Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Hur många falska profetior behövs innan man kvalificerar som en falsk profet?

“Missförstått” my ass. När det kommer till din sekt, enligt din sekt så handlar det bara om ofullkomliga män när ni styr människor åt helt fel håll. Alla andra falska profeter däremot...de är falska, eller hur?

Jag säger bara som Fred Franz uppmuntrande lilla sammankomstslogan under tidiga 70-talet: “Stay alive til 1975”.

Till de som läser här: ttsp ljuger och förvränger om vad som sades om 1975. Gå in på JWFacts.com och läs själva. Läs om alla andra årtal också.
https://www.jwfacts.com/watchtower/1975.php

Det roliga är det envisa förnekandet och oviljan att läsa gammal litteratur.
Och varför i helsike hade man doprekord 1974?😎

Bara en grej. Stay alive to 75 myntades av Charles Sinutko redan i slutet av 60-talet.
Citera
2020-07-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Intressant, den styrande kretsen har erkänt att man missförstod Bibeln.

Det är ju bra att man erkänt åtminstone detta. De är inte ofelbara. Men då kan det mycket väl finnas fler saker som de har missförstått.

JV får inte ifrågasätta den styrande kretsen. Inte öppet i alla fall. JV måste acceptera vad de säger, nästan som om det kom direkt från Gud.

Det kom en vag ursäkt 1980 för debaklet med1975. Synnerligen vag.
Citera
2020-07-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Jag gissar att det är äldstebröderna som bestämmer sånt. Demokrati existerar inte hos JV.

Ganska korrekt. Det utses en dömande kommitté bestående av 3 äldstebröder.
Citera
2020-07-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag kan förstå varför vissa lämnade! Men kan inte förstå dem som stannade kvar! Med andra ord så valde dem att stanna kvar hos en falsk profet? Jehova skulle aldrig låta sin profet tala falska profetior - Jehova talar endast sanning och han ljuger aldrig. Och han skulle aldrig låta sin ende organisation göras till åtlöje på detta sätt! Men uppenbarligen är det vad de som stannade tror?

Eller vad skall man säga om detta Gitte?

Man ändrade litet i läran. 1975 var det enligt JV 6000 år sedan Adam skapades. Man köpte då litet tid med att hävda att mänsklighetens tillblivelse också kan räknas från det både Adam och Eva fanns. Och det finns inte uppgifter i bibeln som anger hur länge Adam existerat innan Gud gjorde en kvinna av ett revbensspjäll.
I början hette det att det handlade om månader, men sedan utvidgades tolkningen....och förvånansvärt många blev kvar. Det var inte som efter 1925 när runt 70 % av medlemmarna lämnat.

Sedan hävdade man också att 1975 skulle ses som en möjlighet inte en tvärsäker profietia. Och detta köpte folk uppenbarligen.
Citera
2020-07-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Detta förfarande gör att denna organisation ej har något existensberättigande! JV bryter mot mänskliga rättigheter.

Det kokar i mig bara jag tänker på detta beteende. Det är en skadlig organisation, den borde lagföras för hatbrott och olaga hot.

Jag tror detta sker i bl a Österrike nu. JAg kan inga detaljer om det.
Men nu kommer det att gnällas om att Jehovas är utsatta för förföljelse av myndigheter.
Citera
2020-07-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
jag funderar lite på detta med vad viktigt det är att man inte ifrågasätter vakttornet! Det känns verkligen som att vakttornet inte har något att gå på - utan istället väljer att hota människor till att tro på dem och att stanna kvar! De har ju profeterat falskt ett antal gånger - och vem som helst kan förstå att de är en falsk profet. Men då väljer dem att hota folk till att stanna kvar - och detta är anledningen till att det fortfarande finns människor inom denna organisation. För om JV fick umgås med dem som hoppat av - så hade det inte längre funnits någon anledning att stanna kvar och detta känner dem i vakttornet till mycket väl. Säkerligen skulle väldigt många välja att hoppa av - eftersom de oavsett vad skulle få träffa sina familjemedlemmar!

Jepp. Orgasisationen inser att en liberalisering skulle leda till massavhopp.Då kan man inte hålla medlemmarna som gisslan längre.
Citera
2020-07-14, 20:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och därmed skulle du lämnat och inte ha kontakt med dina närmaste?

Hur tänkte du där?

Om församlingen förbjuder kontakt med dina närmaste så måste ju det betyda antingen att dina närmaste redan är uteslutna eller inte själva med i församlingen, eller hur?
Varför skulle annars församlingen förbjuda kontakt med dina närmaste?
Citera
2020-07-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Jehovas vittnen började sin verksamhet långt innan Harold Camping ens var påtänkt

Javisst. Och därför har man långt fler felaktiga datum för domedagen.
Citera
2020-07-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Tack - det var ett annat sätt att räkna utövare. En komplett utövare är också förkunnare. Det förklarar en hel del jag stött på. Är det så att själva förkunnandet är "grejen" bland JV? Genom förkunnande oavsett om man lyckas i sitt missionerande blir man värdig samfundet... eller Jehova... hur det nu fungerar?

Det var fin hemsida men jag blir ändå såå ledsen när man läser om eskimåer eller andra ursprungsbefolkningar som inte får ha sin egenart i fred utan ska bli JV förkunnare. Tragiskt, tycker iaf jag.
''Du har insett det hela. Tron är inte det viktiga, utan att rapportera tjänstetimmar, Så fungerar en sekt.
Citera
2020-07-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sereman
kommer inte exakt ihåg, men i Vaktornet 1976, har dom erkänt att dom räknade fel och också varför dom räknade så dom gjorde.

Njaej, det var 1980 det kom en ursäkt som var väldigt vag och lam. Men man tillstod absolut inte att man räknat fel. Senare släppte man dock tanken att en skapelsedag skulle vara 7000 år.
Citera
2020-07-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sereman
dom har erkänt det i våra tidskrifter att dom tittade för mycket på året 1975. Man kan see bara ledtrådar när slutet närmar sig, inte exakt tid. Men vi lever dom "sista dagarna"...tom. dom här jordbävningar som händer runt i världen (senast japan) bevisar det.

Matt 24:3,7

3 När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: "Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?" 4Jesus svarade:

7 "Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra."

Bra och uppriktigt att ett JV tillstår detta. Det finns gott om 1975-förnekare. Faktaresistens, sa Bill,
Citera
2020-07-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
OK Får väl erkänna att våra motståndare för en gångs skull har en poäng. Det känns som dubbelmoral att JV skall ansöka om statsbidrag

Heders, Malmöhenke! Du är ärlig! Hoppas du kommit ut någorlunda hel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in