• 1
  • 2
2010-12-20, 16:34
Medlem
Sjuklings avatar
Hej, jag blev attackerad oprovocerat av en kulturberikare i helgen och har fått sytt tre stygn på högra övre delen av kinden. Läkaren sa att jag kommer att jag kommer få ett ärr (såret är runt 3cm).
Jag har polisanmält händelsen och inväntar papper på vad som kommer hända härnäst.
En kompis tog även bilder på skadan på sjukhuset och vi ska även göra det innan stygnen ska tas bort samt efter.

Hur går det nu till med försäkringen?
När ska jag kontakta dom, kontaktar dom mig eller hur går det till?
Hur mycket stålar ska jag kräva av dom?
Hur går hela processen till?
Citera
2010-12-20, 16:44
Medlem
PostWhores avatar
Du har anmält händelsen va?

EDIT: lässte för snabbt.

Ring försäkringsbolaget och hör med de?
Senast redigerad av PostWhore 2010-12-20 kl. 16:48.
Citera
2010-12-20, 16:46
Medlem
Kokken87s avatar
Han skrev ju att han anmält händelsen
Citera
2010-12-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukling
Hej, jag blev attackerad oprovocerat av en kulturberikare i helgen och har fått sytt tre stygn på högra övre delen av kinden. Läkaren sa att jag kommer att jag kommer få ett ärr (såret är runt 3cm).
Jag har polisanmält händelsen och inväntar papper på vad som kommer hända härnäst.
En kompis tog även bilder på skadan på sjukhuset och vi ska även göra det innan stygnen ska tas bort samt efter.

Du kommer få pengar för ärret, men det kan ta mycket tid. Har för mig att det måste gå ett eller två år innan man får pengar. Då efter ett åter besök.

Pengar för misshandeln får du om han fälls. Högst troligt så äger väl personen inga pengar. Men då kommer det gå till fogden i stället. Eller om brottsofferfonden går in och betalar ut.
Citera
2010-12-20, 17:30
Medlem
Sjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammahamma
Du kommer få pengar för ärret, men det kan ta mycket tid. Har för mig att det måste gå ett eller två år innan man får pengar. Då efter ett åter besök.

Pengar för misshandeln får du om han fälls. Högst troligt så äger väl personen inga pengar. Men då kommer det gå till fogden i stället. Eller om brottsofferfonden går in och betalar ut.
Har läst lite på internet och överfallsförsäkring (det ingår i min hemförsäkring) borde ju gå in oavsett om personen blir fälld eller ej? Är det pengar för misshandeln och andra pengar för ärret senare som gäller? Alltså två olika ersättningar?
Citera
2010-12-20, 18:32
Medlem
DemiRamens avatar
Har en kompis som befinner sig i samma situation, förövaren dömdes för grov misshandel till fängelse (han begick dådet under vilkorlig frigivning från en tidigare g. missh.) i cirka 1.5 år. Han skulle även böta 45 000 till min vän, baserat på fysiska samt psykiska skador.

Min vän har ganska grova ärr i huvudet men har nu svårt att få ut pengar från försäkringen för dessa hävdar att det ingick på något vänster i bötern han får från BRÅ.
Han undersöker just nu huruvida detta stämmer.
Citera
2010-12-21, 00:06
Medlem
Citat:
Har läst lite på internet och överfallsförsäkring (det ingår i min hemförsäkring) borde ju gå in oavsett om personen blir fälld eller ej? Är det pengar för misshandeln och andra pengar för ärret senare som gäller? Alltså två olika ersättningar?

Ja din hemförsäkring kan täcka att du blivit utsatt för misshandel, tror jag. Men pengarna ligger i att du kan få för ditt ärr.

Sen ska du ju yrka på ett högt skadestånd för psykiska och fysiska men. Du är nu mer rädd för att gå ut osv.

Finns det vittnen?
Citera
2010-12-21, 10:59
Medlem
Sjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammahamma
Ja din hemförsäkring kan täcka att du blivit utsatt för misshandel, tror jag. Men pengarna ligger i att du kan få för ditt ärr.

Sen ska du ju yrka på ett högt skadestånd för psykiska och fysiska men. Du är nu mer rädd för att gå ut osv.

Finns det vittnen?
Jag har 3 vänner som såg det hela och är redo att vittna.
Citera
2010-12-21, 12:11
Medlem
Citat:

Överfallsskyddet i din hemförsäkring ersätter misshandel enligt vissa schablonbelopp. Det beror på om det är misshandel, grov misshande, om du varit sjukskriven mm mm. Ersättningens storlek varierar från ca 6000 kr upp till 120.000 kr, men för att få det högre beloppet handlar det om våldtäkt på barn vilket inte verkar vara fallet.. Utan att veta hur brottsrubriceringen lyder och om du varit sjukskriven så ligger ersättningen för dig mellan 6000-30000 kr.

Vad gäller det ärr du eventuellt kommer få så räknas det in under delmomentet invaliditetsersättning. Ersättningen bestäms oftast utifrån hur gammal du är och hur framträdande ärret är. Man gör invaliditetsbedömningen tidigast ett år efter avslutad behandling vilket i detta fall skulle innebära 1 år efter att du fick stygnen.

Psykiska men brukar som regel vara undantagna och är inte ersättningsbara ur försäkringen.

//Tuff
Citera
2010-12-21, 12:20
Medlem
Citat:
Jag har 3 vänner som såg det hela och är redo att vittna.
3 vänner och ni slog inte sönder herr Muhammed? ....
Citera
2010-12-22, 15:34
Medlem
Sjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BountyTuff
Överfallsskyddet i din hemförsäkring ersätter misshandel enligt vissa schablonbelopp. Det beror på om det är misshandel, grov misshande, om du varit sjukskriven mm mm. Ersättningens storlek varierar från ca 6000 kr upp till 120.000 kr, men för att få det högre beloppet handlar det om våldtäkt på barn vilket inte verkar vara fallet.. Utan att veta hur brottsrubriceringen lyder och om du varit sjukskriven så ligger ersättningen för dig mellan 6000-30000 kr.

Vad gäller det ärr du eventuellt kommer få så räknas det in under delmomentet invaliditetsersättning. Ersättningen bestäms oftast utifrån hur gammal du är och hur framträdande ärret är. Man gör invaliditetsbedömningen tidigast ett år efter avslutad behandling vilket i detta fall skulle innebära 1 år efter att du fick stygnen.

Psykiska men brukar som regel vara undantagna och är inte ersättningsbara ur försäkringen.

//Tuff
Okej tack, det klarade lite saker i mitt huvud. Ska jag kontakta försäkringsbolaget nu självmant eller hur går det till?

Citat:
Ursprungligen postat av DidrikDanielsson
3 vänner och ni slog inte sönder herr Muhammed? ....
Ostraffat kom han inte undan nej.
Citera
2010-12-22, 17:21
Medlem
Det framgår inte vad du har för försäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in