• 1
  • 2
2010-12-19, 01:09
Medlem
Jontiichs avatar
Tja! Har precis beställt ett nytt moderkort till datorn.
Ett, ASUS P5G41C-M LX - moderkort - micro ATX - iG41.

Vill veta detta: Har RAM minnen från min andra dator som jag tänker sätta dit.
Och en processor.

Har kört med processorn och ram minne tidigare "Så klart"
Det har varit Windows xp media center edition i den.
Och vill veta om man kan lägga dit ram minnena och processorn utan besvär? Tex omformatera något, installera osv.
I nya moderkortet ligger det windows 7 men stod inte vilket windows 7 det var.

Så jag vill bara veta om jag kan lägga in ram minne och en processor från en annan dator utan att börja joxa med något TEX omformatera osv

Jag kan hyfsat mycket om datorer, men det här är något jag aldrig gjort tidigare och vill ha svar på snabbt!
Tack för svar!
Mvh Jonathan
Citera
2010-12-19, 09:21
Medlem
Du bör alltid installera om Windows.

Många kommer inte ens in i Windows efter de bytt. De som lyckas får felmeddelande och blå skärmar lite då och då. För att inte tala om att datorn går långsammare än den borde göra bara för att de var för lat för att installera om.

Det blir som om du skulle byta kläder/skor med din mormor. Knappast troligt att de passar. Även om du fick på dig dom så skulle du inte trivas.
Citera
2010-12-19, 12:29
Medlem
qrizzes avatar
Tråd -> Hårdvara

//mod
Citera
2010-12-20, 01:56
Medlem
Jontiichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du bör alltid installera om Windows.

Många kommer inte ens in i Windows efter de bytt. De som lyckas får felmeddelande och blå skärmar lite då och då. För att inte tala om att datorn går långsammare än den borde göra bara för att de var för lat för att installera om.

Det blir som om du skulle byta kläder/skor med din mormor. Knappast troligt att de passar. Även om du fick på dig dom så skulle du inte trivas.

jag ska byta moderkort till ett annat i samma dator, kom på... behöver jag inte formatera om hårdisken först innan jag byter moderkort? Eftersom jag kör ju med Xp nu. ligger inte det i hårddisken? Och sen när jag lägger in det nya moderkortet som det är windows 7 på. kommer inte det krocka med varandra då?
har en känsla på mig att jag ska nog skicka in min dator och be någon annan byta åt mig ):
Citera
2010-12-20, 02:04
Medlem
Sätt i moderkortet, starta windows från skiva, formatera hårdisken, och installera windows. Klart!
Citera
2010-12-20, 05:54
Medlem
PeterNosters avatar
Windows 7 ligger inte på moderkortet utan du får med en skiva som du installerar enligt ovan.
Citera
2010-12-20, 10:13
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontiich
jag ska byta moderkort till ett annat i samma dator, kom på... behöver jag inte formatera om hårdisken först innan jag byter moderkort? Eftersom jag kör ju med Xp nu. ligger inte det i hårddisken? Och sen när jag lägger in det nya moderkortet som det är windows 7 på. kommer inte det krocka med varandra då?
har en känsla på mig att jag ska nog skicka in min dator och be någon annan byta åt mig ):
Ett operativsystem "ligger" aldrig i ett moderkort, det återfinns på hårddisken.
Citera
2010-12-20, 13:12
Medlem
Citat:

De menar förmodligen att moderkortet har stöd för windows 7, alltså att den kan köra windows 7. Moderkortet har med största sannolikhet stöd för windows XP också. Men en ominstallation borde du göra.

Är du säker att moderkortet har rätt socket så att processorn funkar?
Citera
2010-12-20, 18:52
Medlem
Jontiichs avatar
Hej, tack för många svar! Men gå in på denna länk http://www.misco.se/Product/Product....0P5G41C-M%20LX

Jag uppfattade som att det skulle vara någon windows 7 liggandes i den eller?
Men behöver jag verkligen formatera om hårdisken då? är det inte bara sätta i nya moderkortet och sen koppla fast allt och installera drivrutiner till moderkortet, sen klart? :/

tror inte jag ska gör detta själv,..
Citera
2010-12-20, 19:03
Medlem
927s avatar
kortet funkar under win 7 står det

vad har du för typ minnen och processor nu?

vet du inte så installera detta progam
http://www.gtopala.com/

sen kollar du under cpu och memory i listan
Citera
2010-12-20, 19:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Hej, tack för många svar! Men gå in på denna länk http://www.misco.se/Product/Product....0P5G41C-M%20LX

Jag uppfattade som att det skulle vara någon windows 7 liggandes i den eller?
Men behöver jag verkligen formatera om hårdisken då? är det inte bara sätta i nya moderkortet och sen koppla fast allt och installera drivrutiner till moderkortet, sen klart? :/

tror inte jag ska gör detta själv,..

Menar du det här:
Microsoft-certifiering Compatible with Windows 7

Det betyder bara att komponenterna uppfyller kravet från Microsoft för att kunna köra Windows 7.

Du måste installera om. Det är ju helt olika komponenter på det gamla och det nya.
Citera
2010-12-20, 20:00
Medlem
Jontiichs avatar
Pricessor: Amd Sempron 2800+ MMX 3d now 2.0 GHZ
Ram: 1 gb Vet inte vilken typ det är.
Moderkortet är iaf As rocket K7vt4a pro
Det är nog världens skit i know :P
Men inget av dom ska sättas in i nya kortet. Det passar inte heller.
Är det något mer du vill veta?
Tack för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här