Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
frågar du hur Gud går tillväga för att vara med mig?

Ja, och stämmer det du får med hans ord Bibeln?
Citera
2016-04-11, 21:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Ja, och stämmer det du får med hans ord Bibeln?

"Stämmer" ... enligt vilken tolknings-metodologi?
Citera
2016-04-12, 00:59
Medlem
Citat:
Se Guds ansikte:
Jesus hade unika förutsättningar att uppenbara Fadern. Varför det? Därför att Jesus fanns till i himlen som andevarelse innan alla andra former av liv skapades.
Han var Guds enfödde Son. (Joh. 1:14; 3:18) Vilken unik bakgrund! Innan någon annan skapelse fanns till kunde Sonen njuta av värmen från Faderns omtanke och få hans fulla uppmärksamhet. Han lärde sig mycket om honom och hans egenskaper.

Fadern och Sonen måste ha utbytt många tankar under oerhört lång tid och utvecklat starka band av tillgivenhet. (Joh. 5:20; 14:31)
Tänk vad mycket Jesus måste ha lärt sig om Faderns personlighet! (Läs Kolosserna 1:15–17.)
Fadern utsåg Sonen till sin talesman, ”Guds Ord”. (Upp. 19:13) Jesus hade alltså unika förutsättningar att uppenbara Fadern för andra.
Evangelieskribenten Johannes sa att Jesus, ”Ordet”, befann sig ”på platsen vid Faderns bröst”.

Johannes tänkte kanske på hur man brukade göra vid måltiderna på den tiden. Ofta låg flera gäster på samma måltidssoffa.
Två gäster som låg så nära varandra kunde lätt samtala förtroligt.
På liknande sätt kunde Sonen, som befann sig ”på platsen vid Faderns bröst”, samtala förtroligt med sin Fader.

2 Korinthierna 3:18
18 Och medan vi alla med obeslöjat ansikte likt speglar reflekterar Jehovas härlighet, blir vi förvandlade till samma bild från härlighet till härlighet, alldeles som det utförs av Jehova, Anden.
(2 Korinthierna 4:6) Ty det är Gud som har sagt: ”Låt ljuset lysa fram ur mörkret”, och han har lyst på våra hjärtan för att upplysa dem med den härliga kunskapen om Gud genom Kristi ansikte.

När Mose gick ner från berget Sinai med tavlorna med de tio budorden strålade hans ansikte därför att Jehova hade talat med honom. (2 Mos. 34:29, 30)
Även om de kristna inte har varit med om något sådant och deras ansikten inte strålar på det sättet, strålar de av glädje när de talar med andra om Jehova, hans egenskaper och hans underbara avsikt med människorna.

Både de smorda och de andra fåren liknar forna tiders blankpolerade metallspeglar på så sätt att de återspeglar Jehovas härlighet i sitt liv och sin tjänst. (2 Kor. 4:1) Återspeglar du Jehovas härlighet genom att uppföra dig som en kristen och regelbundet ta del i predikoarbetet?

Du bör ange källhänvisning när du copy/paste:ar rakt av. Skriv hellre med egna ord så får kanske dina ord mer tyngd.

Så här bekräftar du bara trådens tema
Citera
2016-04-12, 04:07
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
min Gud lär sina barn saker som inte går att förklara med människoord.

Johannes 6
45Det är skrivet hos profeterna: 'De skola alla hava fått lärdom av Gud.' Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom, han kommer till mig. 46Icke som om någon skulle hava sett Fadern, utom den som är från Gud; han har sett Fadern. 47Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror, han har evigt liv.
Jag hade hoppats på svar. Bibelns som du vet betyder inget för mig, iaf inte om det kommer från en som erkänner sig lida av sinnessjukdom. Varför ger du sig på de som ändå viftar med samma intensivtet lika ofta som du själv? Vill du starta korsdrag?
Citera
2016-04-12, 06:30
Medlem
Citat:

det är bara i kassa översättningar du hittar namnet "jehova" ime.

Det är är tyvärr hittepå från din sida, jag letade själv upp i flera översättningar hos en vän som har ett stort antal översättningar, både riktigt gamla och en del yngre, till min förvåning så fann jag Jehova bland annat i det som benen citerat, Psaltaren 83:18 men även i en fotnot ur avsnittet när gud talar genom den brinnande busken. I de mest använda spanska översättningarna så används gudsnamnet flitigt (tex reina Valera), och konsekvensen blir att människor använder namnet överallt, till och med på bussar i bibelcitat, och skyltar på sina hus i stil med "må jehova välsigna detta hem". Jag kan namnge översättningarna åt dig när jag kommit hem från Sydamerika i maj, om det intresserar dig.
Citera
2016-04-12, 08:16
Medlem
Citat:
Citat:
bibel2000 är skräp. översättarna var inte ens troende.

håller mig till sv1917 eller ännu hellre King James Version.

Citat:
f.ö så är Herrens namn HELIGT och det är bara i kassa översättningar du hittar namnet "jehova" ime.

"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth."(Ps 83:18 King James Version)

King James Version verkar vara en kass översättning?

´
Citera
2016-04-12, 09:08
Medlem
Bogomils avatar
Trådens senaste kurs ... dispyten mellan olika kristna falanger om bibelns korrekte översättning och därmed korrekte tolkning ... är tämligen löjlig med tanke på att båda/alla parter åberopar sig en omniscient och omnipotent 'gud' ...

... som dock inte kan kommunikera tydligt.
Citera
2016-04-12, 09:12
Medlem
Citat:

f.ö så är Herrens namn HELIGT och det är bara i kassa översättningar du hittar namnet "jehova" ime.

Namnformen "Jehova" diskvalificerar ingen bibelöversättning. The American Standard Version från 1901 var sin samtids kanske bästa bibelöversättning, gjord av gräddan av amerikanska språkmän och teologer. Den har "Jehovah" överallt i GT. År 1995 kom en vetenskapligt reviderad utgåva av den spanska reformationsbibeln Reina-Valera ut. Den sponsrades av The United Bible Societies. Den har också "Jehova" överallt i GT. Både ASV och Valera är utmärkta översättningar.

Sant är att Namnet oftare skrivs som Jahwe numera i översättningar, men den äldre formen Jehova har inte blivit fel för det. Anledningen till det är att alla bibliska namn ändras och anpassas när de överförs till moderna språk från hebreiskan. Namn som Jesus och Petrus skrivs och uttalas helt annorlunda i moderna språk, också i förhållande till varandra. Inte många insisterar på att Jesus i vår tid skall skrivas och uttalas som Jeshua eller Jehoshua som den ursprungliga namnformen var. Man kan inte visa att namnformen Jehova skulle skilja sig mer från ursprungsuttalet än vad Jesus skiljer sig från Jehoshua.
Citera
2016-04-12, 12:05
Bannlyst
fast du känner ju inte Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"That men may know that thou, whose name alone is Jehovah, art the most high over all the earth."(Ps 83:18 King James Version)

King James Version verkar vara en kass översättning?

´
kolla på http://biblehub.com/text/psalms/83-18.htm så ser du att det handlar om en översättning från Yah-weh (יְהוָ֣ה ).

knappast utan anledning det varnas för att djävulen kommer få kontroll över språken i Uppenbarelseboken 13 , och det vill jag mena i allra högsta grad handlar om översättningar även om jag vet ett språk som är ett förbannat språk över normaliteten, arabiska.
Citera
2016-04-12, 12:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
fast du känner ju inte Gud.

Enligt vilka kriterier för att "känne gud"?
Citera
2016-04-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Enligt vilka kriterier för att "känne gud"?

Vilka konstiga frågor du ställer!

Du vill ju inte ha svar.
Citera
2016-04-12, 15:34
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Vilka konstiga frågor du ställer!

Du vill ju inte ha svar.
Det beror på att du ger konstiga svar. Ofta icke-svar och bara en länk till Org.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in