Citat:
Ursprungligen postat av Sjukling
Hej, jag blev attackerad oprovocerat av en kulturberikare i helgen och har fått sytt tre stygn på högra övre delen av kinden. Läkaren sa att jag kommer att jag kommer få ett ärr (såret är runt 3cm).
Jag har polisanmält händelsen och inväntar papper på vad som kommer hända härnäst.
En kompis tog även bilder på skadan på sjukhuset och vi ska även göra det innan stygnen ska tas bort samt efter.
Hur går det nu till med försäkringen?
När ska jag kontakta dom, kontaktar dom mig eller hur går det till?
Hur mycket stålar ska jag kräva av dom?
Hur går hela processen till?
Överfallsskyddet i din hemförsäkring ersätter misshandel enligt vissa schablonbelopp. Det beror på om det är misshandel, grov misshande, om du varit sjukskriven mm mm. Ersättningens storlek varierar från ca 6000 kr upp till 120.000 kr, men för att få det högre beloppet handlar det om våldtäkt på barn vilket inte verkar vara fallet.. Utan att veta hur brottsrubriceringen lyder och om du varit sjukskriven så ligger ersättningen för dig mellan 6000-30000 kr.
Vad gäller det ärr du eventuellt kommer få så räknas det in under delmomentet invaliditetsersättning. Ersättningen bestäms oftast utifrån hur gammal du är och hur framträdande ärret är. Man gör invaliditetsbedömningen tidigast ett år efter avslutad behandling vilket i detta fall skulle innebära 1 år efter att du fick stygnen.
Psykiska men brukar som regel vara undantagna och är inte ersättningsbara ur försäkringen.
//Tuff