Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Precis detta jag försöker få Gitte att fatta, men hon har fastnat i samma gamla hjulspår. Trots framsteg inom läkarvetenskapen och medicin så blundar hon konsekvent för att det finns alternativ som faktiskt är mångt och mycket effektivare än en blodtransfusion, t ex Cellsaver (återanvänder, renar och för tillbaka ditt blod i ett slutet system) eller erytropoietin (används för att stimulera produktionen av röda blodkroppar) som man vid flertalet tillfällen har med framgång använt på människor, allt från spädbarn till gamla.

Cellsaver i all ära, men lite svårt att använda på en människa som ligger på gatan och håller på att förblöda, eller hur?
Citera
2011-07-07, 23:54
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag har katekesen och den är jättetydlig. Du har den uppenbarligen inte. Katolska kyrkan har inte ändrat uppfattning om helvetet. Sluta gå på dina nätkällor. Skaffa det verkliga materialet, katekesen. Sedan kan vi analysera i detalj vad den säger.
Ok! Here goes the katekes:
Citat:
1034 The teaching of the Church affirms the existence of hell and its eternity. Immediately after death the souls of those who die in a state of mortal sin descend into hell, where they suffer the punishments of hell, "eternal fire." The chief punishment of hell is eternal separation from God, in whom alone man can possess the life and happiness for which he was created and for which he longs.
Det enda de gör är att de citerar Matteus 25:41
Citat:
41Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels:
(King James Version)
...men de förklarar inte vad det är. Förklaringen har du ju således i uttalandet av påven där han säger att det är symboliskt talat.

Frågor på det?
Senast redigerad av breakthebutterfly 2011-07-07 kl. 23:56.
Citera
2011-07-07, 23:54
Medlem
Citat:
Dessutom är det ett välkänt faktum att man tillfrisknar mycket snabbare utan blodtransfusion. Det medför m a o mycket mindre komplikationer med de blodfria alternativ som sjukhusen erbjuder. På Linköpings Universitetssjukhus så föredrar t ex kirurgerna blodfria alternativ för de vet att det ger bättre resultat. Häng med i utvecklingen vettja!

Nu råkar jag personligen känna en överläkare på ett av landets största sjukhus.
Han berättar att läkarna på det sjukhuset är trötta på JV's sjukhuskommitté som springer runt där och "inbillar sig att de kan nåt om ämnet".
Hans ord inte mina.
Citera
2011-07-08, 00:06
Medlem
Julistaja, Kan du förklara varför dödligheten i störtblödning vid förlossningen är 130 ggr högre bland JV jämfört med befolkningen i övrigt?
Menar du att man bara låter JV dö trots att det finns alternativ till blod?

http://www.bjog.org/details/news/239451/Jehovahs_witnesses_face_increased_risk_of_death_du ring_childbirth.html
Citera
2011-07-08, 00:11
Medlem
Citat:
Och det vet du? Är det inte lite förmätet att skriva att "ingen medicinsk auktoritet skulle skriva som Jv gör här"? Du har verkligen koll på alla läkare i hela världen! Inte dåligt!! Konstigt att vi har ett så bra samarbete med läkare världen över när det gäller blodfri kirurgi och alternativa metoder du... näe, du får leka auktoritativ någon annanstans. Jag köper inte ditt avfällingssnack, Rud.

Hur kom du fram till att de bevis jag presenterade är upphovsrättskyddat? Tycker du börjar låta lite desperat nu när bevisen kommer fram? För det första så citerar jag inte ett helt verk eller en hel artikel. För det andra så är det inte varken en direktlänk till en upphovsrättskyddad inte heller till en fil, inte är det musik eller film inte ens ett datorprogram. Det är inte citerat från någon bok som har tryckts för att tjäna pengar. Så den enda slutsatsen jag kan dra här att du inte hade så mycket att komma med efter stycket jag presenterade. Jag kanske avslöjar min källa när du avslöjar vilken kyrka du tillhör. Tills dess... ha det så fint.

Din källa är inte svår att hitta.
Broschyren "Hur kan blod rädda ditt liv?" sidorna 13-17, utgiven av Jehovas Vittnen.

När man vet hur JV använder citat är det värdelösa argument.
Citera
2011-07-08, 00:12
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Julistaja, Kan du förklara varför dödligheten i störtblödning vid förlossningen är 130 ggr högre bland JV jämfört med befolkningen i övrigt?
Menar du att man bara låter JV dö trots att det finns alternativ till blod?

http://www.bjog.org/details/news/239451/Jehovahs_witnesses_face_increased_risk_of_death_du ring_childbirth.html
För det första så står det inte att dödligheten är 130 ggr högre hos Jv. Det står att risken för dödsfall är 130 ggr högre. Du verkar ha glömt bort att detta också står i samma artikel:

"individual members may have different positions on accepting treatment with other blood products such as coagulation factors, or receiving back their own blood collected using a cell-saver. These individual choices can make a big difference in management options in cases of major obstetric haemorrhage."

Du har postat den där länken förut och jag har avfärdat den på samma sätt som jag gör nu. Läs nu om artikeln ordentligt och läs rätt, käre "förlorade får". Jag är klar med dig.

gonatt
Senast redigerad av Julistaja 2011-07-08 kl. 00:15.
Citera
2011-07-08, 00:20
Medlem
Citat:
För det första så står det inte att dödligheten är 130 ggr högre hos Jv. Det står att risken för dödsfall är 130 ggr högre. Du har postat den där länken förut och jag har avfärdat den på samma sätt som jag gör nu. Läs nu om artikeln ordentligt och läs rätt, käre "förlorade får". Jag är klar med dig.

gonatt

Det kanske är du som borde läsa en gång till:

“Jehovah’s witnesses, by refusing blood transfusion, expose themselves to a serious risk during childbirth. Our survey has shown a maternal mortality ratio due to obstetric haemorrhage of 68 per 100, 000 live births in this group, a 130 times higher risk than the average.”

mortality ratio = dödlighet

Du har avfärdat? Vilken medicinsk expertis har du för att kunna avfärda det läkare säger?
Eller avfärdar du automatiskt allt som går mot JV's påståenden?
Citera
2011-07-08, 06:13
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Samvetsfråga. När slutar blodet bli blod? Blodfraktioner är en samvetsfråga som var och en får personligen avgöra. Det är ett beslut som står mellan patienten och Jehova. Ingen annan. Varken du eller jag behöver bry oss om den andres samvete! Bra, va? Tack för mig!

Samvete ja! Jag frågar igen: Älskar man sitt barn om man låter barnet dö eftersom bibeln ska bestämma allt?
Senast redigerad av Crime-boy 2011-07-08 kl. 07:09.
Citera
2011-07-08, 09:20
Medlem
Citat:
Hur kom du fram till att de bevis jag presenterade är upphovsrättskyddat? Tycker du börjar låta lite desperat nu när bevisen kommer fram? För det första så citerar jag inte ett helt verk eller en hel artikel. För det andra så är det inte varken en direktlänk till en upphovsrättskyddad inte heller till en fil, inte är det musik eller film inte ens ett datorprogram. Det är inte citerat från någon bok som har tryckts för att tjäna pengar. Så den enda slutsatsen jag kan dra här att du inte hade så mycket att komma med efter stycket jag presenterade. Jag kanske avslöjar min källa när du avslöjar vilken kyrka du tillhör. Tills dess... ha det så fint.

Jag skrev väl inte att det var upprättsskyddat.
Jag klistrade in hela paragrafen för att visa tydligare, och tyckte nog att jag var tydlig med vad jag menade:

"Det är inte tillåtet att citera hela verk eller artiklar utan upphovsmannens tillstånd. Citeras delar ska källa anges."

Ser du det nu?
Tar det igen: Inte tillåtet att citera hela verk eller artiklar utan upphovsmannens tillstånd.
Citeras delar ska källa anges.

Jodu, jag har mycket att komma med efter ditt citat, känner väl till JVs undanmanövrar i blodfrågan.

Och på tal om undanmanöver, när jag bad dig tala om vilka läkartidningar du hade läst det du påstod i, så hade det en direkt relevans till ämnet.
Om du inte talar om vilka läkartidningar det gäller, så antar jag, och säkert många andra här, att det är i JVs litteratur, med deras stympade citat från läkartidningar och böcker.
Som sagt, att ange de aktuella tidningarna hade gagnat din, och framförallt JVs sak.

Medan frågan om min personliga religiösa tillhörighet fortfarande inte har något som helst i en tråd om JV att göra, tvärtom skulle det vara helt OT, vilket också är emot reglerna!
Citera
2011-07-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nu råkar jag personligen känna en överläkare på ett av landets största sjukhus.
Han berättar att läkarna på det sjukhuset är trötta på JV's sjukhuskommitté som springer runt där och "inbillar sig att de kan nåt om ämnet".
Hans ord inte mina.

Ja, många läkare är trötta på JVs sjukhuskommittéer.
För ett par år sedan var det en överläkare som var inne på ett forum och skrev just detta.
Han hade varit väldigt välkommen hit nu!
Citera
2011-07-08, 09:27
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Enligt jv är blodet heligt och i blodet sitter själen. Skulle du kunna klargöra för mig vilka bestånds delar av blodet som innehåller själen och vilka som inte gör det.
Mycket bra skrivet.
Citera
2011-07-08, 09:27
Medlem
Citat:
För det första så står det inte att dödligheten är 130 ggr högre hos Jv. Det står att risken för dödsfall är 130 ggr högre. Du verkar ha glömt bort att detta också står i samma artikel:

"individual members may have different positions on accepting treatment with other blood products such as coagulation factors, or receiving back their own blood collected using a cell-saver. These individual choices can make a big difference in management options in cases of major obstetric haemorrhage."

Du har postat den där länken förut och jag har avfärdat den på samma sätt som jag gör nu. Läs nu om artikeln ordentligt och läs rätt, käre "förlorade får". Jag är klar med dig.

gonatt

Och cell-saver finns förstås tillgänglig överallt där JV föder barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in