2010-12-19, 19:02
Medlem
Hej

Jag har precis startat en blogg om matkostnader, det hela brjade med att en god vn som behvde hjlp, dom t upp nstan en hel ln i deras familj. Jag brjade med att gra varierade matlistor och inkpslista och skrev enkla recept som start i deras arbete till lgre matkostnader. Eftersom jag har jobbar med mat och ven varit en lginkomsttagare med 4 barn s har jag ftt lra mej en del tips och tricks fr att f det att g runt. Jag har frsttt att det r mnga som skulle behva lite hjlp s drfr har jag startat den hr bloggen.

Men nu vill jag grna f lite sikter av er som behver hjlp, vad r det som ni skulle vilja lsa om? Lite tips och goda rd? Eller mer billiga recept? Ge mej frslag!

Fr oss med 2 vuxna i familjen ter vi middag + lunchlda fr 750-1000:-/ mnaden, och vi ter bra och varierat, korv, kttfrs, fisk, kyckling etc.

Om du vill lsa det som har varit i bloggen, s r adressen dit: www.matsmartare.se/blogg Jag hller den uppdaterad nstan dagligen.

Tacksam fr frslag
Citera
2010-12-19, 19:08
Medlem
ssj4s avatar
Trevlig blogg, kommer troligtvis flja den och anvnda mig utav ngra av dina recept.

Det jag vill lsa om frmst r vl sklart billiga recept. Men ett och annat vrdefullt tips r ju sklart alltid vlkommet.

Edit: Sjlvklart vill jag ha massvis av bilder p det du lagar!
Senast redigerad av ssj4 2010-12-19 kl. 19:19.
Citera
2010-12-19, 19:22
Medlem
Ramas avatar
Precis som med allt annat i livet s r latheten den strsta fienden. Det r just halvfabrikat och helfabrikat, allts den snabba maten, som just r s otroligt dyr och gr att matkostnaderna ltt skjuter i hjden. Potatis r som du gr sken av i din blogg ett mycket prisvrt alternativ som gr att anvnda i ondliga variationer.

Att gra stora satser mat fr att frysa in r precis som du skriver ett bra alternativ. I mnga kulturer skippar man tunga kvllsml och ter istllet en rejl lunch, dock gr vice versa ven bra om man inte har ett krvande arbete.

P grund av klimatet i Sverige s ter man traditionellt stora middagar. Lunchen eller middagen kan man byta ut mot en kopp buljong med ngra skivor mrkt brd. Lidl sljer en frpackning med tio skivor mrkt brd fr 8 kronor, som man sedan kombinerar med buljong fr cirka 12 kronor fr 10 trningar. Fr hela veckan skulle kostnaden allts bli 20 kronor.

Frr i tiden var en kopp buljong ett vanligt lunchml i Sverige. Idag r mnga i vstvrlden verviktiga p grund av det hga proteinintaget och smtandet.
Citera
2010-12-20, 17:40
Medlem
Jttebra blogg! Perfekt till bde frldrar och studenter, men skulle grna vilja se lite fler bilder p de tillagade mltiderna Lttare att veta vad man ger sig in p nr man har facit p hand!
Citera
2010-12-29, 12:58
Medlem
Tack fr era svar. Bilder kommer givetvis att laddas upp succesivt. Bloggen r i startskedet nnu.
lite tips p hur man tar tillvara p maten kan du nu bestlla under fliken "Tips och goda rd". Jag kommer ven inom kort att erbjuda alla som vill en frdigskriven veckomatsedel med tillhrande enkla recept och en komplett inkpslista att skriva ut. Har tyvrr inte den tekniska kunskapen om nerladdningssidor s det fr bli via mail.
Citera
2011-01-02, 13:00
Medlem
nazipoliss avatar
jag ligger p runt 3000-4000kr/mn, d r det dubbla matldor och middag samt 1-2 fasta ml dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in