Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har inget att göra med vad "andra visat vad dom duger till". Det får stå för dom. Om Gud vill dra alla människor över en kam, så är det hans problem. Gud kanske ska ta sitt eget ansvar istället?

Är du villig att underordna dig en rättvis lag som gör att den globala uppvärmningen upphör?

Tar du ditt ansvar, gör du aldrig fel, bidrar du inte till uppvärmningen, krig eller sjukdomar, t ex använder du inte plast m m?
Citera
2016-06-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Är du villig att underordna dig en rättvis lag som gör att den globala uppvärmningen upphör?

Tar du ditt ansvar, gör du aldrig fel, bidrar du inte till uppvärmningen, krig eller sjukdomar, t ex använder du inte plast m m?
Nej, jag tar inte mitt ansvar helt och hållet. Något krig har jag dock inte startat.
Vilken lag är det du talar om? Någon guds lag kommer jag naturligtvis inte att underordna mig, om jag inte får goda anledningar att tro denne gud existerar. Och att dennes lag är något att ha. Allt annat vore riktigt befängt.....
Citera
2016-06-12, 07:00
Medlem
Citat:
Nej, jag tar inte mitt ansvar helt och hållet. Något krig har jag dock inte startat.
Vilken lag är det du talar om? Någon guds lag kommer jag naturligtvis inte att underordna mig, om jag inte får goda anledningar att tro denne gud existerar. Och att dennes lag är något att ha. Allt annat vore riktigt befängt.....

Ok.
Citera
2016-06-12, 09:42
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Med tanke på att du anklagar ”världens” människor för att vara "hjärntvättade" och inte ta klimat hotet på allvar, förutsätter jag givetvis att du själv gör det och genom handling är ett skinande exempel på någon som minskar dina egna växthusgasutsläpp. ... Om du inte själv genom dina handlingar visar att du tar klimat hotet på allvar, anser jag att det är hyckleri att anklaga ”världens människor” för att inte ta klimat hotet på allvar. ...

Citat:
Slipp och se.

Ser du inte vad som händer i den globala uppvärmningens spår, hur den accederar, nä göm dig bakom dit hat mot Jehova och hans folk, det hjälper dig inte.

Se sanningen i tid och ödmjuka dig.

God dag yxskaft

Citat:
Uppvärmningen är global så det hjälper inte att vi "Vi kan kontrollera våran del i det hela"

http://www.redcross.se/vart-arbete/p/pa-flykt/

Allas Gud har krav på dem som får leva på Hans jord, annars skulle det bli likadant igen.

Dessutom har vi visat vad vi duger till.

Citat:
Är du villig att underordna dig en rättvis lag som gör att den globala uppvärmningen upphör? ...

Om din hypotetiske gudom inte vill att människan ska bidra till den globala uppvärmningen, borde ett krav på dem som dyrkar denne gudomen vara att leva på ett sådant sätt så att man inte själv bidrar (eller håller sig inom per capita* hållbara gränser) till den globala uppvärmningen. Gör du själv det? Och hur är det med gemene JV?

Om du själv inte är ett skinande exempel på någon som lever på ett sätt så att sina utsläpp av växthusgaser är inom hållbara gränser per capita*, är det hyckleri att anklaga andra för att inte ta klimat hotet på allvar.

-----------------------------

* se mitt inlägg #1790 hur mycket växthusgaser FN beräknat varje individ i genomsnitt får släppa ut för att nå klimatmålen
Senast redigerad av qbit 2016-06-12 kl. 10:01.
Citera
2016-06-12, 10:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jag skulle kunne göra det. Men självklart inte i din absurda falska dikotomi-version.
Citera
2016-06-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag skulle kunne göra det. Men självklart inte i din absurda falska dikotomi-version.

Vem kan du underordna dig som har makt och kunnandet att återställa det vi förstört?
Citera
2016-06-12, 15:50
Medlem
Är uppvuxen i en familj som har till och från varit aktiv i jehovas vittnen, när jag säger aktiv så menar jag gått på möten och en av mina syskon knackade dörr. Dom tror fortfarande på att jehovas har rätt men dom är inte aktiva längre. Jag är den enda som alltid har varit kritisk till detta och skrattat, argumenterat och försökt få dom på andra tankar utan att lyckas.

Jag kan säga att från vad jag har sett så gör jehovas allt dom kan för att hjärntvätta barnen från början! Dom säger att dom vill att barnen ska välja själva men dom får aldrig chansen, om dom inte som mig tänker väldigt kritiskt till det mesta. Ni ska få ett exempel.

Jag, min ena syster och hennes dotter på då ca 8år var ute och åkte bil, jag och min syster argumentera som vanligt om det här med jehovas vittnen när vi glider in lite på det okulta och då hon ber mig förklara vad "spöken" är om det inte är demoner... suck... Jag säger att jag inte kan och då skrattar hon till och säger nått i stil med "Precis! du kan inte men bibeln kan!". Hon säger att demoner är överallt och att dom ser exakt vad vi gör och dom försöker påverka oss till att göra dåliga val i livet. Nu vaknar hennes dotter till i baksätet och frågar om det verkligen är demoner överallt, i bilen med oss också? Självklart säger min syster då, dom är överallt!
Jag blir självklart förbannad och försöker avsluta det hela innan ungen inte kommer kunna sova på nätterna.

Jag kan bara tänka mig att det är ungefär såhär det låter hos alla religiösa personer och enligt min mening så är det hjärntvättning och ren psykisk misshandel.
Citera
2016-06-12, 15:57
Medlem
Citat:

Ingen klarar av att ta sitt ansvar eftersom vi lever i en värld där det inte är möjlig, och vi är alla ofullkomliga.

Lag; samvetet, principen: älska din nästa e t c

Underordnar du dig inte heller döden?
Citera
2016-06-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ingen klarar av att ta sitt ansvar eftersom vi lever i en värld där det inte är möjlig, och vi är alla ofullkomliga.

Lag; samvetet, principen: älska din nästa e t c

Underordnar du dig inte heller döden?
Vad menar du med "underordnar jag mig döden"? Jag är övertygad om att jag kommer att dö, oavsett vad jag anser om saken.
Citera
2016-06-12, 16:18
Medlem
Citat:
Vad menar du med "underordnar jag mig döden"? Jag är övertygad om att jag kommer att dö, oavsett vad jag anser om saken.

Då underordnar du dig något i alla fall
Citera
2016-06-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForsbergFantasy
Är uppvuxen i en familj som har till och från varit aktiv i jehovas vittnen, när jag säger aktiv så menar jag gått på möten och en av mina syskon knackade dörr.

Du använder ordet "aktiv" fel, om man ska prata enligt Jehovas vittnens termer. Man kan bara vara ett aktivt Jehovas vittne om man är döpt och aktivt går på möten, vad jag förstår så har du eller din familj aldrig blivit döpta?

Citat:
Dom tror fortfarande på att jehovas har rätt men dom är inte aktiva längre.

Ingen av dom har blivit döpta om jag har förstått det rätt?

Citat:

Jag är den enda som alltid har varit kritisk till detta och skrattat, argumenterat och försökt få dom på andra tankar utan att lyckas.

Jag kan säga att från vad jag har sett så gör jehovas allt dom kan för att hjärntvätta barnen från början! Dom säger att dom vill att barnen ska välja själva men dom får aldrig chansen, om dom inte som mig tänker väldigt kritiskt till det mesta. Ni ska få ett exempel.

Jag, min ena syster och hennes dotter på då ca 8år var ute och åkte bil, jag och min syster argumentera som vanligt om det här med jehovas vittnen när vi glider in lite på det okulta och då hon ber mig förklara vad "spöken" är om det inte är demoner... suck... Jag säger att jag inte kan och då skrattar hon till och säger nått i stil med "Precis! du kan inte men bibeln kan!". Hon säger att demoner är överallt och att dom ser exakt vad vi gör och dom försöker påverka oss till att göra dåliga val i livet. Nu vaknar hennes dotter till i baksätet och frågar om det verkligen är demoner överallt, i bilen med oss också? Självklart säger min syster då, dom är överallt!
Jag blir självklart förbannad och försöker avsluta det hela innan ungen inte kommer kunna sova på nätterna.

Jag kan bara tänka mig att det är ungefär såhär det låter hos alla religiösa personer och enligt min mening så är det hjärntvättning och ren psykisk misshandel.

Visst kan man välja bra tillfällen att prata om detta, men hur många 8-åringar ser inte hemskheter på TV och internet, t.ex. krig och dokumentärer om massmord, och inte kan sova på nätterna bara för det?

Jag uppfattar det som att din syster bara förklarar vad hon tror på, på grund av att ni två diskuterade detta, inte för att skrämma dottern, eller hjärntvätta. Löjligt egentligen, du förstår inte hur riktig hjärntvätt går till.
Senast redigerad av ttsp 2016-06-12 kl. 16:21.
Citera
2016-06-12, 17:01
Medlem
Citat:
Då underordnar du dig något i alla fall
Jag har inte påstått något annat heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in