2018-02-12, 23:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Men vad hjälper det om den som bromsade hävdar att den tyckte den såg något så den tryckte till på bromsen, och sen släppte när denne insåg att det inte var något?

Dashcam är inte foolproof om man inte kör ordentligt själv.

Om personen ”tyckte” och bildbevis styrker att det verkar osannolikt så ser jag att vållandet anses delat.
Citera
2018-02-13, 00:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om personen ”tyckte” och bildbevis styrker att det verkar osannolikt så ser jag att vållandet anses delat.

Det håller jag inte med om. Om man reagerar på något och bromsar till, så är det inte vårdslöst. Ligger man för nära, så är det vårdslöst. Jag kan inte se annat än att den som tailgatar blir vållande då, i alla fall om denne ligger på tok för nära.
Citera
2018-02-13, 00:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det håller jag inte med om. Om man reagerar på något och bromsar till, så är det inte vårdslöst. Ligger man för nära, så är det vårdslöst. Jag kan inte se annat än att den som tailgatar blir vållande då, i alla fall om denne ligger på tok för nära.

Tråden handlar ju om att avsiktligt göra en fulbromsning. Jag pratar juriskt. Inte ”vad man kan komma undan med”.
Citera
2018-02-13, 00:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tråden handlar ju om att avsiktligt göra en fulbromsning. Jag pratar juriskt. Inte ”vad man kan komma undan med”.

Om det fastställs att det är avsiktligt så är man vållande. Det är redan avhandlat. Men det är högst relevant att spekulera i hur pass troligt det är att man faktiskt bedöms ha gjort det avsiktligt, om man inte är intresserad av att erkänna det.
Citera
2018-02-13, 00:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Ligger man under en sekund bakom så kan de, med all rätt, ta lappen på plats.

Oj, ok. Ja håller med!
Citera
2018-02-13, 00:29
Avstånd till framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar.
Senast redigerad av pe11e 2018-02-13 kl. 00:51. Anledning: rättning
Citera
2018-02-13, 00:35
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Jag brake checkar lite då och då, men snabbt och lätt. Förstår verkligen inte personer som ligger och slickar en i röven när det är t ex rusningstrafik i storstad.

Att ligga i arslet på en bil är idiotbeteende om inte bilen i fråga kör extreeemt sakta och i princip blockerar fri väg. Men ändå gör folk det i alla möjliga situationer. Och de är knappast på väg till BB...
Citera
2018-02-13, 00:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renaissance
Läste om en kille tror jag det var som gjorde så när en målad polisbil låg för nära med resultatet att de körde in i hans bil. Killen hävdade att han bromsade för ett djur och polisen dömdes för vårdslöshet i trafik för att han inte hållit avståndet.

Att hålla avståndet är folk skitdåliga på...
Körde killen en lastbil på väg ut från Jönköping mot Göteborg? I så fall kan jag intyga händelsen då det var min morbror.
Citera
2018-02-13, 01:06
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Körde killen en lastbil på väg ut från Jönköping mot Göteborg? I så fall kan jag intyga händelsen då det var min morbror.
Haha, så otippat.
Det där är en historia som man har hört talas om men ingen vet om det är sant eller ej.
Bromsade han bara för att snuten låg för nära alltså?
Citera
2018-02-13, 01:38
Medlem
happilappis avatar
Ja man får ju inte bromsa så hårt bara för att man kan så att man blir en fara för trafiken. Om man ändå gör det, så är det ju ord mot ord. Så då kommer han som körde in i röven på dig åka dit och du som bromsade klarar dig.
Citera
2018-02-13, 02:29
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Se min edit. Annars kan jag ju alltid liva upp stämningen med en hänvisning till trafikförordningen 3:2:
Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Detta var vackra ord, ska nog tatuera in dom på min knytnäve.

Jag gör detta lite för ofta tror jag, men det bästa är ju att börja köra sakta så dom spränger ett blodkärl i skallen istället.
Citera
2018-02-13, 02:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Man ska alltid kunna stanna på den siktbara sträckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in