Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-19, 12:19
Medlem
Jag har nyligen köpt en ny hårddisk (Seagate Hårddisk Barracuda 7200.12 - 1 Tb - 7200rpm - 32 Mb - SATA (ST31000528AS)). Ibland börjar den "skrika" som om den är på väg att ge upp, det kan vara exempelvis när man ser på en film eller spelar något spel. Det pågår bara i några sekunder, men jag oroar mig eftersom min förra hårddisk brukade göra likadant just innan datorn kraschade. Någon som vet vad detta kan bero på och kan man åtgärda det på något sätt? Hårddisken är bara en vecka gammal, så kan det kanske vara något konstruktionsfel?

edit: även högtalarna ger ifrån sig ljud som de brukade göra när min förra hårddisk kraschade.
Citera
2010-12-19, 16:29
Medlem
ViviOrnitiers avatar
Jag har själv en 7 år gammal seagate barracuda 80GB 7200 rpm. Så fort man klickar på någonting så skriker hårddisken sjukt högt. Men den har hållt sig i 7 år. Tror dock inte den mår så bra
Citera
2010-12-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViviOrnitier
Jag har själv en 7 år gammal seagate barracuda 80GB 7200 rpm. Så fort man klickar på någonting så skriker hårddisken sjukt högt. Men den har hållt sig i 7 år. Tror dock inte den mår så bra

om du använder den flitigt, se till att ha backup till dne för annars kan den haverera vilken sekund som helst...
Citera
2010-12-25, 11:59
Medlem
PeterNosters avatar
Kolla hårddiskstatus med detta program:
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Information om S.M.A.R.T:
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Citera
2010-12-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViviOrnitier

tror den kommer dö vilken dag som helst nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in