor, så har jag sagt mer än jag skyldig dig. Matt 7:6.
Citera
2011-03-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherubrock
Hur mycket gräs har du rökt egentligen?????

Jag vill bara ha svar av Gitte, fast jag lär inget få?
Eller du Cherubrock kan svara på frågan?
Citera
2011-03-17, 14:03
Medlem
Citat:
Vilken fråga? Var man får tag i schysst röka???
Citera
2011-03-17, 14:13
Medlem
Citat:

Varför svarar du själv aldrig på frågor?
Hade du gjort det så hade det kunnat bli en dialog, men du har absolut ingen rätt att själv vägra svara på alla frågor om DIN tro, och samtidigt avkräva svar från mig och andra!
Citera
2011-03-17, 14:20
Medlem
Citat:
Varför svarar du själv aldrig på frågor?
Hade du gjort det så hade det kunnat bli en dialog, men du har absolut ingen rätt att själv vägra svara på alla frågor om DIN tro, och samtidigt avkräva svar från mig och andra!

Ja utger mig inte för att kunna, men du utger dig för att vara Kristen, men jag visste att du inte kunde svara.

Visa mig nu vem som Jesus godkänner så kanske jag kan vara bland dem.

Ja jag "avkräver" ett hopp från dig eftersom du säger att du är kristen.
Citera
2011-03-17, 14:21
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sereman
Får jag fråga, vilket bibel tror du på? Det finns säkert numera många bibelöversättningar, men dom som är bevisat att vara äkta är just Nya Testamentet, som Svensk Folkbibel som finns på bibeln.se
Jag läste många av dom versena som fanns på livetsresa, jag läser & tolkar inte dom som han som har skrivit den sidan gör i hans Kommentärer, är det din sida? men han som har gjort sidan, har säkert vart ex-JV förrut, blivit besviken och gjort sidan. Bara att han tolkar versena som han gör, gör det inte för sanningen, eller tror du mer på människor än Gud?

Jer 10:23
"Jag vet, Jehova, att jordemänniskans väg inte tillkommer henne. Det tillkommer inte den man som vandrar att själv styra sina steg" (JV)

Bibel 2000
"Saliga de som är fattiga i anden"

NV 1992
"Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov"

Detta betyder, att dom som har andligt behov, dom är "fattiga andligt" då vet dom att dom behöver andligheten, dom söker efter det. Och därför dom personer som är "fattiga i anden" söker andligheten. Och därför har vi det i våran bibeln skrivit (Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov), så att människor förstår den lättare. Eller tror du att jesus menade, att du ska vara andligt fattigt så att du kommer till himmeln?!

3"Saliga de som är fattiga i anden,
dem tillhör himmelriket.
4Saliga de som sörjer,
de skall bli tröstade.
5Saliga de ödmjuka,
de skall ärva landet.

Vad kommer i namnet Jehova, det är Guds namn, tom. många i världen erkänner det och det står i många kyrkor, här i Sverige också. Om du bor i Göteborg, hittar du Jehovas namn på den staty som finns på Avenuen. Sveriges Kung, hade Guds namn Iehova (hebrensk) på sin krigrustning 1500-talet. Och det står i bibeln att vi ska åkalla hans namn.

Ap 2:21
Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad. (bibeln.se)

Varför skriver man "Herrens namn", räcker det inte bara åkallar Herre i så fall om inte Gud har ett namn?

Ap 2:21
Och var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad. (JV)

Gud vill att vi ska använda hans namn, och därför gör vi det.

"Ty alla andra folk vandrar vart och ett i sin guds namn, men vi skall vandra i Jehovas, vår Guds, namn till oöverskådlig tid, ja för evigt." (JV)

Självklart behöver man inte hålla med hans kommentarer på livets resa, det är upp till betraktaren att tolka som han vill. Vad som är viktigt för mig är att man får chansen att tolka så nära orginalet som möjligt och framför allt att man gör det själv. Ingen annan skall ändra och får absolut inte ändra på texten för att de anser sig ha tolkat den rätt.

Så här skriver du:
"Detta betyder, att dom som har andligt behov, dom är "fattiga andligt" då vet dom att dom behöver andligheten, dom söker efter det. Och därför dom personer som är "fattiga i anden" söker andligheten. Och därför har vi det i våran bibeln skrivit (Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov), så att människor förstår den lättare. Eller tror du att jesus menade, att du ska vara andligt fattigt så att du kommer till himmeln"
Hur överensstämmer detta med vad som står i vakttornet 22 maj -82:

[i]Vi citerar ur artikeln "Översättarens fascinerande värld" i Vakna! för 22 maj 1982, sid. 23:
"Översättaren måste komma ihåg den grundläggande regeln: Han är inte författaren; han har därför inte rätt att 'förbättra' originalet. Hans uppgift är att förmedla originalets tanke, känsla och stämning så troget som möjligt. Men om originalets budskap är oklart, vad skall han då förmedla? Han får ändå inte falla för frestelsen att förtydliga det som är dunkelt, styrka det som är svagt eller förfina det som är klumpigt. ... Det bör vara ett ideal att en översättning är så trogen som möjligt mot originalet." Sällskapet har alltså ingen rätt att "förbättra" NTs grundtext, så att dess översättning förtydligar "det som är dunkelt". En översättning får aldrig vara tydligare än den text som översätts. Om nu originalet inte hjälper "läsaren att veta om det är Jehova Gud eller Jesus Kristus som avses", så är det vår ödmjuka plikt att acceptera detta, också i en modern översättning! Och det är inte vilken forntida text som helst det gäller, utan det inspirerade Gudsordet! Upp. 22:18,19 varnar med skärpa mot att "göra tillägg" till eller "ta bort" från den heliga texten!

Det går ju tvärs emot vad ni gör/du säger och vad som står i vakttornet.

I övrigt när det gäller bibelöversättningar tycker jag åter igen att du skall införskaffa dig Interlinear och själv jämföra vilken bibel du tycker ligger närmast. Frågan är bara om du bryr dig om ändringarna då redan verkat acceptera dem......men du bör veta att er bibel skiljer sig markant från orginalet.

På de övriga frågorna hänvisar jag till Gittes länk.....
Citera
2011-03-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ja utger mig inte för att kunna, men du utger dig för att vara Kristen, men jag visste att du inte kunde svara.

Visa mig nu vem som Jesus godkänner så kanske jag kan vara bland dem.

Ja jag "avkräver" ett hopp från dig eftersom du säger att du är kristen.

Utger du dig inte för att kunna svara, att alltid veta bäst?
Och alltid hävda att alla andra har fel, eftersom JV enligt dig har Sanningen.
Även om du är för feg att erkänna det, så ser alla här att det är så.
Därför anser jag mig ha rätt att återigen svara med Jesu ord i Matt 7:6. Ta med vers 5 också förresten.
Citera
2011-03-17, 14:33
Medlem
Citat:
Utger du dig inte för att kunna svara, att alltid veta bäst?
Och alltid hävda att alla andra har fel, eftersom JV enligt dig har Sanningen.
Även om du är för feg att erkänna det, så ser alla här att det är så.
Därför anser jag mig ha rätt att återigen svara med Jesu ord i Matt 7:6. Ta med vers 5 också förresten.

Ok du kunde inte ge mig svar.
Citera
2011-03-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ok du kunde inte ge mig svar.

Ville inte pga skäl jag redan talat om!
Citera
2011-03-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ville inte pga skäl jag redan talat om!

Då är du inte Kristen i så fall.
1 Pet 3:15 2000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in