Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-29, 23:12
Medlem
[quote=ttsp]Jag anser att det är föräldrarnas ansvar i första hand att besluta om vad som ska göras.

Menar du att det var fel att inte utesluta personen? Menar du att även ångerfulla personer som säger att dom ska upphöra med det onda ska uteslutas?

Det finns inget som hindrar en polisanmälning
Tyvärr så händer det även i samhället att en person som t.ex. suttit i fängelse och blir utsläppt tidigare för gott uppförande och visad ånger, att sådana personer återigen begår brott. Det är inget som samhället kan skydda sig från till 100% om man inte låser in dom för gott och kastar nyckeln, eller kanske t.o.m. genom dödsstraff?

Det är en självklarhet att åldersskillnad är viktigt om man ska se något som pedofili eller inte. Det finns bestämda kriterier för att diagnostisera någon som pedofil. T.ex. är just åldersskillnaden ett sådant kriterium, åldersskillnaden ska vara minst 5 år.
Då faller det mellan Anders och gärnings"mannen", eftersom Anders var bara 4 år yngre. Hans syster däremot stämmer in på detta kriterium, men faller på ett annat kriterium att gärningsmannen måste vara minst 16 år. Gärnings"mannen" var bara 15 år när det upphörde (enligt Gitte, jag har inte själv kontrollerat denna uppgift).

Nej fakta kan man inte längre säga om åldern då det upphörde eftersom ord står mot ord, men resten är väl fakta eftersom båda parter håller med om det?

QUOTE]

Och
Citera
2011-07-29, 23:30
Medlem
[quote=ttsp]Jag anser att det är föräldrarnas ansvar i första hand att besluta om vad som ska göras.

Menar du att det var fel att inte utesluta personen? Menar du att även ångerfulla personer som säger att dom ska upphöra med det onda ska uteslutas?

Det finns inget som hindrar en polisanmälning
Tyvärr så händer det även i samhället att en person som t.ex. suttit i fängelse och blir utsläppt tidigare för gott uppförande och visad ånger, att sådana personer återigen begår brott. Det är inget som samhället kan skydda sig från till 100% om man inte låser in dom för gott och kastar nyckeln, eller kanske t.o.m. genom dödsstraff?

Det är en självklarhet att åldersskillnad är viktigt om man ska se något som pedofili eller inte. Det finns bestämda kriterier för att diagnostisera någon som pedofil. T.ex. är just åldersskillnaden ett sådant kriterium, åldersskillnaden ska vara minst 5 år.
Då faller det mellan Anders och gärnings"mannen", eftersom Anders var bara 4 år yngre. Hans syster däremot stämmer in på detta kriterium, men faller på ett annat kriterium att gärningsmannen måste vara minst 16 år. Gärnings"mannen" var bara 15 år när det upphörde (enligt Gitte, jag har inte själv kontrollerat denna uppgift).

Föräldrarnas ansvar??
Och Emmas fall då? Där fadern var den skyldige, och äldstekretsen inte kontaktade Emmas mamma?
Vem kunde anmäla henes fall när de äldste tog pappans parti?
Här vill jag säga att även om jag vet att man inte har anmälningsplikt i sådana saker, så anser jag att man har en medmänsklig plikt att beskydda barnen i samhället.
Det blundar dock äldstekretsarna för.

Om det var fel att inte utesluta personen i fråga vet jag inte, men det är lite märkligt att om han hade haft en utomäktenskaplig förbindelse med en annan kvinna, så hade han troligen blivit utesluten! Det är alltså allvarligare att ha en sådan utomäktenskaplig förbindelse, med bådas samtycke, än att ge sig på sitt eget lilla barn!!! Dessutom anser jag bestämt att man hade skyldighet att se till att denna person fick någon form av behandling!
Vilket ju också bevisas av att han gav sig på ytterligare en dotter.
Äldstekretsen har alltså här skamligen kommt till korta!
Tyckte att det var rätt åt den äldste som nu i rättegången fick berätta att han känt till detta, men inte gjort något för att skydda Emma och hennes syster.
Stor skuld vilar på honom och de andra äldste!

Upprepar, jag sa inte att övergreppen på As lillasyster upphörde när gm var 15 år, tog bara ett exempel. Vad jag har förstått var han 15 el 16.
Citera
2011-07-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja 4 fall av 5 som programmet tog upp, men programmet tog t.ex. inte upp dom fall där Jehovas vittnen HAR polisanmält och gärningsmannen dömts. Dom fallen var inte intressanta för Janne och UG eftersom han ville förmedla sin egen personliga uppfattning av saken, han ville döma Jehovas vittnen som pedofilskyddare.

Som jag har sagt, ålder är väldigt viktigt om man ska tala om pedofili eller inte. Själva grunden till ordet pedofil är jn om vad pedofili ärust ålder, en vuxen man som förgriper sig på barn. T.ex. om en 10-åring förgriper sig på en 9-åring, så är inte det den vanliga uppfattninge.

Skulle du kunna nämna några sådana fall där JV HAR polisanmält?

Och oavsett ålder på gm, även om det är fråga om barn, och alltså inte pedofeli, så behöver gm vård och hjälp.
Citera
2011-07-30, 13:00
Medlem
"Ja 4 fall av 5 som programmet tog upp, men programmet tog t.ex. inte upp dom fall där Jehovas vittnen HAR polisanmält och gärningsmannen dömts. Dom fallen var inte intressanta för Janne och UG eftersom han ville förmedla sin egen personliga uppfattning av saken, han ville döma Jehovas vittnen som pedofilskyddare.

Som jag har sagt, ålder är väldigt viktigt om man ska tala om pedofili eller inte. Själva grunden till ordet pedofil är jn om vad pedofili ärust ålder, en vuxen man som förgriper sig på barn. T.ex. om en 10-åring förgriper sig på en 9-åring, så är inte det den vanliga uppfattninge."

Som sagt, kan du nämna något fall där JV anmält?
Har faktiskt för mig att Bengt Hansson, el möjligen någon annan företrädare för JV, sa i någon debatt efteråt att de inte kände till något sådant fall!
Citera
2011-08-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Finns det några uppgifter om att Jehovas vittnen avsiktligt skulle göra folk hjärnskadade genom kvävning?

Jag vet att dom sticker hål i trumhinnan och stoppar bönor i näsan på folk.

Avsikten är givetvis att distansera personer från den mänskliga gemenskapheten. Dock är jag osäker om detta. Går dom faktiskt så långt att dom skadar människor så pass allvarligt och permanent?

Jag förutsätter att du skojar.
Citera
2011-08-04, 22:40
Medlem
Hibbiscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
"Ja 4 fall av 5 som programmet tog upp, men programmet tog t.ex. inte upp dom fall där Jehovas vittnen HAR polisanmält och gärningsmannen dömts. Dom fallen var inte intressanta för Janne och UG eftersom han ville förmedla sin egen personliga uppfattning av saken, han ville döma Jehovas vittnen som pedofilskyddare.

Som jag har sagt, ålder är väldigt viktigt om man ska tala om pedofili eller inte. Själva grunden till ordet pedofil är jn om vad pedofili ärust ålder, en vuxen man som förgriper sig på barn. T.ex. om en 10-åring förgriper sig på en 9-åring, så är inte det den vanliga uppfattninge."

Som sagt, kan du nämna något fall där JV anmält?
Har faktiskt för mig att Bengt Hansson, el möjligen någon annan företrädare för JV, sa i någon debatt efteråt att de inte kände till något sådant fall!

Här är programmen:

http://www.youtube.com/user/Themurmlis#p/c/C27606C14812CE2A/0/pgyIsa8DChE
Citera
2011-08-16, 10:01
Medlem
KalleGustavs avatar
Svar till Julistaja från en annan tråd

Citat:
=Julistaja]Fint att du hänvisar till en sån objektiv sida du.
Jag ser inget fel på denna sidan. Visst ger den en annan bild av jv än vad vakttornet och vakna gör, men så länge det som står där inte är osanningar så ser jag inget fel på den, gör du?
Nu är det ju så att angående det som publicerades angående jv/Hitler var hämtad från eran litteratur, men tala gärna om det finns osanningar på sidan.
http://www.besked.se/?p=n

Citat:
Japp. Det finns både bildbevis och dokument på det som jag har lagt fram som bevis i mitt argument. Var det något mer? Okvädningsord? Ja, det är verkligen ett okvädningsord att kalla någon en Jv-hatare när det är så uppenbart att du är det i och med att 90-95% av dina inlägg på FB är skitsnack och missriktad kritik mot både vittnen och samfundet. Pfff.. försök inte.

Jag försöker inte, det är okvädningsord som du använder mot mig. Ord som jag aldrig använt mot dig. Om det nu är som så att hela 90-95 % av mina inlägg är skitsnack och missriktad krikik mot jv så borde det vara väldigt lätt för dig att ta fram ett enda av dessa.
Detta har jag bett dig om flertal gånger, men du klarar helt enkelt inte av det bemöta denna missriktade kritiken....mycket märkligt. Du har ett upprepande beteende när du inte klarar av kritiken, tråkigt.

Citat:
Nope. Tänker jag inte göra i den här tråden. Denna tråd handlar om katolska kyrkan och inget annat.
Ja, här var ju frågan just denn om du kunde tala om vilka osanningar jag har kommit med när det gäller jv. Ditt svar säger talar för sig själv. Kan också tilläggas att du agerar precis som övriga organisationen. Man kan gång på gång läsa i vaktornet om hur det är så synd om jv för det sprids lögner om dem på internet och man varnar för att gå in och läsa på avfällningssidor, men aldrig kan man tala om vilka lögner som sprids.

Citat:
Med tanke på din bakgrund så är du en jv-hatare, sen får du säga vad du vill. Japp jag visar med hjälp av bibeln varför katolska kyrkan inte kan vara den rätta. Var är dina bibelcitat och -hänvisningar till att styrka dina klena argument för att Jehovas vittnen inte är den rätta tron? Hmm? Just det... sen var det ju med det också att om du vore mån om min andliga hälsa - i och med din (missriktade kritik) - så borde du ju erbjuda mig en bättre tro som är närmare i linje med Kristi efterföljare... eller...? Näe, det hade du ju inte. Du har vett att skopa en massa skit men du har inget bättre att erbjuda. Ok, då var det avklarat. Tack så mycket, hej!
Mig veterligen så har jag aldrig redogjort min bakgrund, varken för dig eller någon annan. Ändå fortsätter du att kalla folk för jv-hatare. Ditt prat hit och dit om bibliska normer och kristen kärlek ena stunden för att där efter kalla folk för hatare...ja du verkar inte riktigt i balans.

Du har dock rätt i att jag inte tror att jv har den rätta tron, det behöver jag inte bevisa med bibliska evighets diskussioner. För mig räcker det med en enda gällande jv: 5 Mos 18:20.
I övrigt kan var och en läsa på och sätta sig in i historiken, ändringarna och felprofetiorna så kommer man snart fram till samma slutsats. Tar man på sig den självutnämnda rollen som guds enda kanal här på jorden och anklagar alla andra för att vara falska religioner, ja då skall man ta mig tusan granskas, men framför allt klara av granskningen. Tyvärr, ni kommer inte ens nära.

Jag förstår att man varnar för dessa sidor, det är ju förödande för jv. Här finns ju all litteratur sparat så alla kan se vad som en gång i tiden faktiskt skrevs. Att använda sig av erat eget material kan väl knappast räknas som missriktad kritik.
Citera
2011-08-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Svar till Julistaja från en annan tråd

Jag ser inget fel på denna sidan. Visst ger den en annan bild av jv än vad vakttornet och vakna gör, men så länge det som står där inte är osanningar så ser jag inget fel på den, gör du?
Nu är det ju så att angående det som publicerades angående jv/Hitler var hämtad från eran litteratur, men tala gärna om det finns osanningar på sidan.
http://www.besked.se/?p=n

Tack för intressant inlägg, där vi återigen ser JVs noll försvar för det de häver ur sig åt andra om andra osv.
Jag gick in på länken och hittade detta, som ska var ett brev till Hitler-regimen från Rutherford...det står bl a som följer:

"We demand the freedom of all religious denominations within the state, as far as they do not endanger the state itself or violate the moral values of the German race. The party as such represents the viewpoint of positive Christianity without being attached to any particular denomination. It fights against the Jewish-materialistic spirit inside and outside of us and is convinced that any recovery of the German people can only take place from the inside out."
President Rutherford's brev"

Hur vet man att detta är skrivet av karln? Att det är äkta? Jag säger inte att det inte är det, men ska man ta upp sånt här med ett JV kan man inte bara säga att man hittat det på en sida på nätet....om du förstår
Citera
2011-08-16, 12:01
Medlem
rex144s avatar
det är en av många inkonseksvensr hos de styrande i New York

vi måste kunna skilja vanliga ovetande medlemmar som blir matade med Vakttornets propaganda och lögner från den sk styrande kretsen i USA

det med lojalitetsförklaring till Hitler är beklämmande,

men likaså inställning till värnplikten, i Brasilien är det ok att muta myndigheter för att slippa,
medan i andra länder går jv i fängelse

inställningen till blodet... här har man hoppat fram och tillbaka

men det värsta är all dessa profetior om världens undergång...

jag ser JV agerande som en typisk amerikansk skrikig marknadsföring,
man ville skrämma människor för att få de att lyssna, och sen bli värvade, och hjärntvättade

bossarna från Brooklyn New York gör såda utfästelser som ingen annan kristen kyrka gör,
de säger sig ha en direkt kontakt med Gud...
och det som skrivs i Vakttornet kommer alltså direkt från Gud, fantastiskt! eller hur?

men problemmet är att Gud ljuger, luras och inte håller sina löften!

eller... är det kanske den styrande kretsen som luras...

och då är hela organisationen Jehovas Vittnen en högst mänsklig organisation, dock omoralisk sådan
Citera
2011-08-16, 15:31
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tack för intressant inlägg, där vi återigen ser JVs noll försvar för det de häver ur sig åt andra om andra osv.
Jag gick in på länken och hittade detta, som ska var ett brev till Hitler-regimen från Rutherford...det står bl a som följer:

"We demand the freedom of all religious denominations within the state, as far as they do not endanger the state itself or violate the moral values of the German race. The party as such represents the viewpoint of positive Christianity without being attached to any particular denomination. It fights against the Jewish-materialistic spirit inside and outside of us and is convinced that any recovery of the German people can only take place from the inside out."
President Rutherford's brev"

Hur vet man att detta är skrivet av karln? Att det är äkta? Jag säger inte att det inte är det, men ska man ta upp sånt här med ett JV kan man inte bara säga att man hittat det på en sida på nätet....om du förstår

Tack för det Leviticus.

Brevet finns att läsa på flera sidor, bla här: http://www.jwfacts.com/watchtower/hitler-nazi.php
Antagligen offentliggjordes det på den tiden och kopior finns kvar idag likaväl som det man skrev i sina årsböcker på den tiden.

Men jag förstår ditt dilemma om att ta upp det med ett jv. Frågan är om det hela beror på äktheten i det hela eller bara viljan att stoppa huvudet i sanden. Julistajas svar var att det var bara skit från min sida och det fanns inget judefientligt alls i deras litteratur. Ja ja, det är ju upp till var och en att bedömma.

Det går bra att kritisera andra för samröre med Hitler, men oj oj vad barsk man blir när det visar sig att man inte själv har så rent mjöl i påsen. I stället för att bli förbannad på sig själv (som inte kan sin egen jv-historia) eller den tidigare ledningen så skall jag utså hans ilska......
Citera
2011-08-16, 17:19
Medlem
Citat:
Tack för det Leviticus.

Brevet finns att läsa på flera sidor, bla här: http://www.jwfacts.com/watchtower/hitler-nazi.php
Antagligen offentliggjordes det på den tiden och kopior finns kvar idag likaväl som det man skrev i sina årsböcker på den tiden.

Men jag förstår ditt dilemma om att ta upp det med ett jv. Frågan är om det hela beror på äktheten i det hela eller bara viljan att stoppa huvudet i sanden. Julistajas svar var att det var bara skit från min sida och det fanns inget judefientligt alls i deras litteratur. Ja ja, det är ju upp till var och en att bedömma.

Det går bra att kritisera andra för samröre med Hitler, men oj oj vad barsk man blir när det visar sig att man inte själv har så rent mjöl i påsen. I stället för att bli förbannad på sig själv (som inte kan sin egen jv-historia) eller den tidigare ledningen så skall jag utså hans ilska......

Ett Jv tror aldrig på någonting som inte passar in i deras sektvärld även om man har bevis...Kommer ihåg för något år sedan när vi debatterade felaktiga profetior med Jv här på forumet och jag länkade till ett tal som en av ledarna för Jv höll på en sammankomst i slutet av 60-talet om 1975..Då påstod Jv:n här på tråden att allt var manipulerat och det var en förfalskning? Varför nu någon skulle gjort sig omaket att fejka ett tal med ljud och publik i den omfattningen som krävdes fick jag aldrig något vettigt svar på...
Citera
2011-08-16, 18:55
Medlem
Citat:
Tack för det Leviticus.

Intressant att Rutherford direkt ljuger om anledningen till att han och andra ledare satt i fängelse.

Utdragen från årsboken är också mycket avslöjande.
Julistaja kan försöka allt han orkar. Vi kan faktiskt läsa innantill själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in