2010-12-18, 23:26
Medlem
Måste köpa ny bärbar och tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av att köra windows parallellt på de olika modellerna. Räcker det med vanliga macbook unibody?

Användandet innefattar till största del programmering och allt vad det betyder.

Tack på förhand
Citera
2010-12-18, 23:32
Medlem
tzjs avatar
Jag har bara bra erfarenhet av windows på macen. Själv använder jag en Macbook pro och det rinner på bra.

Jag skulle nog rekommendera dig att bara köra windows med Boot camp på din Mac. Det gör att all kraft går till windows när du väl använder det så Mac OS är helt avstängt mer eller mindre.

Det är bättre till skillnad mot att använda andra program som möjliggör användande av windows på Mac. Då tänker jag på tex Parallells och VM Ware Fusion.

Vill du så kan du med fördel stoppa i lite mer RAM i din Mac. Det brukar boosta en hel del faktiskt.
Citera
2010-12-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag har bara bra erfarenhet av windows på macen. Själv använder jag en Macbook pro och det rinner på bra.

Jag skulle nog rekommendera dig att bara köra windows med Boot camp på din Mac. Det gör att all kraft går till windows när du väl använder det så Mac OS är helt avstängt mer eller mindre.

Det är bättre till skillnad mot att använda andra program som möjliggör användande av windows på Mac. Då tänker jag på tex Parallells och VM Ware Fusion.

Vill du så kan du med fördel stoppa i lite mer RAM i din Mac. Det brukar boosta en hel del faktiskt.

Tack för svaret. Vilken MBP har du? Skulle gärna höra från någon som kör windows på den senaste macbooken (alltså inte pro) och hur det upplevs. Har testat på min macbook jag har nu och det är riktigt segt men den har väl en 3 år på nacken.
Citera
2010-12-18, 23:50
Medlem
tzjs avatar
Jag har en late -09 MBP.

Men frågan är vad du använder för att köra windows. Är det bara Boot camp?
I så fall installera mer RAM.

Jag har inte hört någon som haft problem med windows på sina nyare Macbook-modeller.
Citera
2010-12-18, 23:59
Medlem
Citat:
Jag har en late -09 MBP.

Men frågan är vad du använder för att köra windows. Är det bara Boot camp?
I så fall installera mer RAM.

Jag har inte hört någon som haft problem med windows på sina nyare Macbook-modeller.

Har exprimenterat med lite olika program. Har Boot Camp nu och 4gb RAM så det känns som att det borde fungera rätt bra. Blir nog förmodligen så att jag köper en MBP 15" och lever lite fattigt ett tag. Alla dessa valmöjligheter driver mig till vansinne!
Citera
2010-12-19, 00:03
Medlem
tzjs avatar
Ok. Vilket windows kör du?

Jag använder XP. Inte så krävande, men så har jag 8 gb RAM också.
En ny dator är en ny dator. Visst en 15" MBP kommer kännas rappare än din nuvarande dator, men om det är värt det kan bara du svara på.
Citera
2010-12-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ok. Vilket windows kör du?

Jag använder XP. Inte så krävande, men så har jag 8 gb RAM också.
En ny dator är en ny dator. Visst en 15" MBP kommer kännas rappare än din nuvarande dator, men om det är värt det kan bara du svara på.

Jag kör också XP och har alltid gjort, orkar inte med de nya versionerna. Dock har jag inte varit speciellt flitig med att konfigurera det och på sistone har jag knappt använt det alls. Nytt jobb är dock lika med nya uppgifter så nu måste jag få det att flyta på bra.

Jag har börjat tro att mitt arbete skulle må bra av en större skärm. Sen vill man ju även ha en större dator än flickvännen bara för att visa att man är mannen i hushållet
Citera
2010-12-19, 00:10
Medlem
tzjs avatar
Jobbar du mycket med windows, så skulle jag nog köpt en billig PC istället.

Behåll din macbook, men komplettera med en PC.
Citera
2010-12-19, 00:45
Medlem
Jag jobbar dagligen i win och osx på min MBP 15" (i7, 8 gb ram, 256 gb ssd). Huvudsakligen javaprogrammering i Eclipse under Win7 i VM-ware - med osx igång alltså. Går snabbare än min stationära PC med en i5, som jag nästintill aldrig använder längre...(beror ju såklart på ssd-disken - rekommenderas varmt till ALLA datorer - allt går vanvettigt mycket snabbare).

Har tidigare haft en MBP 13" med C2D-processor och 8GB ram som jag använde på samma sätt (med Eclipse i Win7). Fungerade bra det med. Min enda rekommendation är nog att trycka i minst 4 gb ram (helst 8 gb) - det gör man själv, det är skitenkelt - f.ö. fungerar det hur bra som helst. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in