Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sereman
Ursäkta, var tar du din fakta? Jag tror mer på Bibeln än Histori forskarna.
Ok Smartass! Läs tredje Mos 25:8-10. Sen läser du 2 Krön. 36:21.
OBS. Det står INTE i 2 Krön:21. att Jerusalem skulle ligga öde i 70 år. utan TILLS 70 år hade fullbordats!
Sen räknar du från 587fvt,det år Jerusalem brändes upp, & 50 år framåt.Vad blir det? Jo 537 fvt,det år judarna återvände hem,ett jubelår enligt Tredje Mosebok!!!
Senast redigerad av Cherubrock 2011-03-15 kl. 22:04.
Citera
2011-03-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherubrock
Ok Smartass! Läs tredje Mos 25:8-10. Sen läser du 2 Krön. 36:21.
OBS. Det står INTE i 2 Krön:21. att Jerusalem skulle ligga öde i 70 år. utan TILLS 70 år hade fullbordats!
Sen räknar du från 587fvt,det år Jerusalem brändes upp, & 50 år framåt.Vad blir det? Jo 537 fvt,det år judarna återvände hem,ett jubelår enligt Tredje Mosebok!!!
De föregående knappa 20 åren hade redan profeten Daniel och andra medlemmar av Jerusalems elit
redan tagits till fånga,troligtvis år 607,det år som Nebudkadnessar kröns till vicekung,hans första vända mot Jerusalem.Även Jekonja och Mordekaj fick respass till Babylon omkring 598fvt i den andra vändan!
In i det sista hoppades Gud att judarna skulle vända om från sina synder men när Sidkia(siste judakonungen) gjorde uppror mot Nebudkanessar var det kört!
Den tredje och sista vändan Nebudkadnessar gör mot Jerusalem bränns staden & templet ner
år 587fvt. Det är från och med detta år som Jerusalem håller sabbat enligt 2Krön.36:21 fram tills år 537!
Senast redigerad av Cherubrock 2011-03-15 kl. 22:22.
Citera
2011-03-16, 07:27
Medlem
dgnrrds avatar
Med tanke på religionsfriheten så är det fullt lagligt att manipulera din unge till vilka villfarelser du själv behagar. Jävligaste är ju att man inte riktigt kan vrida och vända på de lagarna utan att ta ifrån individer sin frihet. Ska man börja jaga folk som är direkt olämpliga som föräldrar så finns det fler exempel där ute än religiösa fundamentalister. Det fullkomligen KRYLLAR av stollar och de ynglar av sig så det står härliga till. medan de pålästa väljer att vänta till rätt tillfälle och sällan skaffar mer än två barn.

Freaky? Mhm.. Världen är bra skev
Citera
2011-03-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Jag skulle nog inte vilja använda ordet modernisera, utan snarare påstå att man rätt och slätt har ändrat innebörden i vissa verser.
Du bad om exempel, här kommer en länk: http://www.livetsresa.se/nwt1.html

Du svarade inte på om du läst "The kingdom interlinear translation of the greek scripture" -så jag antar att svaret är nej. Denna är utgiven av sällskapet själva (någon gång på 60-talet tror jag). Snacka om självmål.

Läs länken ovan mellan de olika biblarna, införskaffa translation ovan ( går att googla och ladda ner) och jämför själv. Uppmanar alla vittnen till detta. Vänligen tala om hur många gånger ni hittar namnet Jehova (svaret är 0). För det finns inte i de grekiska orginaltexterna vilket också visas.

Här är ett exempel: Från livets resa:

Bibel 2000
"Saliga de som är fattiga i anden"

NV 1992
"Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov"

Så här står det i grekiska översatt rakt till engelska:
Happy the poor ones (as) to the spirit that of them is the kingdom of the heavens.

Enligt mig är det rent bedrägligt att översätta och ändra meningen som man gör. Ordet behov finns inte ens med. Det sistnämnda är ett återkommande tema när man jämför, det dyker upp ord som inte ens finns med i orginalet.......

Får jag fråga, vilket bibel tror du på? Det finns säkert numera många bibelöversättningar, men dom som är bevisat att vara äkta är just Nya Testamentet, som Svensk Folkbibel som finns på bibeln.se
Jag läste många av dom versena som fanns på livetsresa, jag läser & tolkar inte dom som han som har skrivit den sidan gör i hans Kommentärer, är det din sida? men han som har gjort sidan, har säkert vart ex-JV förrut, blivit besviken och gjort sidan. Bara att han tolkar versena som han gör, gör det inte för sanningen, eller tror du mer på människor än Gud?

Jer 10:23
"Jag vet, Jehova, att jordemänniskans väg inte tillkommer henne. Det tillkommer inte den man som vandrar att själv styra sina steg" (JV)

Bibel 2000

NV 1992

Detta betyder, att dom som har andligt behov, dom är "fattiga andligt" då vet dom att dom behöver andligheten, dom söker efter det. Och därför dom personer som är "fattiga i anden" söker andligheten. Och därför har vi det i våran bibeln skrivit (Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov), så att människor förstår den lättare. Eller tror du att jesus menade, att du ska vara andligt fattigt så att du kommer till himmeln?!

3"Saliga de som är fattiga i anden,
dem tillhör himmelriket.
4Saliga de som sörjer,
de skall bli tröstade.
5Saliga de ödmjuka,
de skall ärva landet.

Vad kommer i namnet Jehova, det är Guds namn, tom. många i världen erkänner det och det står i många kyrkor, här i Sverige också. Om du bor i Göteborg, hittar du Jehovas namn på den staty som finns på Avenuen. Sveriges Kung, hade Guds namn Iehova (hebrensk) på sin krigrustning 1500-talet. Och det står i bibeln att vi ska åkalla hans namn.

Ap 2:21
Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad. (bibeln.se)

Varför skriver man "Herrens namn", räcker det inte bara åkallar Herre i så fall om inte Gud har ett namn?

Och var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad. (JV)

Gud vill att vi ska använda hans namn, och därför gör vi det.

"Ty alla andra folk vandrar vart och ett i sin guds namn, men vi skall vandra i Jehovas, vår Guds, namn till oöverskådlig tid, ja för evigt." (JV)
Citera
2011-03-16, 23:22
Medlem
Citat:

Bibel 2000

NV 1992
[/b]

”de som är tiggare med avseende på anden”
Citera
2011-03-16, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherubrock
De föregående knappa 20 åren hade redan profeten Daniel och andra medlemmar av Jerusalems elit
redan tagits till fånga,troligtvis år 607,det år som Nebudkadnessar kröns till vicekung,hans första vända mot Jerusalem.Även Jekonja och Mordekaj fick respass till Babylon omkring 598fvt i den andra vändan!
In i det sista hoppades Gud att judarna skulle vända om från sina synder men när Sidkia(siste judakonungen) gjorde uppror mot Nebudkanessar var det kört!
Den tredje och sista vändan Nebudkadnessar gör mot Jerusalem bränns staden & templet ner
år 587fvt. Det är från och med detta år som Jerusalem håller sabbat enligt 2Krön.36:21 fram tills år 537!

Bredvid tronen i Juda, var Sidkia set, men han gjorde uppror, och 609 fvt. Babylonierna belägrade Jerusalem igen, och slutligen bröt väggarna på 607 fvt.
Vid den tiden tågade Kyros den store, som leds av meder och perser på kraften i den babyloniska och ta den fjärde status världsmakt. På natten av oktober 5, 539 fvt. (gregorianska kalendern), fångade Babylon och Belsassar blev dödad. Första året efter erövringen av Babylon, utfärdade Kyros en berömd lagtext, som gjorde 42 360 kvinnor och slavar, och många professionella sångare som en hänvisning till gruppen för att återvända till Jerusalem 537fvt. 607-70år = 537fvt. Och då fylldes 2.Krön 36:21

" 21 för att Jehovas ord genom Jeremias mun skulle uppfyllas, tills landet hade gottgjort sina sabbater. Alla de dagar det låg öde höll det sabbat, tills antalet år, sjuttio år, hade fullbordats."
Citera
2011-03-17, 12:59
Medlem
Citat:
Får jag fråga, vilket bibel tror du på? Det finns säkert numera många bibelöversättningar, men dom som är bevisat att vara äkta är just Nya Testamentet, som Svensk Folkbibel som finns på bibeln.se
Jag läste många av dom versena som fanns på livetsresa, jag läser & tolkar inte dom som han som har skrivit den sidan gör i hans Kommentärer, är det din sida? men han som har gjort sidan, har säkert vart ex-JV förrut, blivit besviken och gjort sidan. Bara att han tolkar versena som han gör, gör det inte för sanningen, eller tror du mer på människor än Gud?

Jer 10:23
"Jag vet, Jehova, att jordemänniskans väg inte tillkommer henne. Det tillkommer inte den man som vandrar att själv styra sina steg" (JV)

Bibel 2000

NV 1992

Detta betyder, att dom som har andligt behov, dom är "fattiga andligt" då vet dom att dom behöver andligheten, dom söker efter det. Och därför dom personer som är "fattiga i anden" söker andligheten. Och därför har vi det i våran bibeln skrivit (Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov), så att människor förstår den lättare. Eller tror du att jesus menade, att du ska vara andligt fattigt så att du kommer till himmeln?!

3"Saliga de som är fattiga i anden,
dem tillhör himmelriket.
4Saliga de som sörjer,
de skall bli tröstade.
5Saliga de ödmjuka,
de skall ärva landet.

Vad kommer i namnet Jehova, det är Guds namn, tom. många i världen erkänner det och det står i många kyrkor, här i Sverige också. Om du bor i Göteborg, hittar du Jehovas namn på den staty som finns på Avenuen. Sveriges Kung, hade Guds namn Iehova (hebrensk) på sin krigrustning 1500-talet. Och det står i bibeln att vi ska åkalla hans namn.

Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad. (bibeln.se)

Varför skriver man "Herrens namn", räcker det inte bara åkallar Herre i så fall om inte Gud har ett namn?

Och var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad. (JV)

Gud vill att vi ska använda hans namn, och därför gör vi det.

"Ty alla andra folk vandrar vart och ett i sin guds namn, men vi skall vandra i Jehovas, vår Guds, namn till oöverskådlig tid, ja för evigt." (JV)

JV har själva erkänt att Guds namn inte finns i NTs grundskrifter, se Vakttornet för 1 mars 1991, sid. 28, erkänner: "Det är sant att ingen tidig grekisk handskrift som finns kvar i dag av 'Nya Testamentet' innehåller Guds egennamn."

Ändå har man alltså fört in Namnet i NT!

Men inte ens i NW använder Jesus Namnet i någon av sina böner!
Inte ens i mönsterbönen!

Hittade en intressant länk i ämnet:
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/gudsnamn.htm
Citera
2011-03-17, 13:08
Medlem
Citat:
Bredvid tronen i Juda, var Sidkia set, men han gjorde uppror, och 609 fvt. Babylonierna belägrade Jerusalem igen, och slutligen bröt väggarna på 607 fvt.
Vid den tiden tågade Kyros den store, som leds av meder och perser på kraften i den babyloniska och ta den fjärde status världsmakt. På natten av oktober 5, 539 fvt. (gregorianska kalendern), fångade Babylon och Belsassar blev dödad. Första året efter erövringen av Babylon, utfärdade Kyros en berömd lagtext, som gjorde 42 360 kvinnor och slavar, och många professionella sångare som en hänvisning till gruppen för att återvända till Jerusalem 537fvt. 607-70år = 537fvt. Och då fylldes 2.Krön 36:21

" 21 för att Jehovas ord genom Jeremias mun skulle uppfyllas, tills landet hade gottgjort sina sabbater. Alla de dagar det låg öde höll det sabbat, tills antalet år, sjuttio år, hade fullbordats."
Den första vändan Nebudkadnessar gör är år 607. "Under det tredje året av Jehojakims judas kungs regering kom Nebudkadnessar Babylons kung till Jerusalem och belägrade staden" Dan.1:1. Jehojakim blev kung 609 och regerade i elva år fram till år 598fvt, det år Nebudkadnessar kommer en andra gång till Jerusalem.Hans tredje regerings år borde då bli nån gång under 607. Jehojakim dödas och Sidkia blir insatt som vasallkung av Nebudkadnessar år 598.
Varför ska det vara så svårt & ta till dig elementära fakta?
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/302380/Jehoiakim
http://www.conservapedia.com/Nebuchadnezzar_II
Senast redigerad av Cherubrock 2011-03-17 kl. 13:27.
Citera
2011-03-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
JV har själva erkänt att Guds namn inte finns i NTs grundskrifter, se Vakttornet för 1 mars 1991, sid. 28, erkänner: "Det är sant att ingen tidig grekisk handskrift som finns kvar i dag av 'Nya Testamentet' innehåller Guds egennamn."

Ändå har man alltså fört in Namnet i NT!

Men inte ens i NW använder Jesus Namnet i någon av sina böner!
Inte ens i mönsterbönen!

Hittade en intressant länk i ämnet:
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/gudsnamn.htm

Vad har det med något att göra, Guds namn är det samma nu som då.

Eller vad är det du vill ha sagt med att inte vilja ha Guds namn i nt?
Kom nu inte med JV snack.
Citera
2011-03-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Vad har det med något att göra, Guds namn är det samma nu som då.

Eller vad är det du vill ha sagt med att inte vilja ha Guds namn i nt?
Kom nu inte med JV snack.

Om jag vill, eller inte vill ha Guds namn i NT är helt betydelselöst!

Det som betyder något är att ledarna i JV VET att det inte finns i några bevarade grundtexter!
Ändå har man skrivit dit det i NW!

Det är allvarligt!

Fö brukar jag väl inte komma med JV snack??
Citera
2011-03-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Om jag vill, eller inte vill ha Guds namn i NT är helt betydelselöst!

Det som betyder något är att ledarna i JV VET att det inte finns i några bevarade grundtexter!
Ändå har man skrivit dit det i NW!

Det är allvarligt!

Fö brukar jag väl inte komma med JV snack??

Det var just JV snack du kom med nu, är du så insnöad på dem?

Vad bekänner du dig till, vilken tro?
Citera
2011-03-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Det var just JV snack du kom med nu, är du så insnöad på dem?

Vad bekänner du dig till, vilken tro?

Fel!
Det är du som kommer med JV-snack!
Dessutom verkar du själv ganska insnöad på just JV.

Vilken tro jag bekänner mig till har väl inte i en tråd om JV att göra?
Det räcker att säga att jag är Bibeltroende och Kristen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in